هفت شیوه روان درمانی در مثنوی


شیوه‌ها و روش‌های گوناگونی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان گنجایش روانی افراد را افزایش داد تا بتوانند بر مشکلات روحی-روانی خود فائق آیند. روان درمانی در مثنوی

اندیشمندان حوزه روان شناسی در آثار خود، نظریه‌ها و روش‌های روان‌درمانی بسیاری را ارائه کرده‌اند. روان درمانی در مثنوی

جالب این‌جاست که بزرگ‌مردی چون مولوی نیز قرن‌ها پیش و با روشی منحصربه‌فرد، بسیاری از شیوه‌ها و روش‌های روان‌درمانی مطرح و شناخته‌شده امروزی را در مثنوی به کار برده است. آنچه مولوی را از دیگر روان‌درمانگران متمایز می‌سازد، انتخاب شیوه‌های هنرمندانه و نامحسوس در ارائه راهکارهای درمانی به مخاطب است.

یافتن شیوه‌ها و نظریه‌های روان‌درمانی در اثر ارزشمند مثنوی گواه این است که قرن‌ها قبل از انتشار نظریه‌های انسان‌شناسی و روان‌درمانی از سوی دانشمندان غربی، بزرگ‌مردی چون مولانا که دست‌پرورده عرفان ناب اسلامی است به بعُد روحی-روانی انسان سالم توجه خاص داشته و برای تأمین آن راهکارهای ارزنده‌ای به کار گرفته است.

روان درمانی در مثنوی

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”1500″ fontsize=”17″]در اینستاگرام نیز همراه ما باشید ‌AramesheZendegi_Counseling@[/box]

روان درمانی در مثنوی

1- روان درمانی عارفانه (عشق‌درمانی)

هدف اصلی عرفان، شناخت خود و یافتن نیروها، استعدادها و ابعاد پنهان شده وجود است. برای رسیدن به اوج خودشکوفایی و تحقق «خود» که درون مایۀ خویشتن واقعی است. گشودن کتابِ وجود با زبانِ وجود امکان‌پذیر است؛ زبان عرفان، زبان وجود است.

زبانی که با اشارت و رمزوراز درآمیخته است و از این طریق می‌توان به رازگشایی شناخت خود و خدای خویش دست یافت. در واقع این مفهوم چیزی جز مصداق حدیث شریف «مَن عَرَف نفسه، فقد عَرَفه رَبّه» نیست و مولانا از این کارکرد عرفان به خوبی آگاه است. روان درمانی در مثنوی

هر که را جامه ز عشقی چاك شد/ او ز حرص و جمله عیبی پاك شد

شاد باش ای عشق خوش‌سودای ما / ای طبیب جمله علّت‌های ما

ای دوای نخوت و ناموس ما / ای تو افلاطون و جالینوس ما

روان درمانی در مثنوی

بهترین روانشناس رشت

2- شعر درمانی بهترین روانشناس رشت

یکی از این شیوه‌های هنری مؤثر، شعردرمانی است. شعردرمانی یک هنر درمانی خلّاق است که شعر و دیگر شکل‌های برانگیزنده ادبیات را برای رسیدن به اهداف درمانی و رشد شخصی به کار می‌گیرد. بهترین روانشناس رشت

در این شکل منحصربه‌فرد درمان، مراجعه‌کننده فرصتی متفاوت برای تعریف هویت خود و نشان‌دادن خود به درمانگر با صدای درونی خودش دارد. این خودافشایی توسط مراجعه‌کننده، یک رابطۀ خوب با درمانگر را تقویت می‌کند.

شعردرمانگران ادعا دارند که شعر، چه توسط مراجعان نوشته شده باشد چه در درمان استفاده شود، نسبت‌به گفتگوهای سنتی، توانایی ایجاد سطوح عمیق‎تری از بینش هیجانی در مراجعان را دارد. بهترین روانشناس رشت

مولانا توانسته است با تکنیک‌های ظریف شعری خود، هنرمندانه فهم گسترد‌ه‌ای، فراتر از جمع‌آوری قصه‌ها و گوش‌دادن به محتوا و مفاهیم مواج حکایت‌ها، را ایجاد کند. بهترین روانشناس رشت

سوی قصه گفتنش می‌داشت گوش/ سوی نبض و جستنش می‌داشت هوش

یکی از اهداف شعردرمانی، به‌جریان‌درآوردن هیجانات سرکوب‌شده و آزادسازی تنش‌ها و نیز کشف معانی جدید از طریق نظرات، بصیرت‌ها و اطلاعات جدید است. روانشناسی در داستان های مولانا

مولوی همچون روانشناسی آگاه و درمانگری توانا، شعر خویش را به اعماق روح خواننده رسوخ می‌دهد و ناخودآگاه ذهن او را مهیای پذیرش می‌سازد. روانشناسی در مثنوی

 

بهترین مشاور رشت

3- مذهب درمانی بهترین مشاور رشت

امروزه بسیاری از متخصصان دریافته‌اند که دین در درمان بیماری‌های روانی مؤثر است. دین‌درمانی یکی از شاخه‌های درمان بیماری‌های روانی شناخته شده است. بهترین مشاور رشت

تکیه بر دستورات مذهبی و استمداد از قرآن کریم در تسکین و درمان مشکلات روانی از شیوه‌هایی است که اثربخشی آن از دیرباز به تجربه اثبات شده است و آزمون‌های مختلف تجربی نیز بر نقش مؤثر تفکر دینی در زندگی انسان‌ها صحه می‌گذارد.

عارف واصلی چون مولانا، روانشناسی دین‌مدارانه و تفکر دینی خود را در جای‌جای مثنوی ارائه داده و از این طریق فطرت انسان را به سوی کمال رهنمون ساخته است. بهترین مشاور رشت

درحقیقت مبانی دینی جزء لاینفک مثنوی به شمار می‌رود و مولانا با آن چنان تسلط و مهارتی، اندیشه‌های ناب دین‌مدارانه را به مخاطب القاء می‌کند و تفکرات مذهبی را در اعماق دل و جان او رسوخ می‌دهد که خواننده با اطمینان و اعتماد از آن بهره می‌جوید و با دریافت آن گویی به آرامشی ژرف دست می‌یابد.

مذهب‌درمانی شیوه‌های متعددی همچون درمان از طریق ذکر و یاد خدا، درمان از طریق خواندن قرآن، درمان از طریق دعاکردن، درمان از طریق توبه‌کردن و… دارد. بهترین مشاور رشت

روان درمانی در مثنوی

مشاور خانواده رشت

4- تکنیک استفاده از خواب و رویا در روان درمانی مشاور خانواده رشت

رؤیا صورت‌های ذهنی و حسی است که شخص در خواب می‌بیند و معمولاً بدون ارتباط و نظم منطقی به دنبال هم می‌آید. مشاور خانواده رشت

از نظر فروید، رؤیا آینۀ ضمیر ناهشیار انسان است و معمولاً برای کاهش اضطراب و پردازش نیازهای سرکوب‌شده به کار می‌رود. مولوی از این شیوه که در روش‌های روان‌درمانی جایگاهی خاص دارد، غافل نبوده و در موارد متعدد از جمله داستان «پادشاه و کنیزك» بدان اشاره کرده است:

در میان گریه خوابش در ربود/ دید در خواب او که پیری رو نمود

گفت ای شه مژده حاجاتت رواست/ گر غریبی آیدت فردا ز ماست

روانشناس کودک رشت

5- واقعیت درمانی روانشناس کودک رشت

واقعیت‌درمانی یکی از جدیدترین تلاش‌های درمانگران در راه توصیف انسان، تعیین قوانین رفتاری و چگونگی نیل به رضایت، خوشبختی و موفقیت محسوب می‌شود. روانشناس کودک رشت

در این شیوه درمان، مواجه‌شدن با واقعیت، قبول مسئولیت و قضاوت اخلاقی درباره درست و نادرست بودن رفتار و در نتیجه نیل به هویت توفیق مورد تأکید است. روانشناس کودک رشت

واقعیت‌درمانی با تأکید بر رفتار اجتماعی مناسب و مسئولیت فردی در موقعیت‌های اصلاحی، رسمی، سازمانی و تحصیلی، رویکرد مشاورهای پرقدرتی به حساب می‌آید.

مولانا همواره با بیانی ادیبانه خواننده را به عالم واقع دعوت می‌کند و دریچه‌ای از واقعیت درمانی در پیش چشم او می‌گشاید: روانشناس کودک رشت

هیچ وازِر وِزرِ غیری برنداشت/ هیچ‌کس ندرود تا چیزی نکاشت

طمع خام است آن مخور خام ای پسر/ خام‌خوردن علّت آرد در بشر

کآن فلانی یافت گنجی ناگهان/ من همان خواهم مه کار و مه دکان

کار بخت است آن و آن هم نادر است/ کسب باید کرد تا تن قادر است

کسب‌کردن گنج را مانع کی است؟/ پا مکش از کار آن خود در پی است

مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

6- لوگوتراپی (معنا درمانی) مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

آن روان‌درمانی که نه تنها روح انسان را باز می‌شناسد، بلکه در واقع کار را از روح شروع می‌کند، لوگوتراپی نام دارد. مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

هنگامی که انسان در رنج خود معنا می‌یابد و روابط علّت و معلولی را می‌بیند، از نقش بازی کردن و چهره‌سازی برای فرار از رنج بی‌نیاز می‌گردد، اما اگر معنای زندگی بی‌معنایی باشد گمراه‌تر می‌گردد و برای فرار از این شاخ به آن شاخ می‌پرد تا غرق گردد.

در تعبیر مولانا، رنج دریچه‌ای است به سوی فتح و گشایش که نه تنها روح را جلا می‌بخشد، بلکه انعام و الطاف الهی را به سوی انسان روانه می‌سازد: مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

مر تو را هر زخم کآید ز آسمان / منتظر می‌باش خلعت بعد آن

روان درمانی در مثنوی

مرکز مشاوره آرامش زندگی

7- طنز درمانی مرکز مشاوره آرامش زندگی

امروزه طنز در روانشناسی مثبت کاربرد بسیاری دارد. در نظریه روانکاوی فروید به این نکته اشاره شده است که محتویات ناخودآگاه ذهن فرد، به سهولت در سطح خودآگاه ظاهر نمی‌شود.

لذا برای این که امیال سرکوب شده ناخودآگاه به سطح هوشیاری آورده شوند، باید از راه‌های غافلگیرکننده‌ای مثل رؤیاها یا شوخی‌ها استفاده کرد. مرکز مشاوره آرامش زندگی

مولانا در بسیاری از داستان‌های مثنوی، آمیزه‌ای از طنز و واقعیت را به مخاطب می‌دارد تا ضمن شیرین‌سازی گفتار و ایجاد سهولت در دریافت آن، اثرات درمانی شوخ‌طبعی را نیز در مخاطب ایجاد نماید.

روش درمانی مناسبی که با زبان استعاره به آن رنگ ادبی داده و مخاطب را زیرکانه به سکون و آرامش می‌رساند. مرکز مشاوره آرامش زندگی

این ارتباط استعاره‌ای هم برای شاعر و هم برای مخاطب، نوعی ابزار است. ارتباط استعاره‌ا‌ی به شکل داستان‌ها، اساطیر، حکایات، داستا‌ن‌های افسانه‌ای و خنده‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مشاوره و روا‌ن‌درمانی به عنوان روشی برای رسیدن به قابلیت‌های شناخته‌نشده یا استفاده‌نشده فرد به کار گرفته می‌شود.

این نوع تکنیک روان‌درمانی در داستان‌های متعدد مثنوی از جمله «نزاع چهار هندو در نماز»، «جوحی و کودکی که در کنار جنازه پدر نوحه می‌کرد»، «طوطی و بقال» و… قابل مشاهده است.

 

دانلود کامل مقاله

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *