روانشناسی زرد و کتاب های پرفروش آن!


بیشتر کتاب‌هایی که در حوزه روان شناسی درخواست شده، کتاب‌هایی مثل راز، قانون جذب و مشابه آن‌هاست. این مایه تعجب است که هنوز این کتاب‌ها طرفدار دارند! روانشناسی زرد

استقبال خوانندگان از کتاب‌های زرد روان شناسی نشان می‌دهد که هنوز تب تند متقاضی‌ها، دارد بازار عرضه را کنترل می‌کند و تا مخاطب دنبال چنین محتواهایی باشد، به طور قطع این کتاب‌ها چندین و چند بار دیگر تجدید چاپ خواهند شد.

به همین بهانه و در این مطلب به موضوع مهم روان شناسی‌زرد و آسیب‌هایش می‌پردازیم. روانشناسی زرد

روانشناسی زرد

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”1500″ fontsize=”17″]در اینستاگرام نیز همراه ما باشید ‌AramesheZendegi_mnamdar@[/box]

روانشناسی زرد

روان شناسی زرد چیست؟

علم روان شناسی سعی می‌کند از طریق روش‌های علمی، رفتار و فرایندهای ذهنی انسان‌ها را مطالعه کند. این دانش معتبر، برای مردم جذاب است چون کمک می‌کند آن‌ها جواب سوال‌های ذهنی‌شان را پیدا کنند اما آیا باید هر جوابی را بپذیریم؟

روان شناسی زرد، سعی می‌کند شما را خیلی زود به جواب برساند، به شما راهکار بدهد و بگوید رمز زندگی موفق را می‌شناسد. نویسنده‌های کتاب‌های زرد روان شناسی، برخلاف نویسندگان کتاب‌های علمی، معمولاً روان شناس نیستند، منبع علمی ندارند و شواهد تجربی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

بیشتر اوقات، محتواهای فریبنده‌ای دارند و با ترویج تفکر اشتباهی مثل «کسب موفقیت از راه فکر»، تلاش می‌کنند مخاطب را مجاب کنند که می‌توانند صرفاً با تفکر مثبت به موفقیت، ثروت، شادی و … برسند!

در صورتی‌که بسیاری از این کلمات، مبهم هستند و تعریف روشنی هم از آن‌ها ارائه نمی‌شود. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که در چنین کتاب‌هایی پدیده‌های بی‌ربط به شکلی حیرت‌آور به هم ربط داده می‌شوند!

بهترین روانشناس رشت

چرا بعضی افراد، شیفته قانون جذب هستند؟ بهترین روانشناس رشت

ویژگی‌هایی مثل ساده‌لوحی، تلقین‌پذیری و تفکر انتقادی ضعیف، باعث می‌شود افراد هر اطلاعاتی را باور کنند و حتی راجع به آن‌ها متعصب شوند! شخصی که تفکر انتقادی فعالی داشته باشد، می‌تواند متن یک کتاب را زیر سوال ببرد و دنبال شواهد علمی بگردد.

کسانی که دوست دارند با کمترین تلاش و خیلی زود به نتیجه‌های بزرگ برسند، از کتاب‌های زرد روان شناسی استقبال می‌کنند و ترجیح می‌دهند راه اصلی درمان را دور بزنند که متأسفانه در تله محتواهای غیرعلمی، گیر می‌افتند. بهترین روانشناس رشت .

اگر می‌خواهید در کوتاه‌مدت، رنج‌های زندگی‌تان را تسکین دهید، احتمالاً به کتاب‌های روان شناسی زرد، چراغ سبز نشان می‌دهید اما آیا حاضر هستید پیامدهای ناخوشایندی را که در افکار، هیجان‌ها و رفتارهای تان به‌جا می‌گذارد هم بپذیرید؟

روانشناسی زرد

بهترین مشاور رشت

از محبوبیت تا آسیب کتاب‌های روان شناسی زرد بهترین مشاور رشت

پرفروش بودن یک کتاب، برای بعضی‌ها دلیل محکمی است تا به یک کتاب اعتماد کنند. کتاب‌هایی مثل راز و قانون جذب و …، زبان ساده و قابل‌فهمی دارند، مثال‌هایی می‌زنند که در زندگی شخصی شما هم مصداق دارد، راه‌حل‌ها را برای تان ساده می‌کنند و خلاصه، همان چیزی را به شما می‌گویند که دوست دارید بشنوید.

دقیقا شبیه کاری که فالگیرها انجام می‌دهند! همه ما از شنیدن خبر سفر و پول و خوشبختی استقبال می‌کنیم اما خبر بد این‌که، هیچ‌کدام‌شان با تفکر بدون تلاش به دست نمی‌آیند. بهترین مشاور رشت

روان شناسی علمی، راه دشوارتری را پیش روی مخاطب‌هایش می‌گذارد و به آن‌ها می‌گوید برای زندگی کارآمدتر، لازم است خودتان هم تلاش کنید و مسئولیت‌پذیر باشید. بدیهی است که برای خیلی‌ها این‌طور عمل کردن سخت است اما واقعیت این است که روان شناسی علمی، هرگز به شما آسیبی نمی‌زند.

درحالی‌که کتاب‌های زردی مثل قانون جذب، شما را گمراه می‌کنند و بعد از مدتی، راجع به روان شناسان هم دیدگاه منفی و ناکارآمدی پیدا می‌کنید و کتاب‌های بازاری را جایگزین مراجعه به متخصصان می‌کنید. در این صورت، مشکلات روان شناختی شما مزمن و درمان‌شان هم سخت‌تر خواهد شد.

روانشناسی زرد

مرکز مشاوره در رشت

دسته‌بندی کتاب‌های روان شناسی در بازار مرکز مشاوره در رشت

زمانی که روزگارتان را بر مدار قانون جذب بگذرانید، انگار همیشه منتظر دنیای بیرون مانده‌اید تا طبق قاعده نامعلومی، مطابق میل شما پیش برود؛ بنابراین ظرفیت‌های درونی خودتان را نادیده می‌گیرید و ممکن است در دام خرافات بیفتید.

در پایان لازم است تفاوت بین سه گروه از کتاب‌های روان شناسی را بدانید و با انتخاب آگاهانه، سراغ مطالعه‌شان بروید. مرکز مشاوره در رشت

مرکز مشاوره آرامش زندگی

دسته اول مرکز مشاوره آرامش زندگی

کتاب‌های تخصصی معتبری هستند که ویژه دانشجویان و استادان روان شناسی هستند. مرکز مشاوره آرامش زندگی

روانشناس بالینی رشت

دسته دوم روانشناس بالینی رشت

کتاب‌های خودیار، که هم معتبر هستند و هم روان شناس‌ها آن‌ها را نوشته‌اند. اتفاقاً زبان‌شان هم ساده است و طبیعتا علمی و کاربردی هم هستند. روانشناس بالینی رشت

روانشناس کودک رشت

و اما دسته سوم روانشناس کودک رشت

کتاب‌های روان شناسی زرد که تأثیرات مخربی را نصیب خوانندگانشان می‌کنند. روانشناس کودک رشت

مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

حالا با شماست که کدام دسته از این کتاب‌ها را انتخاب کنید اما یادتان باشد که عمرتان را پای مطالعه کتاب‌هایی که چیزی عایدتان نمی‌کند، هدر ندهید.

36 Comments

  • با سلام و تشکر
    اگر ممکنه بجز کتاب راز سایر کتابها را نیز معرفی بفرمائید
    کتابهای آنتی رابیز و برایان تریسی ته چه اندازه شبه علمی هستند؟

    • سلام
      هر مطلبی که نسخه واحد داشته باشه بدون توجه به شرایط فردی و محیطی و اجتماعی ووو

  • سلام عرض میکنم خدمت شما بنده میخواهم برای من کتابی تمرینی برای به چالش کشیدن و تغییر افکار منفی مثل از حال بد به حال خوب نوشته دکتر برنز را معرفی کنید لطفا اگر مقدور است چرا که من با سرچ در اینترنت به همانهایی برخوردم که شما در این پست نوشته بودید
    ممنونم

    • سلام. برای چالش افکار از حال بد به حال خوب کتاب کاملی هست. اگر نتیجه نگرفتید بهتره با همراهی یک روانشناس پیگیر تغییر افکار باشید.
      در ضمن در نظر داشته باشید ما هرگز از افکار منفی جدا نخواهیم شد و همیشه همراه ما خواهند بود. فقط میتوانیم آنها را کنترل کنیم و به قولی زهرشون رو کم کنیم.
      کتاب های خودیاری میتونن کمک کننده باشند

  • سلام پس آزمندیان و حلت و این همه سخنران و نویسنده انگیزشی آزاد در کشور و… اگر غیر اخلاقیه ، چرا واسه اینا نیست ؟؟

  • سلام.کاش تعدادی از این کتابها رو هم معرفی میکردید چون انقدر قیمتها بالا رفتن که حیفه یک کتاب روانشناسی رو کلی پول بدیم و ببینیم جز این دسته هست .چون این کتابها خواننده زیادی هم داره وقتی یه کتابی رو چند نفر معرفی میکنن آدم بیشتر بهش شک میکنه مثلا از نظر خود من کتاب “چهار اثر از فلورانس … ” واقعا روانشناسی زرد هست . جدیدا هم دوستان بهم کتاب ” از حال بد به حال خوب ” رو معرفی کردن و من نمیدونم جز این نوع کتابهاست یا نه؟

    • سلام
      یک کاری که میتونید انجام اینه که ببینید نویسنده ش کیه و درباره ش تحقیق کنید.
      کتاب از حال خوب به حال بد، یک کتاب خودیاری خوبی هست که میتونه مفید باشه.
      نمیدونم دنبال چه تیپ کتاب روانشناسی هستی اما کتاب های اروین یالوم کتاب های خیلی خوبی هستند.
      توی قسمت معرفی کتاب چنتاش رو معرفی کردیم.

  • ایا کناب چهار اثر اسکاول شین جزو کتابهای زر هست؟
    یه ذرشو خوندم به نظر جالب میاد نمیدونم بقیشم بخونم یا نه.

    • کتاب رو باید بخونی و ببینی که با ذهنیتت جور در میاد یا نه. کتابش الهام بخشه، تاکید بر مثبت بینی داره، مثال و داستان زیاد داره، متنش روونه و از این بابت خوب و جذابه.
      اما مطالبش هیچ پایه علمی نداره، یجورایی تو مایه‌های قانون جذب هست و یک خواننده‌ای که دنبال منطق و مطالب منطقی هست رو نمیتونه راضی کنه.

      • چرا اینجوری میگید اینکه داره تورو به باور خدا شناسی و خود شناسی میرسونه بده؟میدونی این کتاب چقدر به من و زندگی من کمک کرده؟چرا فک میکنید که کاره راحتیه و راحت جلوه میده وقتی به باور برسی که از جنس خدایی هیچ چیزی غیز ممکن نیس و این کتاب همین و میخواد بهت بگه

    • سلام
      توی قسمت معرفی کتاب یسری کتاب معرفی شدن. در کل موقع خرید درباره نویسنده و ناشر تحقیق کنید

  • درود بر شما
    این کتاب‌ها توسط اساتید معتبری معرفی شده است.
    اگر ممکنه نظرتون رو در مورد این کتاب‌ها بفرمائید.
    ۱. هنر اندیشیدن. جان سی مکس‌ول
    ۲. بیندیشید و ثروتمند شوید. ناپلئون هیل
    ۳. چگونه هوشمندانه سلامت و ثروتمند زندگی کنید‌. رندی گیج
    ۴. جادوی فکر بزرگ. دکتر شوارتز
    ۵. تو ثروتمند زاده شده‌ای. باب پراکتور
    ۶. هنر متقاعد سازی. کتاب سبز. جفری گیتومر
    ۷. نگرش یعنی همه چیز. جفری کلر
    ۸. اثر مرکب. دَرِن هاردی
    ۹. ثروتمندترین مرد بابِل. جُرج ساموئل کلاسون

    • درود
      هر کتابی رو دیدید که یک نسخه بدون توجه به شرایط واقعی میپیچه و دلیل موفق نشدن رو فقط و فقط به گردن فرد میندازه، مسلما آسیب زننده خواهد بود

  • سلام ، حقیقتش من دقیقا متوجه ضرر این کتاب‌ها نمیشم ، اینکه به یکی بگی اینکه کسی موفق‌تر از توعه این دلیلش این نیست که تو نمیتونی چیش بده؟ این کتاب‌ها میگن باور کن میتونی نمیگن نرو دنبال تواناییات که ، وقتی سقف کوتاهی برای آرزوهات در نظر نگیری بیشتر تلاش میکنی چون باور داری بیشتر میتونی قاعدتا اگه باور نداشته باشی که میتونی تلاشی هم نخواهی کرد ! به نظرم شاید شما خوب نفهمیدی 😁

    • سلام
      ضرر این دسته از کتاب‌ها و سخنرانی‌های انگیزیشی این هست که بدون توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی، عوامل اجتماعی، موقعیتی، فرهنگی و عوامل موثر دیگه، یک حس کاذب “همه کار توانی” در فرد ایجاد می‌کنند و دلیل شکست رو فقط معطوف به فرد میکنند و به قولی تقصیرات رو به گردن شخص می‌اندازند.
      در حالی که تصمیمات باید با توجه به شرایط و عوامل موجود گرفته بشه و همیشه شکست تقصیر فرد نیست

  • سلام. به نظر من اینگونه کتاب ها واقعا مفید و عالی هستند و خیلی هاشون راهکار های عملی ای دارن که فوق العاده اثر بخشه. مثلا 100 سال پیش که این مدل کتابها خیلی کمتر بود و مردم خیلی کمتر اهل این کتاب ها بودن، مردم چه مزیتی نسبت به الان داشتن؟
    به نظر من برچسب کلی بد زدن به کل کتابی حتی مثل راز کار قطعا اشتباهیه، چون قطعا کتاب راز حداقل حداقل 40 درصد مطالبش مفید و کمک کنندس. یا مثلا کتاب های برایان تریسی هم همینطور، اون هم حداقل 40 درصد مطالبش کمک کنندس، شماهایی که به نظرتون این ها کتابای مضری هستن، از سرِ داشتن وقت زیاد و بی هدفی برید بچسبید به همون رمان و کتابای مزخرف این چنینی. کتابایی که به زندگی و لایف استایلتون کمک میکنه رو بزارین برای اهلش و کسایی که دنبال بهتر شدن شخصیت و زندگیشونن !
    در ضمن هر وقت به سطح اون نوبسنده ها رسیدین میتونین نقدشون کنید. همینجوری بدون هیچ رزومه و مدرک و سندی میایید میگید فلان کتاب مزخرف و اراجیفه و این موضوع رو به ذهن مردم القا میکنین که نوشتن این کتاب ها فقط برای سود بوده و تقریبا سرشون کلاه رفته با خریدن اون کتاب.

    • سلام دوست عزیز
      من کتابدارم؛ کارم کتاب هست. سعی می کنم به ساده ترین شکل تفاوت کتاب زرد رو با کتاب روانشناسی خوب بهتون بگم.
      کتاب زرد میگه همه چیز در ذهن شماست و مثبت باشی همه چی درست میشه و ثروت برات سرازیر میشه.
      کتاب روانشناسی درست و حسابی میگه اول ببین نقاط ضعف شخصیتت کجاست؟ شاید اصلا تو یک آدم مثبت اندیش تنبل هستی؛ پس اول باید تنبلیتو درمان کنی، بعد منتظر بمونی ذهنیتت مثبتت کار خودش رو بکنه.
      پس 1. اگر این کتاب ها تاثیر مثبتی روی شما داشت، قطعا بدون شناخت و تنها از روی تعصب کتاب زرد خوانی، به نویسنده مطلب حمله و ایشون متهم به بیسوادی نمی کردید. پس تاثیر مثبتی حداقل روی شما نداشته.2. کتاب روانشناسی باید خصایل رفتاری و شخصیتی شما رو شناسایی و بدنبال درمان اونها باشه. نگرش مثبت به تنهایی کاری از پیش نمی برده. فقط باعث میشه از تنبلیتون و کاری نکردنتون عذاب وجدان نگیرین.

  • سلام وقتتون به خير
    راستش من خيلي اتفاقي سايت شما و پاسخ هايي رو كه داده بوديد رو خوندم و پاسخ هاتون نظرم رو جلب كرد
    و ميخواستم ازتون راجع به تاثير جامعه شناختي كتاب زردي (از نظر من) مثل چهار اثر از فلورانس رو بدونم
    ممنون ميشم.

    • سلام
      این اثرات بیشتر برمی‌گرده به مشکلات ثانوی که ایجاد می‌کنند. یعنی در اول بدون درنظر گرفتن شرایط فردی و اجتماعی، با ایجاد احساسات مثبت و بالا بردن انتظارات و ایجاد احساس همه کار توانی، این حس رو القا می‌کنند که فرد همه کار را میتواند انجام دهد و دلیل شکست خودِ فرد است. اینجا آن مشکلی است که به وجود می‌آید.
      البته اثرات مثبتی هم میتواند داشته باشند. مثلا افراد را به سمت خوشبینی و بیشتر دیدن نکات مثبت تقویت کنند.

  • نمیدونم چرا بهشون میگین کتاب زرد شاید چون از قدرت مغز و تلقین و باور و و و.. بیخبرین این ها جزوه بهترین کتابهان ازنظر من و زندگی آدم رو زیرورومیکنن بابقیه کارندارم ولی زندگی منو ۳۶۰درجه تغییردادن و عالی ترین کتابهان خصوصا چهاراثر و قانون شفا

  • سلام من بارهاتاکیدکردم که درزمینه روانشناسی قریب به اتفاق ایرانیان پیروومقلدنویسندگان وروانشناسان خارجی اند، حتی درزمینه مدیریت اعم ازمدیریت بازاریابی واستراتژیک وصنعتی این همه phdداران عرصه علوم مختلف درایران فاقدهرگونه بصیرت، خودآگاهی ومبدع هیچ ایده علمی وکارامدی نیستندا، تادلتان بخواهدمترجم ومفسرومربی ومدرس داریم اماجزدرحیطه ادبیات این مرزوبوم که حاصل رویش نبوغ وخلاقیت منحصربفردشاعران مامحسوب می شوددرکدام زمینه ازعلوم دیگرناسرآمدهستیم، فقط دنباله رو، مقلد، تاییدکننده، مفسر، مترجم دانش خارجی هاهستیم

    • متاسفانه کتاب‌های زرد روانشناسي در کشور ما بعضا بسیار پر فروش هستند نمونه بارز اون کتاب فاجعه باری مثل” چهار اثر از فلورانس اسکاول شین” که اکثر خواننده گان اون هم خانم ها هستند و در واقع نویسنده با گفتن خزعبلات به شعور خوانندگان توهین کرده

  • سلام
    متاسفانه این مطالب زرد نه تنها درکتابه بلکه در فضای مجازی به شدت منتشر میشوند و افکار جامعه را مسموم میکنند.شاید یک راه برای شناخت این کتابها تیراژ چاپ و فروش انها در کشورهای پیشرفته هست که اختلاف طبقاتی زیادی ندارند و مشکلات مالی هم تقریبا ندارند.
    وقتی در جامعه ای پول وثروت یعنی همه چیز و برای به دست اوردن خوشبختی فقط یک راه انهم ثروتمند شدن وجود داره مثلما افراد اون جامعه بدنبال یک روش جادویی برای کسب یک شبه ثروت هستند و از طرفی دیگر زمانیکه میبینن نمیتونن به خواسته هاشون برسن این مطالب واحی و امیدبخش و فریبنده براشون مثل مسکن میمونه تا کمی ذهنشون را فریب بدهند و خودشون را خوشبخت ویا در مسیر خوشبختی بدونند.
    البته همیشه افراد طبقات پایین بدنبال این مطالب نیستند و اتفاقا در جوامع نا اگاه یا جهان سوم قشر مرفه هم بدلیل احساس پوچی و کمبود و…به سراغ چنین توهماتی میروند.
    قسمت جالب این ماجرا اینجاست که هیچکدام از افراد موفق و کارافرین و نوابغ علمی یا ورزشی یا اصلا اشاره ای به این مطالب نمیکنند (چراکه اصلا اعتقادی ندارن) یا اگر هم بوده موردی و برای تبلیغات بوده (من ندیدم ) البته هنرمندان عرصه سینما و اینفلوئنسرها معمولا مستثنی هستند.
    در نهایت دوست عزیز انتشار مطالب روشن کننده یا هشدار دهنده درزمینه مطالب زرد بعید هست که تاثیری داشته باشه چرا که اولا افرادی که این مطالب را مصرف میکنند معمولا دانش واگاهی کمی دارند و در نبود دانش تعصب قدرت میگیرد و این تعصب هیچگاه اجازه نمیدهد که این افراد واقعیت را متوجه بشوند و تنها واکنش طرفداران مطالب زرد به روشنگری جبهه گیری و حتی توهین است و دوم اینکه افرادی که این مطالب را تهیه کرده اند در کارشان بسبار خبره هستند و چنان زیبا و پرطمتراق و توجیه پذیر کار کرده اند که همانطور که گفتم فقط افراد اگاه و اهل تفکر فریبشان را نمیخورند و متاسفانه در جوامع جهان سوم چیزی که کم و نیاب هست اگاهی و تفکر.

  • ممنون بابت توضیحات کامل،مختصرومفیدمن خیلی ازکتاب های روانشناسی زردومتاسفانه مطالعه کردم ولی اصلا بهم هیچ کمکی نکرده فقط درحد۱دوروزوبدترازاون حس سردرگمی وناکامی همراهم شده ولی خیلی دارم تحقیق میکنم که حداقل ۱نفراگاه بشه ازاین قضیه بازم ممنون بابت اگاه سازی🌷

  • سلام ، خب شما که روانشناسین و کتاب های روانشناسی زرد و علمی رو از هم تشخیص میدین لطف کنین لیست این دو گروه کتابا رو از هم سوا کرده و برامون معرفی کنین .
    خب الان خودتون میدونین بیشتر جوانان نامیدن ، افسرده ان ، دنبال کارن ، گیج و سردرگم ان ، نمیدونن استعدادشون در چیه ، نمیدونن آینده شون چی میشه ، افکارشون به شدت منفیه ، مدام در گذشته ی خود زندگی میکنن و حسرت گذشته رو میخورن و …. که خودتون بهتر از من میدونین خب بیایین کتاب علمی خوب و کاربردی معرفی کنین راهکار بدین همونطور که یه سری میان پیج میزنن و با انواع اقسام کارا و معرفی کتابای زرد انگیزشی افکار مارو به سمت ناکجاآبادها سوق میدن شما ها هم میتونین از این کارا بکنین البته در مسیر درستش

    • سلام
      ممنون از پیامتون. یک قسمتی در سایت هست به نام “معرفی کتاب” که میتونید کتاب های خوبی رو اونجا پیدا کنید.

  • سلام
    دوست من متاسفانه چندین سال تعد اد خیلی زیادی از این کتابها رو مطالعه کرده و مو به مو انجام داده. متاسفانه هیچ تغییر مثبتی نداشته و فقط ما رو دیوانه کرده. یک کلمه نمی‌تونیم پیشش از واقعیت ها حرف بزنیم. دائما اعتقادات خیالی این کتابها رو به دیگران تحمیل می‌کنه. ترکیب این کتابها با سریال های ترکیه ای چه بلایی سر جامعه میاره واقعاً.

  • سلام و درود دوستان من هم چندتا از این کتاب ها را مطالعه کردم و اتفاقا بیس و اساس پایشون از شرق هست نه از غرب چون من در کتاب مقدس قرآن کریم چند آیه راجع به قانون جذب دیدم و هم چنین ابیاتی از شاعران بزرگوارمون مثل حافظ و سعدی ومولانا راجع به این علم را دیدم نمونش مثل بیرون زتو نیست هرآنچه در عالم هست از خود بطری هرآنچه خواهی که تویی از مولانا
    یا در آیه ۱۳سوره مبارکه جاثیه که می فرماید«وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یتفکرون»یعنی:وهمه آنچه در آسمانها وآنچه در زمین هست از سوی خود برای شما مسخر ورام کرد ؛بی تردید در این امور برای مردمی که می اندیشند،نشانه های بر [ربوبیت و حکمت و قدرت خداست].
    و متشکرم از آقای نامدار تیمشان که این مطالب بیان کردند و باعث شدند ما در انتخاب کتابهایمان دقت بیشتری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *