قدرتمندترین تکنیک های افزایش اعتماد به نفس


داشتن اعتماد به نفس نیاز به زحمت و تلاش دارد.
شما میتوانید موقتا خودتان را با اعتماد به نفس نشان دهید، به صورت مقطعی و آنی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما آیا در بلند مدت چطور؟

به زبان خیلی ساده و خودمانی، اعتماد به نفس یعنی اینکه درباره خودتان چه احساسی دارید؟
وقتی دوستتان از ترفیع اش صحبت میکند که شما نگرفتید، آیا در مورد خودتان احساس یک قربانی، بازنده و فرد شکست خورده میکنید؟ یا اینکه برای او از صمیم قلب خوشحال میشوید و آرزوی موفقیت میکنید؟

اینکه اجازه میدهید دنیای و اطرافیانتان چطور احساس شما را تعیین کنند، اعتماد به نفس شما را مشخص میکند. اعتماد به نفس شما نحوه تعامل شما را به جهان بیرون از افکارتان را تعیین میکند.

افراد با اعتماد به نفس بالا تعامل خوبی با دنیای خارج دارند. با مردم مهربانند، دوستان زیادی دارند و کمتر قهر میکنند یا در دام دوستی های ناسالم می افتند.

اما افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند همیشه در دوستی هایشان شک و شبهه وجود دارد، در جمعی اگر یک نفر درآمد بیشتری نسبت به آنها داشته باشد آنها احساس خواری میکنند و اکثر اوقات خودشان را قربانی شرایط و محیط اطرافشان میدانند.

اهمیت اعتماد به نفس بالا به قدری زیاد است که حتی نیروهای ویژه رزمایشی سراسر دنیا نیز باید اعتماد به نفس شان را افزایش دهند تا بتوانند در صحنه نبرد بهترین تصمیم منطقی (و نه احساسی) را بگیرند.
حتی سران کشورها در مذاکرات نیز بـــاید اعتماد به نفس بالایی داشته باشند تا در سخت ترین شرایط اجازه ندهند اعتماد به نفس پایین باعث شود طرف مقابل بر آنها تسلط پیدا کند.

لیست اهمیت و چرایی مهم بودن اعتماد به نفس آنقدر بلند و بالاست که هرچقدر راجع به آن بنویسیم کم است و البته همه مان اکثر آنها را میدانیم و یا دست کم میدانیم داشتن اعتماد به نفس بالا یکی از دلایل موفقیت افراد است.

اما موضوع این مقاله !
اینبار میخواهیم یکبار برای همیشه، به صورت ریشه و دائمی به شما آموزش دهیم چطور اعتماد به نفس تان را از درون افزایش دهید و به جایگاه بالایی در کنار افراد با اعتماد به نفس قرار بگیرید.

این مقاله یکبار برای همیشه شما را وادار میکند بر روی خودتان زمانی را سرمایه گذاری کنید (و اعتماد به نفس تان را عمیقا و دائمی افزایش دهید) و بعدها برای همیشه از این موهبت کمال استفاده را ببرید.

شما در این مقاله فقط ۵ طرزفکر صحیح می آموزید که به شما اجازه میدهد دنیا را متفاوت از آنچه تاکنون میدیدید، ببینید. آنچه در ادامه این مقاله میخوانید، خلاصه و ساده سازی شده دروس روانشناسان بنام حوزه اعتماد به نفس است که کمک شایانی به شما خواهد کرد.

و از همه مهم تر، یک تمرین مهم هم هست که باید خودتان انجام دهید : یک قلم و کاغذ بردارید و پس از هر درس مثالی از دنیای اطرافتان که تجربه میکنید یا تجربه کردید را بنویسید و در ادامه آن بنویسید من بعد باید چه رفتاری در شرایط مشابه از خود نشان دهید.

 

ریچارد تمپلار

بهترین روانشناس بهترین مشاور رشت دکتر مهرداد نامدار مرکز مشاوره رشت آرامش زندگی

آماده ساختن یک اعتماد به نفس پولادین هستید؟ شروع کنیم…
اولین و مهمترین طرزفکر که بیش از ۸۰% افراد دنیا گرفتار آن هستند:

(طرزفکر سالم شماره ۱)
این مسئله را درک کنید
قـــــــربانــــــــی
تنها و تنها یک وضعیت ذهنی است

نه چیزی بیشتر، نه چیزی کمتر. بهترین روانشناس رشت دکتر مهرداد نامدار مرکز مشاوره آرامش زندگی رشت بهترین مشاور رشت
اگر فکر میکنید قربانی شرایط، رفاقت، رئیس بد و … شدید اشتباه میکنید. شما قربانی یک وضعیت ذهنی به نام قربانی شدید.

شما در این دنیا، برای خودتان ۲ نقش بیشتر نمیتوانید انتخاب کنید :

  • خالق
  • قربانی

این فقط شما هستید که انتخاب میکنید آیا در شرایطی قربانی باشید، یا خالق شرایط؟
برای مثال و درک بیشتر این موضوع، اجازه دهید تحقیقی که دانشگاه هاروارد بر روی قربانیان زد و خورد بین پلیس های گشت آمریکایی انجام شده بود را بخوانید :

محققین پس از تحقیق مفصل راجع به اینکه چطور پلیس متوجه میشود یک نفر میتواند مضنون باشد و به شک میکند و یک نفر که واقعا مضنون است بعضی اوقات از دید پلیس مخفی می ماند؟ آیا روشی برای پنهان شدن وجود دارد؟

آنچه نتیجه این تحقیقات بدست آمد، فوق العاده جالب بود : ماموران پلیس اظهار داشتند، آنها هرگز به صورت اتفاقی به یک نفر را به عنوان مضنون شک نمیکردند ! بلکه اکثر اوقات آنها احساس میکردند نیروی جاذبه ای آنها را به طرف یک نفر هدایت میکند. آنها جذب میشدند.

قربانی بودن فقط با انجام کاری خاصی اتفاق نمی افتد.
قربانی بودن یعنی طرزفکری که خودتان نسبت به خودتان دارید.

خب، اگر نمیدانید به سوال زیر پاسخ دهید، به نظر شما

  • زندگی پاره از اتفاقات بد و خوب است؟
  • زندگی همان چیزی است که شما میسازید؟

اگر فکر میکنید زندگی اتفاقاتی است که برای شما رخ میدهد و گاهی خوب و گاهی بد شما طرزفکر قربانی دارید و احتمال دارد اکثر اوقات از زندگی، اطرافیان، مدیر مدرسه، همکاران و … ناراحت و آزرده خاطر شده باشید.

اگر دیگر تمام شد؛ از این به بعد باید خالق باشید.
هر روز باید باخودتان تکرار کنید : هرآنچه در زندگی ام اتفاق می افتد به نفع من اتفاق می افتد و من مسئولیت مدیریت تمام اتفاقات زندگی ام را بر عهده دارم.
اگر میخواهید نهایت استفاده را از زندگی تان ببرید توصیه میشود این مقاله را حتما بخوانید

 

(طرزفکر سالم شماره ۲)
سعی کنید بیشتر بــدهید تا بـــگیرید

فرض کنید در یک مهمانی به صورت ردیفی میهمانان سر سفره نشسته اند و صاحبخانه از سر سفره غذا، چایی، … را دست به دست میدهد تا به آخرین نفرات بدهید تا زمانی که نوبت به شما برسد.
اگر آنچه در دستتان باشد را به نفر بعدی ندهید، دیگر چیزی از نفر قبلی نخواهید گرفت ! اما اگر هرآنچه را در دست دارید بدهید،نفر قبلی تان همیشه دستتان را پر خواهد کرد.

زندگی هم مانند همین مثال است.
بعضی افراد دوست دارند هرآنچه را میتوانند از زندگی بگیرند ! دریغ ازینکه این طرزفکر فقط باعث میشود آنچه را که میخواهند دورتر از دسترس شان قرار بگیرد.

اگر میخواهید بدست آورید باید چیزی را از دست بدهید.
این قانون کائنات است. شما تا زمانی که کمد لباس تان را برای لباس های جدید خالی نکنید، لباس های جدید وارد کمدتان نخواهند شد.

این یکی از مهم ترین طرزفکرهای افراد موفق دنیاست. ثروتمندترین افراد دنیا، خیّرترین افراد دنیا هستند.
شما هم اگر میخواهید زندگی تان مملو از فراوانی باشد، سعی کنید زندگی دیگران را مملو از فراوانی کنید. این یعنی به جای دقت کردن به اینکه چی به شما میرسه؟ به این دقت کنید که به چیزی که میخواد برسه!

مطمئن باشید در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه شگرف این طرزفکر را خواهید دید.

 

(طرزفکر سالم شماره ۳)
همه اش را نمی توانید خودتان انجام دهید

اگر کارآفرین هستید، ممکن است به دام ابرانسان گرفتار شده باشید !
فکر میکنید ابرقهرمان هستید و هیچکس بهتر از شما کاری را که میخواهید انجام دهید را نمیتواند انجام دهد و همین طرزفکر باعث میشود شما تمام کارهایتان را خودتان انجام دهید.

خب، نتیجه؟
تلاش بیش از حد، سخت کار کردن، خستگی و کم کم از کار زدگی شما را از راحت الوصول ترین نتایج منع میکند.

اما میدانید افراد موفق چطور فکر میکنند؟ حتما افرادی هستند که بهتر از من این کار را انجام میدهند
این افراد را استخدام میکنند و یا با آنها وارد مذاکره برنده-برنده میشوند و کار را به صورتی تمام میکنند تا منافع هر دو طرف محفوظ بماند.

پس، غرورتان را کنار بگذارید.
اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند. اگر در زمینه ای مهارت دارید به این معنا نیست در هر زمینه ای مهارت دارید.

ادامه دارد…

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *