خیالبافی در نوجوانان


صفت بارز و مشخص دوره جوانی از جنبه عاطفی خیال پردازی شدید است . تخیلات دریچه‎های اطمینان بخش برای رهایی موقت از مشكلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیاها هستند.
 [box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”100″ fontsize=”15″]در تلگرام نیز همراه باشید ‌imNamdar@[/box]
در هر دوره از زندگی انسان، خیالبافی وجود دارد اما در دوره نوجوانی شدت آن بیشتر از سایر دوره های زندگی می باشد. نوجوانان از تخیل به عنوان یکی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند زیرا خیالبافی در این دوره برای آنها شیرین است. بنابراين صفت بارز و مشخص دوره جوانی از جنبه عاطفی خیال پردازی شدید است.
تخیلات دریچه‎های اطمینان بخش برای رهایی موقت از مشكلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیاها هستند. تخیل گرایی كه نقطه آغاز آن در دوره نوجوانی است به مرزهای جوانی نیز راه می یابد و تا حدود زیادی در رفتار و منش جوانان تأثیر می گذارد.

جوانان از این موضوع آگاهی دارند كه درعالم خیال به واقعیت های دنیای خارج دسترسی نیست با این وجود به‎عالم خیال رو می كنند زیرا در این شرایط است كه احساس نوعی آرامش نسبی می كنند. بدون شك تخیلات موجب تقویت نیروی ذهن و اندیشه و موجد خلاقیت های هنری ، فكری وعملی می شود اما لازمه آن جهت دادن و تمركز بخشیدن به این نیرو است . این نوع تخیلات مفید و سودمند را در آثار نویسندگانی چون ژول ورن می توان جستجوكرد كه آثار آنها علاوه بر جنبه تخیلی ویژگی های علمی نیز دارد.

خیالبافی در دختران نوجوان٬ بیشتر از پسران است. اگر میزان خیالپردازی شما اندک باشد٬ نگران کننده نیست؛ بلکه می تواند شما را به خلاقیت های هنری (شعر و شاعری٬ نویسندگی٬ نقاشی و …) ابتکار در معماری و مهندسی و نوآوری های فنی و اکتشافات علمی سوق دهد. از خیال‌پردازی میشه به مانند یک ابزارِ تعیین کننده هدف استفاده کرد. با استفاده از خیال‌پردازی به روش درست و آگاهانه متوجه این موضوع میشیم که از زندگی چی می‌خواهیم.

افزون بر این٬ راهکاری برای تخلیه احساسات و در نتیجه آرامش است؛ برای مثال٬ هنگام احساس کینه جویی٬ با خیال انتقام٬ از شدت ناراحتی خود می کاهید و با ارضای تخیلی آرزوها و امیال ناکام مانده٬ به خود آرامش می دهید؛ چرا که خیالبافی٬ ساز و کار دفاعی برای مقابله با شکست ها است؛ اما اگر دائم خیالبافی می کنید؛ به گونه ای که در نظام زندگی و درسی شما اختلال ایجاد شده٬ به معنای وجود مشکل است و باید حل شود.

باید در نظر داشت چنانچه نیروی تخیل از حالت اعتدال خارج شود به نوعی حالت بیمار گونه منجر خواهد شد كه در اصطلاح به آن حالت میتومانی می گویند این پدیده كه در دختران نوجوان و جوان مشاهده می شود به گونه‎ای است كه فرد به دروغ پردازی افسانه ای به مانند صورتی از بیماری میتومانی علاقه پیدامی كند. جوانان حقیقت را ورای امواجی از تصاویر و تخیلات تعبیر می كنند بنابراین باید در قضاوت درباره آنها احتیاط كرد.

خیالبافی زیاد، مانع از درک واقعیت ها می شود و نمی توانید آن ها را همان گونه که هستند٬ در یابید؛ در نتیجه٬ مانع از ایجاد ارتباط مطلوب با محیط خود می شوید. افزون بر این٬ با خروج از عالم خیال و ورود به عالم واقعی٬ مشکلات را بزرگ تر و بدتر از آنچه هستند٬ میبینید و در نتیجه دچار اضطراب و ناامیدی می شوید؛ بنابراین بکوشید علل این رفتار را بیابید و آن را کاهش دهید.

روابط معیوب و نامناسب اطرافیان و به ویژه والدین با جوان او را به خیال پردازی و انزواجویی بیشتر سوق می دهد و در نتیجه در پاره ای از موارد منجر به اتخاذ روشهای دفاعی می شود. دروغ پردازی افسانه ای و تخیلی یكی از این روشهاست.

از نظر برخی روانشناسان کشورمان(دکتر گنجی)، چون افراد نمی توانند با واقعیت سازگاری مناسب داشته باشند به خواب و خیال روی می آورند و این رفتارها زمانی بروز می کند که نیازهای فرد به شیوه مستقیم و به موقع ارضا نشده باشد.
به طور کلی تخیل به عنوان فعالیت ذهنی فرآوری است که در برابر برگردان، بازفرآوری آن و تکرار اطلاعات به دست آمده، فعال است.

بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

مهم ترین علل خیالبافی افراطی نوجوانان بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

­۱. فشارهای روحی

فشارهای روحی ناشی از اختلافات والدین و از هم گسیختگی خانواده٬ تنبیه بدنی٬ تبعیض٬ مقایسه و … عامل مهمی در خیالبافی های افراطی است؛ پس این مشکلات را از بین ببرید. بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت

۲­. شکست ها روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت

شکست در درس٬ در دوست یابی٬ در رسیدن به آرزوها شما را به خیالپردازی های افراطی می کشاند. زمینه های رسیدن به خواسته هایتان را فراهم آورید و سعی کنید در حد توان به آرزوهایتان برسید. روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت

روانشناس خانواده رشت خانواده درمانگر رشت

۳. بیکاری روانشناس خانواده رشت خانواده درمانگر رشت

بیکاری٬ تشدید کننده خیالبافی است؛ بنابراین با قبول مسوولیت و برنامه ریزی فشرده٬ جلو آن را بگیرید. برای شما٬ فشردگی برنامه های درسی و غیر درسی خوب است. یکی از زمان های شایع برای تخیلات نادرست که ممکن است شما را به انحرافات بکشاند٬ قبل از خواب و پس از بیدار شدن در بستر است که فشردگی برنامه ها و خستگی ناشی از آن٬ این فرصت را از شما می گیرد. روانشناس خانواده رشت خانواده درمانگر رشت

زوج درمانگر رشت مشاور ازدواج رشت

۴. ­غرق شدن در ادبیات زوج درمانگر رشت مشاور ازدواج رشت

فردی که به شدت به ادبیات (شعر و رمان) علاقه مند و در آن غرق می شود٬ زمینه گرایش بیشتری به خیالبافی می یابد . پس آن را هدایت کنید. ثبت نام در کلاس های داستان نویسی و رمان می تواند خیالبافی های شما را در مسیر درستی قرار دهد و از آن بهره ببرید؛ اما زیاده روی نشود.زوج درمانگر رشت مشاور ازدواج رشت

مرکز مشاوره در رشت مرکز مشاوره آرامش زندگی

علل روانشناختی خیالبافی مرکز مشاوره در رشت مرکز مشاوره آرامش زندگی

خیالبافی یا تخیل ممکن است مربوط به عوامل مختلفی باشد که فرد مجبور می شود از مکانیسم دفاعی استفاده کند و یا آن قدر حاد شده باشد که به صورت یک بیماری درآمده باشد. این عوامل عبارتند از: مرکز مشاوره در رشت مرکز مشاوره آرامش زندگی

سایت مشاوره آنلاین

ناکامی سایت مشاوره آنلاین

ناکامی یعنی اینکه فرد از ارضای یک نیاز منطقی خود بی نصیب و محروم شده باشد و یا در برآوره شدن نیازهای خود فریب خورده باشد. ناکامی ممکن است محصول و نتیجه چیزی یا نتیجه برخورد با یک مانع در راه برآوردن نیازها باشد. واکنش هایی که افراد در برابر ناکامی از خود نشان می دهند، بسیار متنوع و متفاوت است چرا که عوامل ناکام کننده و ناکام شونده شخصیت، دامنه بسیار گستره ای دارند. برخی از ناکامی ها و دل نگرانی ها عمق و شدت ندارند و نتیجه آن در شخصیت فرد رسوخ نمی کند، لذا خطر آنها جدی نیست. اما برخی دیگر ریشه های بسیار عمیقی دارند که فرد را مجبور می کنند به مکانیسم های دفاعی از نوع خیالبافی متوسل شوند.سایت مشاوره آنلاین

مهرداد نامدار روانشناس بالینی و روان درمانگر

تعارض مهرداد نامدار روانشناس بالینی و روان درمانگر

تعارض به معنی مبارزه با تمایلات، علایق و موقعیت هایی است که فرد در معرض نیروهای متضاد، با قدرت های تقریبا برابر، قرارگیرد. تعارض حالتی است که به هنگام عدم توانایی در تصمیم گیری به ارگانیسم بروز می کند. به عبارت دیگر، تعارض هنگامی به وجود می آید که ارگانیسم بر سر دو راهی قرارداشته باشد. لذا برای رفع این خطر، افراد اغلب به مکانیسم های دفاعی متوسل می شود تا بلکه به کمک آن موجودیت خود را حفظ کنند. لذا، افراد در برخورد با شک ها، نگرانی ها و اضطراب ها به کمک مکانیسم دفاعی خود از قبیل خیال بافی، رویا و خواب و.. خود را مجددا با محیط سازگار می کنند. محیطی که فرد اولین سالهای زندگی خود را در آن گذرانیده است؛ در شخصیت فرد متاثر است و می تواند افراد را خیال پرداز کند. مهرداد نامدار روانشناس بالینی و روان درمانگر

mnamdar.com

شخصیت فرد

در تکوین شخصیت دو عامل زیستی و اجتماعی موثر است. عوامل زیستی معمولا از همان ابتدا در فرد وجود دارد اما عوامل اجتماعی محصول محیط هستند. محیطی که فرد اولین سالهای زندگی خود را در آن گذرانیده است؛ خانواده، مدرسه، اشخاصی که با او ارتباط داشته اند، موفقیتها و شکستهای والدین در دوران کودکی، همه در شخصیت فرد متاثر است و می تواند افراد را خیال پرداز کند.
تخیلات جوانان به خودی خود مطلوب مربیان نیست اما نقطه شروع مناسبی است كه می توان از آنجا با آنها همراهی كرد و به تدریج به دنیای روشن واقعیات رسید كه این امر نیازمند خویشتن داری تحمل و صرف نیروی روانی است.

پیشرفت خیال بافی با رشد عقلانی نسبت عكس دارد: یعنی هر اندازه رشد نیروی تشخیص و واقع بینی بیشتر شود از میزان خیال پردازی كاسته خواهد شد .

یكی از اهداف تخیلات و تصورات جوان وجود خود اوست. در این مرحله جوان علاقه‎مند است كه حالات روانی افكار و اندیشه‎های خویش را تجزیه و تحلیل نماید این حالت را در اصطلاح خود گرایی نیزمی گویند و مشخصه اصلی آن كالبد شكافی رؤیاها، اندیشه ها و افكار و احساسات جوان به وسیله خود اوست.
علاقه جوان به اكتشاف دنیای درونی خویش زمینه مناسبی است كه در گفت و گوهای صمیمانه بتوان او را درشناخت خویشتن یاری رساند .

آشنایی با دلایل خیالبافی

 استفاده مثبت روانشناسان از خیالبافی خیالبافی آشنایی با دلایل خیالبافی

چنانچه خیالبافی از حد متعارفش در نوجوانی و جوانی تجاوز نکند نکات مثبتی را به همراه دارد. این نکات مثبت عبارتند از:
1- هنگامی که احساس کینه جویی در سر داریم به لحاظ روانی بهتر است که به کمک تخیل انتقام، از شدت ناراحتی خود بکاهیم. خیال انتقام مانند یک دریچه اطمینان، بخارهای احساسی تند را تخلیه کنند. آشنایی با دلایل خیالبافی

2- اگر از خیال پردازی به روش درست و آگاهانه استفاده کنیم، متوجه این موضوع می شویم که از زندگی خود چه می خواهیم. از خیال می توان مانند یک ابزار تعیین کننده هدف استفاده کرد.

3- اگر نتوانیم بین خیال و واقعیت تفاوت قایل شویم، در چنین حالتی بر ما آسیب وارد می شود. استفاده از خیال به عنوان یک عامل انگیزش بخش می تواند به ما کمک کند، به شرط اینکه در فکر فریب دادن و گول زدن خود نباشیم.

4- در مواقعی که از اشخاص تحسین می کنیم،به آن معنی است که آنها را قبول کرده ایم و برای خود الگو قرار داده ایم چنین وضعیتی عادت به احساس منفی داشتن را از انسان دور می کند.

5- خواب و رویا یک شکل از خیالبافی است که به نظر روانکاوان، رویا نگهبان خواب است. به این معنی که وقتی در خواب به آرزوهای سرکوب شده خود می رسیم به راحتی می خوابیم، رویا یکی از مهمترین ابزارهایی است که روانکاوان برای شناخت و درمان بیماران خود از آن بهره می گیرند.

50 Comments

    • سلام من 16 سالمه الان دارم که اینو مینویسم درواقعبت میترسم جواب بدی بشنوم، من خودم از بچه گی وقتی به فیلم نگاه میکنم اونو تو فکر و خیالم بزرگش میکنم البته این فکر و خیال خیلی خوب میشه من هدفم و از این راه پیدا کردم ولی یک فیلم چند سال پیش داده بود من اونو تا الان تو ذهنم نگه داشتم و اخلاق بعضی از دختری کخ تو فیلم هست و برداشتم، و تو فکر و خیالم یک خواهر دارم و….. 😅الان میترسم نتونم ابن مسعله رو از ذهنم وقتی که بزرگ شدم دور بندازم

      • سلام
        خیال پردازی تا اندازه ای خوبه، میتونه باعث خلاقیت بشه و حتی ما رو در لحظات سختی که در زندگی داریم کمک کنه.
        اما اینکه خیال رو حقیقت بدونیم و بپذیریم باعث اشکال میشه. سعی کن مرز این دوتا رو حفظ کنی
        درضمن سعی نکن تا بزرگسالی برسی بعد بخوای بری سراغ حل این مساله. از همین الان شروع کن

  • سلام
    خیلی خیلی خیل خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عیلی خیل خلیل خوب نوشتین
    بر عکس من

  • من الان ۱۴ سالمه خیلی خیال پردازی میکنم موقع خیالبافی طناب می زنم ایده هایم راهم از سریال میگیرم وقتی خیال پردازی نمیکنم اعصابم خورد می شود حتی وقتی بیرون میرویم همیشه سرم پایین هست و فکر میکنم

    • خیال‌پردازی یک حس خوب به آدم میده و آدمهای قوی توان خیالپردازی دارند.
      اما هرچیزی به اندازه‌ش خوبه و تو اگه به اندازه خیال‌پردازی می‌کنی و توی خیالت حتی از غم ها و نداشته‌هات میگذری و شاد میشی به خودت تبریک بگو.
      اما وقتی بیرون میری و سرت پایین هست یعنی اعتماد به نفس نداری و راهکارهای اعتماد به نفس رو دنبال کن.
      از دنیات لذت ببر و از چیزی نترس

  • سلام خیلی مطالب مفیدی یود من فقط خودم رو یک ادم موفق تصور میکنم من زیاد خیال پردازی نمیکنم

  • جالب بود ممنون، من ۲۰ سالمه و بخاطر تنهاییم خیلی خیال پردازی میکنم و یوقتایی حرصی میشم از دست خودم که انقدر زیاد خیالپردازی میکنم.
    ولی خوشبختانه سعی میکنم کنترلش کنم

  • سلام
    چیز هایی که نوشتید خیلی درستن ولی =>
    (زمینه های رسیدن به خواسته هایتان را فراهم آورید و سعی کنید در حد توان به آرزوهایتان برسید. روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی)
    گاهی آدم نمیتونه بهشون برسه
    من ۱۴ سالمه و از نداشتن بعضی چیز ها خیلی ناراحت میشم و چون نمیتونم اونها رو داشته باشم خیالبافی میکنم
    اونقدری که حتی وقتی مادر یا پدرم یا دوستام از من میخوان که بریم بیرون من خونه موندن و خیالبافی کردن رو ترجیح میدم
    اونقدر این کارو انجام دادم که گاهی واقعا غرق خیالات میشم و احساس میکنم خیالاتم رو میبینم
    ولی وقتی چشمم به خودم تو وسط اتاق و تنهایی میفته گریم میگیره و خودمو سرزنش میکنم اما اگر اون کارو هم نکنم دیگه آروم نمیشم!
    من دیوونم😑

    • دخترم تو یکی از مهارتهای خوب زندگی رو یادگرفتی و این عالیه که بلدیاز مهارت رویاپردازی برای رسیدن به اهدافت و فرار از نداشته هات استفاده کنی.
      اما متاسفانه اگر این مهارت از حد مجاز خارج بشه به یک اختلال تبدیل میشه و تو گاهی اشتباهی به جای استفاده از مهارت خوب به سمت اختلال خیال پردازی حرکت میکنی.
      برای اینکه بتونی از این مهارت درست استفاده کنی فقط گاهی از این مهارت استفاده کن که لذت هم همراهش باشه اما بیرون نرفتن و یا گریه کردن و دوری از جمع از مهارت خوب نیست.
      برای همین مراقب باش و سعی کن به همه کارهات برسی و فقط مهارت رویاپردازیت قوی نباشه

  • سلام من خیال پردازی میکنم گاهی بلند با خودم صحبت میکنم ادم هایی رو که دوست دارم اطرافم ببینم، و توی خیالم میبینم من کلا از خونه زیاد بیروننمیرم والان که ۱۸ سالمه علت این موضوع و فهمیدم من عشق خیالی دارم کسی که اصلا وجود نداره نه از لحاظ قیافه ونه از لحاظ اسم کاملا بدون هویت و من شخصیتش و از سریال و فیلمای عاشقونه ساختم ولی الان داره به دنیای حقیقم لطمه میزنه چی کار نم در ضمن من از بچگی با ایم موضوع که بتونم دوستی برای خودم پیدا کنم مشکل داشتم وهمیشه اگه با کسی دوست میشدم از وابستگی شدید لطمه میخوردم تا اینکه دیگه با هیچ کس صمیمی نشدم وبا هیچ کس دردو دل نمیکنم فقط گاهی مامانم و اینکه من هیچ دوستی ندارم که مثل بقیه هم کلاسی هام با هم اکیپ باشیم و بیرون بریم خیلی ناراحتم توی شهر خودم زندگی نمیکنم پس ارتباطم با فا میل خیلی محدود وکلا خانواده شلوغی نیستیم در ضمن منظورم از دوست جنس مخالف نیست

    • سلام.
      با توجه به چیزهایی که گفتی، به نظر میاد از خیال پردازی به عنوان فرار از واقعیت موجود و نداشته هات داری استفاده میکنی.
      اینکه توی روابط دوستی شدیدا وابسته میشی خوب نیست. پیشنهاد میکنم با یه روانشناس خوب در ارتباط باشی تا با بررسی کامل تر بتونه بهت کمک کنه تا هم مهارتهای اجتماعی رو تمرین کنی و هم از میزان وابستگیت کمتر بشه

  • سلام خیلی ممنون بابت مطلب خوبتون بله بدترین موقع قبل خواب و بعد خوابه و خیلی اوقات به خودم میام و واقعا حرص میخورم ولی نمیدونم چیکار کنم از این حالت خارج شم خسته شدم از خیالپردازی خیلییی خیالپردازی میکنم جوری که تا یک ساعت طول نیکشه و فقط هم فکر نیست گاها تو حالت خیال میرم جایی تو خونه راه میرم و روزایی که میخوام اینکار رو ترک کنم یه حالت ناراحتی دست میده یجوری میشم لطفا راهنمایی کنین خسته شدم واقعا😭

    • بهت پیشنهاد میکنم ترک نکنی خیال پردازی رو. فقط بهت چهارچوب بده. و همچنین براش زمان مشخص کن.
      مثلا از این ساعت تا این ساعت وقت خیالپردازی.
      معمولا خیال پردازی ها به ما نشون میدن که چه چیزی برای ما ارزشمنده و خواسته ما هستش. حالا که از خواسته هات آگاهی، برنامه ریزی داشته باش که بهشون برسی

  • سلام و خسته نباشید ببخشید منم یه همچین مشکلی دارم راهکاری داره ؟؟ چندساله همینطوریم ولی نمیتونم خودمو کنترل کنم اصلا بعضی وقتا به مرز خودکشی میرسم نمیدونم چیکار کنم گاها۱۰تا۱۵دقیقه همینطوری خیالپرازی میکنم و وقتی به خودم میام یه جوری افسرده میشم خیلی از اوقات هم هم همزمان با انجام یک کار باهاش خیالپردازی میکنم یعتی دریک لحظه هم فکر میکنم هم درس میخونم نمیتونم حتی برای یک لحظه هم کنترلش کنم شرایط مالی خوبی هم ندارم که برم پیش روانپزشک بای همین نمیدونم چی کار کنم خواهشا کمکم کنید

    • سلام
      اینکه خارج از کنترلت شده یعنی نیاز به پیگیری و درمان داره.
      به یک روانپزشک مراجعه کن، احتمالا با دارودرمانی خیلی بهتر میشی
      این مساله مهمی هست که میتونه باعث اختلال توی روند کار و روزمره زندگیت باشه. پس توی اولویت بزار و هرجور شده پیگیرش باش

  • سلام
    ممنون از مطالب خوبتون ازش استفاده کردم.من هم این مشکل خیال پردازی رو دارم و همینطور که نوشته بودید می‌تونه بخاطر این باشه که من خیلی کتاب و رمان میخونم و مثلا یک سری کانال دارم که رمان رو به صورت انلاین می‌گذارند (مثلا هر شب دو پارت ) و من بعد از خواندن پارت ها بلند میشم و بقیه داستان رو خودم می‌سازم و حتی اجراش میکنم .واقعا احساس خیلی خوبی هست من حتی برای خودم داستان های جدید می‌سازم و مثل فیلم اجراش میکنم اما بعضی وقت ها این داستان ها، نقش ها، شخصیت ها ،توی سرم تلنبار میشه و احساس میکنم مغزم دیگه میترکه.سعی میکنم اون داستان ها رو بنویسم و موفق هم میشم اما فرداش که میام بقیشو بنویسم نظرم روی یه قسمت از داستانم عوض میشه.اصلا نمیتونم یه جا بشینم چیزی که تو ذهنمه رو بنویسم حتما باید بلند شم و اون صحنه ها رو برای خودم اجرا کنم.اگر راهی هست که بتونم خودمو خالی کنم و فقط چند لحظه به این داستانای تو ذهنم فکر نکنم بهم بگید لطفاً
    با تشکر

  • من الان14سالمه ولی بیشتر وقتا دوست دارم توی اتاقم تنها باشم و خیال پردازی کنم یه هنزفری میزارم تو گوشم و یا راه میرم یا میخام خیال پردازی میکنم بیشتر علایقمو خیال پردازی میکنم چیزی ک. واقعیت داره و دوست دارم برم دنبالش خودمو اونجا تصور میکنم
    یا اینکه جنس مخالفی ک تو زندگیمه تصور میکنم ک کنارشم کنازش خابیدم یا دارم باهاش میحرفم یا تو اون موقعیتیم که اون هست
    کلا دیگه ادم خسته میشه
    خیلیی تلاش میکنم که از خودم دور کنم ولی نمیدونم چجوریی بیخیال شم و خودمو راحت کنم دیگه رو مخمه

    • تو یسری خواسته ها داری که الان با خیال پردازی داری خودت رو به اونا میرسونی. این خیلی خوبه که آدم خواسته هاش رو بتونه تصور کنه و جزییات بده بهشون
      اما نکته مهم اینه که خیال، واقعیت نیست.
      حالا که انقدر خوب خیالپردازی میکنی، چه بهتر که یک برنامه ریزی داشته باشی تا به علایقت توی دنیای واقعی برسی

  • من 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
    نمیتونم دست از خیال پردازی بردارم بعضی وقتا وقتی به خودم میام میبینم فقط خودم هستم و گریم میگیره اگر هم بخوام ترک کنم به خاطر مشکلات زندگیم نمیتونم بعضی وقت ها فکر میکنم دارم دیونه میشم خدایا کمکم کن😓😓😓🤲🤲🤲😭😭😭😭😭😭😭

    • خیال پردازی یکی از راه های فرار از مشکلات هستش. تا اندازه ای خوبه
      اما تو دیگه به صورت افزاطی داری ازش استفاده میکنی. بهتره بری سراغ مشکلاتت و اونا رو دونه دونه حلشون کنی

  • با سلام.
    ممنون از مطلب خوبتون منم میخواستم یک چیزی عرض کنم.
    من خیال پردازی میکنم منتها حدود یک سال هست که دیگه داستان سرایی و اینا نیست .
    خیلی راحت با یک مثال راحت میگم مثلا دوست دارم در آینده با یک لباس فوق العاده رویایی بگردم مدام طی روز به خودم یاد آوری میکنم که اون لباس چه شکلی بود چه خصوصیاتی داره و کجا ها مثلا میشپوشمش.
    خلاصه که تقریبا هر ساعت به مدت یکی دو دقیقه این کار رو انجام میدم شده عین مواد مخدر تا تصور میکنم فقط یک ثانیه مثلا اون لباس رو همه چی درست میشه ولی بعد از اون دوباره نیاز دارم این کار رو انجام بدم.
    ممنون میشم چند تا راه ترک معرفی کنید.و یک نکته ی دیگه اینکه خودم خیلی تا حالا تلاش کردم ترکش کنم و خیلی موفق شدم اما همون یک ثانیه که دوباره شروع میکنم همه چیز رو خراب میکنه یک جورایی تمرکز ام رو مختل کرده و من برای سال بعدی که نهم هستم نگران ام اگه تا سال بعدی ترک نکنم ممکن مشکلی تو درسم به وجود بیاد.

    • سلام
      اینکه مدام تکرار میشه و داره به تمرکزت آسیب میزنه، نشون میده که داری وارد وسواس میشی.
      پیشنهاد میکنم یه تایمی رو در روز بهشون اختصاص بدی که توی اون تایم خیال پردازی کنی برای خودت.
      همچنین چون دم کنکور هستی، خوبه این خیال پردازی رو ببری روی مسایل درس خوندن و موفقیت توی کنکور، که بتونه بهت انرژی بده. فقط باید مراقب باشی خیال و واقعیت رو باهم اشتباه نگیری و قاطیشون نکنی!
      وقتی که براشون تایم تعیین کردی، هر موقع که خارج اون زمان اومدن سراغت، جلوشون رو بگیر. میتونی موضوع رو یادداشت کنی و انجامش رو موکول کنی به تایم خیال پردازی.
      اما اگر میبینی کنترلشون نمیشه کرد و همچنان دارن مزاحمت میشن، حتما با یک روانشناس خوب مشورت کن تا بیشتر بررسی بشه

    • سلام خسته نباشید … من ۱۵ سالمه و سال دهم رشته تجربی هستم
      من از بچگی این مشکل رو داشتم و همیشه تو فکرم خودم رو جنس مخالف تصور میکنم و اصلا یه شخصیت ها و زندگی جدیدی توی ذهنم واسه خودم ساختم آما تو خیالبافیم خودم رو یه آدم موفق و باهوش و… تصور میکنم بعضی وقتا هم انقدر عرق میشم که با صدای بلند حرف میزنم یا حتی کلی میخندم…چند بار هم اتفاق افتاده که به خاطره خیالبافیم تا صبح نمیخوابیدم یه جورایی انگار هم منو از مشکلات دور میکنه هم گاهی چیز های خنده داری رو خیالبافی میکنم که واقعا منو میخندونه
      اما مشکل من اینه که این به حافظم آسیبی نمیرسونه؟ آخه گاهی احساس میکنم مغزم پُره و هیچ مطلبی از درس تو ذهنم نمیره انگار مغزم پره و نیاز دارم ذهنم رو خالی کنم ولی نمیدونم چطوری ؟!!

      • سلام
        خب خیال‌پردازی نشان از هوش و توانایی دید انتزاعی تو داره که خیلی خوبن.
        خیال پردازی خوب هست اما تا جایی که روند زندگی رو بهتر کنه و باعث اخلال توی کارهای روزمره نشه. اینکه میگی حس میکنی ذهنت پره، اگر منظورت اینه که نمیتونی خیالپردازی رو موقع درس خوندن کنار بزاری و روی درست تمرکز کنی، نشون میده باید بیشتر کنترلش کنی.
        سعی کن زمان‌های خاصی رو به این کار اختصاص بدی. اگر دیدی که نمیتونی و این اقکار مدام تکرار میشن و کنترلی روشون نداری، با یک روانشناس مشورت کن

  • سلام خیلی ممنون خیلی برام مفید بود …. من زیاد خیال پردازی نمیکنم و فک میکردم ابن کارم اشتباهع یا یه مشکله الان ک اومدم تو سایت دیدم خیلیا مثه من خیالبافی میکنن … من تازگیا سرم با داداش کوچولوم گرمه و خیلی کم خیال پردازی میکنم ، و تاحالا سعی در انجام ندادنش نکردم …، ب نطر شما باید ترکش کنم ؟؟

    • سلام
      خیالبافی اگر از باعث اختلال تو کارکرد فرد و یا زندگی روزانه ش و ارتباط با دیگران نشه، اشکالی نداره. حتی میتونه خیلی اوقات برای گذر کردن از شرایط سخت مفید باشه.
      مثلا یه دانش آموز کنکوری رو تصور کن. اگر خیالپردازی موفقیت و رسیدن به رشته و دانشگاه رو نداشته باشه، خیلی زودتر خسته میشه

  • از نوشته ی شما و مشاوره هایی که به مخاطبین داده بودید استفاده کردم ، دختر من ۱۱ سالش هست و خیلی وقتها می بینم که تو گوشش یه هندز فری هست و داره چیزی رو روی گوشی یا لپ تاپ می بینه با خودش هم حرف می زنه و می خنده و ظاهرا از این کار خیلی لذت می بره … من واقعا نگرانش بودم ، البته می دونم که مرز خیال و واقعیت رو قاطی نمی کنه و این فقط سرگرمیش هست ، دختر بسیار فهمیده و عاقلی هست ، درسش خیلی خوبه و در جمع هم رفتار غیرعادی نداره ، فقط کمی کم حرف هست . اینطور که متوجه شدم پس جای نگرانی نداره

  • سلام، من از بچگی اسن مشکل رو دارم و رویا پردازی میکنم من واقعا خیلی نگران خودمم وقتی خونوادم میبینن که دارم رویا پردازی میکنم میگن تو مشکل روانی داری و من واقعا ناراحت میشم چندین بار خواستم کنترل بکنم و ازش دوری بکنم ولی نشد! میتونم بگم رویا پردازی به من کمک کرده که به آینده امیدوار بشم هر چند که گاهی اوقات بخاطر اینکه میدونم همه اینا رویاس گریه میکنم ولی من میخام این رویا پردازی تموم بشه من نهم میخونم و نمیخام تا ابد این مشکل رو داشته باشم…

    • سلام
      همونطور که خودت هم گفتی، رویاپروازی میتونه مفید باشه و به کمک آدم میاد. اما الان طوری شده که کنترلش از دست تو خارج شده و این یعنی مشکل.
      با یه روانشناس خوب مشورت کن و ازش کمک بگیر تا بتونی دوباره کنترلش رو به دست بیاری و به نفع خودت ازش استفاده کنی

      • سلام من ۱۵ سالم هست و تقریبا سه سال میشه که به سریال های ترکی نگاه میکنم و در خیالاتم ، خودم رو جای شخصیت اصلی میذارم و در ذهنم داستان نویسی میکنم .
        الان هم میخوام از خیالاتم فاصله بگیرم و هرچه به شخصیت های خیالیم فکر نمی کنم بعضی از رفتار هام منو به یاد اونا میندازه و بعد میبینم ساعت هاست که غرق خیالات و سناریست هایی که خودم در ذهنم می سازم هستم .
        آیا کارهایی که من در ذهنم میکنم علائم افسردگی هست ؟
        آیا من شخصیت چند قطبی دارم ؟
        (چون سناریو های زیادی ساختم و در هر یکیش فرد و شخصیت جداگانه ای دارم)
        میشه راهکاری واسه من ارائه بدید که بتونم بدون نیاز به مشاور حلش کنم ، ممنون میشم.

        • سلام
          اینطور که نوشتی انگار این خیال پردازی داری باعث میشه خلاقیتت رو شکوفاتر کنه و از طرفی اینکه از کنترلت خارج شدن باعث نگرانی درباره سلامتیت بشه.
          برای اینکه بتونم بگم آیا افسردگی یا دوقطبی یا هر اختلال دیگه ای در تو وجود داره، اطلاعات کمی ازت دارم.
          به عنوان راهکار بهت پیشنهاد میکنم مقالاتی درباره وسواس رو مطالعه کنی و بخونی که تو سایت هم چنتایی موجوده

      • سلام لطفا کمک کنید
        من ۱۷ سالمه و به شدت درگیر رویا پردازی شدم حتی موقع راه رفتن غذا خوردن و … رویا پردازی میکنم انگار میرم تو حالت خلسه و هیچ چیز رو درک نمیکنم پیش مشاوران زیادی رفتم ولی هیچکدومشون درک نکردن واقعا نمیدونم چیکار کنم اگه همینجوری پیش بره دیگه به این زندگی نمیتونم ادامه بدم
        هرکاری میکنم نمیتونم درست به کسی توضیح بدم انگار ۲۴ ساعته تو حالت خلسه نه چیزی رو دور و ورم احساس میکنم و نه درک درستی از محیط اطرافم دارم و کاری رو از روی منطق انحام میدم ذهنم همش داره جنب و جوش میکنه ولی خودم آدم تنبلی هستم به نظرم افسردگی شدیدی هم دارم
        تورو خدا اگه کسی میتونه کمک کنه
        دیگه نمیتونم اینجوری ادامه بدم از بس کسی کمکم نمیکنه نشستم زار زار گریه میکنم تورو خدا یکی کمک کنه

        • سلام
          معلومه که شرایط سختی رو میگذرونی. تنها پیشنهادی که میتونم بکنم اینه که به یک روانشناس خوب مراجعه کنی تا روند درمانت رو شروع کنی. گفتی که قبلا هم مراجعه داشتی و نتیجه نگرفتی. یادت باشه این مسیر یک دو مسر دو نفره هستش و نقش تو خیلی مهم و تعیین کننده است. پس هر موقع تصمیم گرفتی روند درمانت رو شروع کنی یادت باشه که بار بیشتر درمان به عهده توست و اگر مشکلی پیش میاد حتما با روانشناست درموردش صحبت کن تا بررسی شون کنه

  • سلام خسته نباشید 17 سال دارم
    من از کودکی خیال بافی می کردم قبلاً زیاد خیال بافی میکردم یعنی یک و دو سال پیش ولی الان کمتر شده به طوری که اگه تنها بشم خیال پردازی می کنم یعنی خیلی کمتر شده. قبلاً توی درس هام تاثیر میزاشت ولی الان می تونم کنترلش کنم
    بیشتر تخیلات من در مورد ارتباط داشتن با جنس مخالفه به طور عامیانه یعنی دوست دختر داشتن😅
    و این رو بگم که از کودکی درون گرا بودم و ارتباط خوبی با بقیه بر قرار نمی کردم یعنی حق نمی‌تونستم بگیرم ولی الان خیلی بهتر شدم آیا به نظرتون بنده اختلالی دارم ؟

    • سلام
      به طور کلی تا موضوعی باعث نشه فرد از زندگی عادی خودش بیفته و زندگی روزمره ش رو مختل نکنه، جای نگرانی وجود نداره

  • سلام
    من ۱۶ سالمه و دختر هستم
    از بچگی یک بازی انجام میدادم با چندین شخصیت
    و تا الان ادامه داره
    ولی از ی زمانی به بعد دیگه نتونستم درکش کنم
    و الان من دوتا حس دارم که شدیدا باهم در حال مبارزه ان
    یکی اینکه اون بازی را انجام بدم و یکی اینکه بازی خیالی انجام ندم
    با روانشناسم صحبت کردم و گفت که برای فرار از مشکلات و ترکش کنی
    و روان پزشک گفت که تو این سن طبیعی
    ولی من رسیدم به جای که هر زمان این بازی خیالی و انجام میدم بعد اتمام بازی شدیدا استرس میگیم و خلق و خوم افسرده میشه و شدید به گریه نیاز دارم
    از شما راه حلی باری ترک این بازی مسخام خیلی تلاش کردم ولی واقعا جواب نمیده :/

    • سلام
      با توجه به اینکه این بازی تو رو اذیت میکنه و باعث اخلال توی زندگی‌ت میشه، پس لازم هست که کنترلش کنی و اگر ممکن هست کم کم ترک بشه.
      به جلساتت با روانشناس‌ت ادامه بده تا برای بیرون اومدن از این بازی کمکت کنه

  • آقای دکتر من پسری ۱۹ساله که علاقه بسیار زیادی به فوتبال داره و از نه سالگی تا الان تنها هدفش فوتبال بوده و چند سالی هست که معتقده بهترین فوتبالیست است و باید در بهترین باشگاه های اروپا بازی کنه در حالی دران سطح نیست و وارد هیچ مرحله دیگه ایی از زندگیش مثل گرفتن دیپلم پیدا کردن کار و مساعل دیگه نمیشه و تنها تنها چیزی بهش فکر میکنه اینه که من بزودی در یک باشگاه اروپایی باید دعوت بشم و قرداد ببندم معتقده من بهترین فوتبالیست هستم
    سوالم این هست که من و پدرش بعنوان والدین چهبرخوردی باید داشته باشیم و همچنین مربی فوتبالش در حالی که میشنوه که بهترین بازیکن فوتبال هستم چه برخوردی باید داشته باشه من’پن میشم از راهنماییتون کمک بگیرم

    • انگار فوتبالیست شدن برای پسرتون خیلی مهمه و از نظر روانی سرمایه گذاری زیادی روش داره و به همین خاطر باور اینکه در اون حدی که فکر میکنه نیست، براش سخته و ترجیح میده شواهد رو انکار کنه.
      حتما به یک روانشناس خوب مراجعه کنید تا بتونن مساله رو جدی تر پیگیری و راهکارهای لازم رو ارایه کنن.
      همچنین میتونین با مرکز مشاوره آزامش زندگی به شماره تماس بگیرید

  • سلام خداقوت. من ۱۵ سالمه و دختر هستم. از بچگی خیال پرداز بودم و عاشق کتاب خوندن. همینطور خلاهام رو با خیال پردازی پر میکردم. مثلا همیشه از یه زمانی منتظر این بودم و هنوزم هستم که خونواده واقعیم منو پیدا کنن. چون همیشه مخصوصا بیشتر پیش مادرم احساس اضافه بودن و وقت گیر بودن و… میکنم. البته من روحیه به شدت حساسی هم دارم ممکنه بخاطر اون باشه.
    سر هر مسئله ای که گاهی اصلا نیازی هم نیست عذاب وجدان میگیرم طوری که دیگه از وجدانم بدم میاد که انقدر باعث اذیتم میشه. وسواس فکری و OCDهم از بچگی داشتم و ارثیه پارسال به اوجش رسید و خیلی بابتش اذیت شدم و به یه سری اهدافم نرسیدم بخاطرش. الان الحمدلله خوب شدم ولی هنوزم خیلی خیلی کم گاهی سراغم میاد که البته دیگه یاد گرفتم چطور کنترلش کنم. زمانی که وسواس داشتم به یه سری محرکها مثلا صدا و.. به شدت حساس شده بودم. از بچگی خجالتی بودم وقتی فعالتر شدم بهتر شد ولی اگه بخوام احتمالا میتونم ارتباطاتم رو قوی کنم. آیا ممکنه آسپرگر خفیف باشه؟ سابقه صرع هم داشتم. قبل از وسواسم هم به شدت آدم دقیقی بودم و کمالگرا. بیشتر هم توی مسائل جزئی. مدت ها بود که خیلی کتاب نخونده بودم، دیشب یه کتابی رو ناقص خوندم و وقتی خوابیدم توی حالت خواب و بیداری بودم و یه سری تخیلات درباره شخصیتهای کتاب توی ذهنم بود و فکر کنم اصلا درست نخوابیدم و هنوز خوابم میاد. مشکل خاصی نیست؟ دیگه دارم از خودم میترسم…

    • سلام
      وسواس چیزی نیست که یه مدت باشه بعد کلا از بین بره بعد دوباره دو هفته بیاد بعدش یک ماه بره و… . به نظر لازمه که درمان وسواس رو ادامه بدی

      • سلام من ۱۵ سالمه، یه دوست خیالی دارم که از همه انسان های روی کره زمین بیشتر دوسش دارم، من نمیخوام از دستش بدم چون اون تنها کسیه که دارم… آیا داشتنش خیلی خطرناکه؟؟؟

  • سلام من ۱۵ سالمه تازه وارد ۱۵ سال شدم من ۱۰ روزه که یه فکری اومده سرم و هر چه قدر میخوام از مغزم بیرون کنم نمیشه نمیتونم خیال پردازی میکنم یه فکری اومده سرم که اذیتم میکنه شکنجه میده نمیتونم درس بخونم فقط تو سر کلاس به این موضوع فکر میکنم فکر خیال برم داشته با خودم حرف میزنم سر زنش میکنم خودم فقط شبا یکم خوشحالم ولی بازم ولی بازم خیال پردازی میکنم روزا گاهی گریه میکنم گاهی خیلی ناراحت میشم و همیشه دعا میکنم که این فکرایی که میکمپ و خیال پردازی هایی که میکنم اتفاق نیفته
    لطفا کمکم کنید ممنون

    • سلام
      اینطور به نظر میرسه از اینکه نمیتونی فکرت رو کنترل کنی احساس ناراحتی و ناتوانی داری و این موضوع مضطربت کرده.
      کنترل کردن فکر باعث میشه اون فکر قوی تر بشه و محکم تر حمله کنه. به جای اینکه بخوای باهاش بجنگی و بزاریش کنار سعی کن یه جایی براش تو ذهنت باز کنی.
      اگر میبینی سخته و قدرت فکرا خیلی زیادن حتما به یک روانشناس خوب مراجعه کن

  • سلامت من 18 سالمه همش جلوی آیینه آهنگ گوش میدم و خودم رو ثروتمند و مشهور تصور میکنم روزی سه بار هم اینکار و میکنم و یه جور عادت کردم هنوز هم خسته نشدم از این کار حس میکنم یه زره افسرده هم شدم و اظطراب هم دارم

    • سلام
      تصورات و رویاهادخیلی خوبن اگه همراهش تلاش هم باشه و زیاده روی در این باور نکنی ک تبدیل به توهم برات بشه کارت غیر منطقی نیست و جای نگرانی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *