لکنت زبان در بزرگسالان


لکنت زبان در هر سنی ممکن است برای فرد رخ دهد. این اختلال گفتاری بیشتر در کودکان شایع است و در سنین پایین درمان آن سخت است. اما در کودکان بالای شش سال و بزرگسالان ممکن است بدون درمان خاصی لکنت برطرف شود.

لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان یکی از موارد شایعی است که ممکن است هر فردی به آن دچار شود و سن و جنس خاصی را در بر نمی‌گیرد. لکنت در بزرگسالان به صورت گرفتگی زبان خود را بروز می‌دهد و در موقعیت‌های خاص در ادای برخی از کلمات فرد دچار مشکل می‌شود.

اغلب بزرگسالانی که در ادای برخی از کلمات مشکل دارند در ارتباطات خود سعی می‌کنند از کلمات جایگزین استفاده کنند تا لکنت خود را پنهان کنند، حتی برخی افراد تا حد امکان سعی می‌کنند از صحبت کردن دوری کنند.

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”1500″ fontsize=”17″]در اینستاگرام نیز همراه ما باشید ‌AramesheZendegi_Counseling@[/box]

بهترین روانشناس رشت

علت لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان بهترین روانشناس رشت

علت لکنت زبان در کودکان معمولا ناشی از شکل نگرفتن مسیرهای عصبی مغز است که با بزرگ شدن کودک به تدریج درمان می‌شود. اما بزرگسالان هم در مواردی به لکنت زبان دچار می‌شوند که لکنت اکتسابی یا دیررس می‌گویند.

این نوع لکنت اغلب در اثر سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود، حتی عواملی مانند ضربه به سر و مسائل عاطفی منجر به ایجاد لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان می‌شود. بهترین روانشناس رشت

از عوامل مهمی که باعث ایجاد لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان می‌شود می‌توان به فشارهای عصبی، کم بودن میزان اعتماد به‌نفس، خجالتی بودن فرد؛ عدم تمرکز و عدم توانایی برقراری روابط با دوستان را نام برد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد بالغی که عصبی، خجالتی، پرخاشگر، احساساتی و ناپایدار هستند، بیشتر به لکنت دچار می‌شوند. بهترین روانشناس رشت

این مورد به همین ترتیب در میزان خوددوستی و اعتماد به نفسشان هم دچار مشکل می‌شوند. بنابرین برای از بین بردن آن باید فرد از نظر ذهنی و درونی خود را به سطح خوبی برساند تا بتواند این موانع را که بر گرفتگی زبان می‌افزایند، از میان بردارد.

پیش‌بینی اینکه آیا لکنت زبان در کودک برای مدت طولانی ادامه دارد، خیلی حیاتی و ضروری است. این کار را به صورت دقیق با استفاده از آزمایش‌، مشاهده و مصاحبه‌ انجام می‌دهند. بهترین روانشناس رشت

اما پیش‌بینی احتمال اینکه لکنت زبان در یک کودک بزرگ‌تر یا بزرگسال برای طولانی‌مدت به صورت مداوم ادامه دارد، آنچنان اهمیتی ندارد چون به احتمال زیاد مشکل به اندازه‌ای طولانی بوده است که دیگر نیازی به پیش‌بینی نیست و فرد باید در اولین فرصت به درمان اقدام کند.

لکنت زبان در بزرگسالان

بهترین مشاور رشت

لکنت زبان در چه سنینی مشاهده می‌شود؟ بهترین مشاور رشت

لکنت از کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. بهترین مشاور رشت

به طور میانگین بر اساس تحقیقات انجام شده از هر صد بزرگسال یک نفر به اختلال لکنت زبان دچار است و میزان شیوع آن در مردان ۳ تا ۴ برابر زنان است.

همچنین اختلال لکنت زبان در همه فرهنگ‌ها و گروه‌های اجتماعی وجود دارد و مختص قشر خاصی نیست. بهترین مشاور رشت

برای تشخیص و پیشگیری از اختلال لکنت زبان می‌توان از مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، مشاهده‌ها و مصاحبه‌ها استفاد کرد. بهترین مشاور رشت

در کودکان بزرگ و افراد بزرگسال با انجام ارزیابی، می‌توان شدت اختلال و تاثیر آن بر توانایی شخص در ارتباطات و عملکرد فعالیت‌های روزانه را، تعیین کرد.

بهترین مرکز مشاوره در رشت

درمان لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان بهترین مرکز مشاوره در رشت

در درمان لکنت زبان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که برخی از این روش‌ها مبتنی بر کنترل و نظارت بر سرعت گفتار بوده و برخی دیگر مبتنی بر اصلاح گرفتگی زبان است. بهترین مرکز مشاوره در رشت

در روش کنترل سرعت گفتار از جملات کوتاه استفاده می‌شود و فرد سعی می‌کند با سرعت پایین جملات را بیان کند. هر چه قدر سرعت بیان پایین باشد، فرد راحت‌تر می‌تواند کلمات را ادا کند.

همچنین در این روش حروف صدادار کشیده بیان می‌شود تا فرد بدون وقفه حرف بزند. در روش فوق تنفس فرد نیز کنترل می‌شود و با تنظیم تنفس شرایط گفتار فرد بهبود می‌یابد. بهترین مرکز مشاوره در رشت

در روش اصلاح گرفتگی زبان، سعی می‌شود گفتار و بیان فرد اصلاح شود و با کاهش اضطراب و ترس فرد درمان را در چهار مرحله (کشف و شناسایی – از بین بردن حساسیت – اصلاح و تثبت ) به سرانجام می‌رسانند.

لکنت زبان در بزرگسالان

مراحل درمان کامل لکنت زبان بزرگسالان در مراکز درمانی بهترین مرکز مشاوره در رشت

  • بررسی لکنت زبان، شخصیت و رفتار فرد
  • واکاوی شکل مواجهه فرد با لکنت زبان خود، محیط اطراف، اعضای خانوادگی و اعضایی که به دنبال درمان هستند.
  • واکاوی امکانات رفت‌وآمدی، مجموعه علایق و اهداف، شیوه و منش زندگی و نیز میزان جدیت و پیگیری فرد و اعضا اصلی وابسته به او.

مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

مراحل فوق به دنبال کشف دو عنصر است: مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

  1. تجربه و ارتباط فرد با اعضای هم‌تیمی خود برای درمان مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی
  2. تصمیم‌گیری گروهی و تخصصی نسبت به صلاحیت فرد برای درمان

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *