راهکاری آسان برای یادگیری موثرتر


طی مطالعه‌ای که در مجله‌ی Current Biology به چاپ رسیده است، دانشمندان کشف کرده‌اند که استراحت‌های کوتاه و متوالی می‌تواند به مغز در یادگیری مهارت‌های جدید کمک کند.

دکتر «کوهن» از موسسه‌ی سکته و اختلالات عصبی، می‌گوید: «همه فکر می‌کنند برای یادگیری چیزهای جدید، باید بی‌وقفه تمرین کرد. در عوض ما دریافتیم که استراحت‌ کردن‌ متوالی حین تمرین می‌تواند به اندازه‌ی خود تمرین موثر باشد.»

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”1500″ fontsize=”17″]در اینستاگرام نیز همراه ما باشید ‌AramesheZendegi_Counseling@[/box]

همه‌ی دانشمندان توافق دارند که مغز ما به دوره‌های طولانی استراحت مانند یک خواب شبانه‌ی خوب نیازمند است تا بدین ترتیب قدرت حافظه حین یادگیری یک مهارت جدید بازیابی شود.

با این حال، پس از بررسی موج‌های مغزی ثبت شده‌ی تعدادی داوطلب سالم راست دست، سوالات جدیدی مطرح شده است. مرکز مشاوره آرامش زندگی

طی این آزمایش، داوطلبان روبه‌روی یک مانیتور می‌نشستند و از آن‌ها خواسته می‌شد با دست چپ تا می‌توانند یک سری اعداد را تایپ کنند. این کار ۱۰ ثانیه طول می‌کشید و پس از آن داوطلبان ۱۰ ثانیه استراحت می‌کردند و این چرخه تا ۳۵ بار ادامه پیدا می‌کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از چرخه‌های اول توانایی تایپ اعداد بهبود پیدا می‌کرد، ولی حدود چرخه‌ی ۱۱ دوباره توانایی افراد کمی پایین می‌آمد. روانشناس خانواده رشت

محققین با بررسی موج‌های مغزی داوطلبان به نتایج جالبی دست یافتند. مرکز مشاوره در رشت

دکتر «مرلین بونستراپ» می‌گوید: «ما دریافتیم که موج‌های مغزی داوطلبان در زمان‌های استراحت بیشتر از زمان تایپ اعداد تغییر می‌کند. به همین خاطر این ایده به ذهن ما رسید که بررسی کنیم ببینیم که یادگیری در زمان کار رخ می‌دهد یا در زمان استراحت.»

یادگیری موثر

آنالیز مجدد داده‌ها دانشمندان را به دو یافته‌ی کلیدی رساند؛ اول اینکه دریافتند عملکرد داوطلبان در زمان استراحت‌های کوتاه، بهبود می‌یابد. بهترین روانشناس رشت

آن‌ها با نگاه کردن به موج‌های مغزی یافته‌ی دوم خود را این‌گونه شرح داده‌اند که الگوهای فعالیت مغزی داوطلبان نشان‌دهنده‌ی یکپارچه شدن و شکل‌گیری حافظه در زمان‌های استراحت است.

آن‌ها دریافتند که بروز تغییرات در اندازه‌ی موج‌های مغزی که «ریتم‌های بتا» نامیده می‌شوند، با بهبودهایی که داوطلبان در حین استراحت بروز می‌دهند، اصلاح می‌شود.

تغییرات در نوسانات بتا بیشتر در نیم‌کره‌ی راست مغز و در جایی که کنترل برنامه‌ریزی برای حرکت انجام می‌شود، اتفاق می‌افتد.بهترین مشاور رشت

دکتر کوهن می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که بهینه کردن زمان‌های استراحت برای بازیابی بیمارانی که دچار سکته شده‌اند و حتی در افراد سالمی که می‌خواهند نواختن پیانو را بیاموزند، بسیار مهم است.»

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *