میسوفونیا یا صدا بیزاری -صدای جویدن غذا آزارتان میدهد؟


اختلال میسوفونیا یک نوع اختلال است که در آن افراد واکنش غیر طبیعی شدید و منفی نسبت به صداهای طبیعی عادی مانند جویدن یا تنفس نشان می‌دهند. در این مقاله به بررسی اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری می‌پردازیم.

میسوفونیا یا صدا بیزاری

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”1500″ fontsize=”17″]در اینستاگرام نیز همراه ما باشید ‌AramesheZendegi_mnamdar@[/box]

مشاور خوب رشت

نشانه های اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری مشاور خوب رشت

مشخصه اصلی میسوفونیا یک واکنش تند و شدید به فرد یا افرادی است که این صداهای آزار دهنده را ایجاد می‌نمایند. میسوفونیا یا صدا بیزاری

واکنش فرد مبتلا به اختلال میسوفونیا نسبت به فردی که صداهای آزار دهنده را ایجاد می‌کنند، بسیار شدید است، البته برخی از آن‌ها نسبت به این مسئله تنها دچار ناراحتی می‌گردند، اما اکثر آن‌ها به شدت خشمگین و عصبانی می‌شوند.

این اختلال در مردان و زنان به طور مساوی رخ داده و علائم معمولا در اواخر دوران کودکی یا سال‌های اولیه نوجوانی به وجود می‌آیند. شروع اختلال میسوفونیا در بسیاری از افراد با حساسیت نشان دادن به یک صدای خاص است، اما به مرور صداهای دیگر نیز برای فرد آزار دهنده می‌شوند.

افراد مبتلا به این وضعیت متوجه می‌شوند که واکنش آن‌ها نسبت به صداها بیش از حد است، از این رو شدت احساسات آن‌ها می‌تواند موجب شود که کنترل خود را از دست بدهند. مطالعات، واکنش‌های نامبرده زیر را به عنوان نشانه میسوفونیا مشخص کرده‌اند:

  • تحریک شدن به خشم میسوفونیا یا صدا بیزاری
  • حالت تهاجمی به سر و صدا مشاور خوب رشت
  • تبدیل نفرت به خشم مشاور خوب رشت

فکر کردن به این صداها موجب اضطراب و استرس در این افراد می‌شود. به طور کلی افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا ممکن است اضظراب، افسردگی و عصبانیت بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند.

میسوفونیا یا صدا بیزاری

مطالعات نشان داده‌اند که بروز این اختلال در افراد، علاوه بر علائم حسی، معمولا برخی علائم فیزیکی را نیز با خود به همراه دارد که در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت: میسوفونیا یا صدا بیزاری

  • احساس فشار در سراسر بدن به خصوص قفسه سینه
  • تنگی عضلات روانشناس کودک رشت
  • افزایش فشار خون
  • تندی ضربان قلب مجله روانشناسی
  • افزایش دمای بدن مشاور ازدواج رشت

مطالعات نشان می‌دهند که حدود ۵۲.۴ درصد از این افراد با اختلال شخصیتی وسواسی – اجباری (OCPD) تشخیص داده می‌شوند. مرکز مشاوره آرامش زندگی

همانطور که گفته شد افراد مبتلا به صدا بیزای به هر گونه صدای طبیعی واکنش غیرطبیعی نشان می‌دهند، زیرا آن صدا برای آن‌ها آزار دهنده بوده و موجب عصبانیت آن‌ها می‌شود.

بهترین روانشناس رشت

شایع‌ترین عوامل مورد آزار برای این افراد بهترین روانشناس رشت

برخی از صداها نسبت به صداهای دیگر بیشتر در افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا حساسیت ایجاد می‌نمایند. محققان در آمستردام به عنوان رایج ترین عامل‌های میسوفونیا موارد زیر را شناسایی کرده‌اند:

  • صداهای مربوط به خوردن که ۸۱ درصد از این حساسیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بهترین روانشناس رشت
  • صدای تنفس یا صدای بینی که ۶۴.۳ درصد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • صدای موبایل ۵۹.۵ درصد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بهترین روانشناس رشت

افرادی که به اختلال میسوفونیا مبتلا هستند، به علت رنج زیادی که می‌برند سعی می‌کنند کمتر در گروه‌ها و جمع حاضر شوند چرا که گا‌ها واکنش‌های خود نسبت به صدا‌های زننده را نمی‌توانند کنترل نمایند.

اطرافیان نزدیک این افراد نقش بسیار موثری در روبرویی با این اختلال دارند. بی صدا کردن تلفن همراه، کاهش صدا‌های تکرار شونده، کاهش صدای غذا خوردن، جویدن و سایر موارد نقش مهمی در واکنش این افراد دارند.

خانواده و نزدیکان افراد مبتلا به اختلال میسوفونیا باید به آن‌ها کمک کرده و پشتیبان آن‌ها باشند تا افراد بدانند که در این مسیر تنها نیستند و دیگران آن‌ها را درک می‌کنند. بهترین روانشناس رشت

متاسفانه در حال حاضر تنها راه روبرویی با این اختلال آزار دهنده، پیشگیری از تحریک فرد توسط این صداهای آزار دهنده است و نه بیشتر و این موضوع تلاش قابل ملاحظه‌ای از همراهان و آشنایان این افراد را می‌طلبد.

میسوفونیا یا صدا بیزاری

بهترین مشاور رشت

نتایج آزمایش اختلال میسوفونیا بهترین مشاور رشت

با توجه به موضوعات ذکر شده، نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که افراد مبتلا به میسوفونیا مغز‌هایی دارند که در کنترل پخش پیام‌های مرتبط به صداهای خاص مشکل دارد. بهترین مشاور رشت

گرچه همه ما از بروز برخی صداها اذیت می شویم اما در مورد افراد مبتلا به میسوفونیا، این صدا تبدیل به اصواتی آزاردهنده و تجربه ای خشم آور می‌شود. بهترین مشاور رشت

درحالی‌که افراد عادی به ‌ندرت احساس بدی از این صداها پیدا می‌کنند، اما مبتلایان به این اختلال با یک صدای آزاردهنده به‌شدت خشمگین می‌شوند، زیرا این صدا توسط بخش‌های دیگری از مغز آن‌ها منتشر می‌شود.

میسوفونیا یا صدا بیزاری

روانشناس خوب رشت

درمان اختلال میسوفونیا به چه صورت است؟ روانشناس خوب رشت

هیچ دارو یا درمان خاصی برای این اختلال وجود ندارد. تقلید صداهای توهین آمیز یک پاسخ ناخودآگاه است که برخی افراد ممکن است نسبت به این وضعیت از خود نشان دهند.

نکاتی برای مدیریت حساسیت صدا در زیر آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از هدفون روانشناس خوب رشت
  • پوشیدن گوش بند برای محدود کردن نفوذ سر و صدا
  • تمرین خود مراقبتی با استراحت کردن روانشناس خوب رشت
  • کاهش استرس
  • ترک کردن محل مورد نظر در صورت امکان روانشناس خوب رشت
  • مراجعه به پزشک جهت درمان

توجه داشته باشید که تلاش برای نادیده گرفتن صداهای مورد آزار توسط یک فرد مبتلا به اختلال میسوفونیا بی‌نتیجه بوده و بعید به نظر می‌رسد که مفید واقع شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *