کاربرد تست های شخصیت برای متقاضیان کار و کارفرمایان


افراد ناآشنا با نحوه عملکرد این تست‌ها غالبا نسبت به مجموعه جدیدی از معیارهای مبهم احساس نگرانی دارند. اما واقعا نباید ترسید، زیرا این تست می‌تواند مزایایی برای کارمندان و متقاضیان شغل به همراه داشته باشد. کاربرد تست های شخصیت

حتی ممکن است بخواهید خودتان تست‌های شخصیت‌شناسی را انجام دهید تا ببینید کدام مشاغل متناسب با علائق شما هستند. نتایج همیشه قابل توجه هستند و در مسیر یافتن شغل مناسب، شما را یاری می‌کنند.

در ادامه راهنمای مختصری در مورد تست‌های شخصیت‌شناسی، کاربرد و اهمیت آنها به شما ارائه می‌شود.

کاربرد تست های شخصیت

تست‌های شخصیتی چه هستند؟

با توجه به اهمیت مهارت برای کارفرمایان، لازم است مهارت‌های نرم و سخت خود را در رزومه و فرم شغلی درج کنید. مهارت‌های سخت همان مهارت‌های فنی شما از جمله نگارش، کدنویسی کامپیوتری، CPR و از این قبیل هستند.

مهارت‌های نرم نیز مهارت‌های شهودی‌تر مانند گوش‌دادن مؤثر، رهبری و کار تیمی را شامل می‌شوند.

با این حال، تست‌های شخصیت‌شناسی به مهارت‌های سخت و نرم محدود نمی‌شوند. آنها معیارهایی فراتر از مهارت‌های شما را ارزیابی می‌کنند و درمورد رویکرد شما در زمینه ارتباطات، تعامل و توانایی حل مسئله به کارفرمایان آگاهی می‌دهند.

در واقع، اگر لازم است تست شخصیت‌شناسی بدهید، این به معنای بررسی موشکافانه مهارت‌های شما نیست.

درعوض، کارفرما به‌دنبال آشنایی با شخصیت کارکنان خود است. آیا شما گزینه مناسبی برای او خواهید بود؟ این همان چیزی است که کارفرما می‌خواهد بداند. در تست شخصیت‌شناسی، پاسخ درست و غلطی برای این سؤال وجود ندارد.

اگر به‌طور صحیح تحلیل شود، ابعاد مختلف شخصیت شما را کشف می‌کند و می‌تواند برای کارفرمای آینده و همچنین شما الهام‌بخش باشد.

آشنایی با کاربرد تست های شخصیت

بهترین روانشناس رشت

نحوه استفاده از تست‌های شخصیت‌شناسی چگونه است؟ بهترین مشاور رشت

در حال حاضر نحوه استفاده کارفرمایان از تست‌های شخصیت‌شناسی، کاملا بحث‌برانگیز است. یکی از بحث‌برانگیزترین کارکردهای تست شخصیت‌شناسی در روند استخدام است.

بسیاری از کارفرمایان قبل از تصمیم‌گیری برای استخدام، از این تست برای انتخاب از بین متقاضیان مختلف استفاده می‌کنند. از دیدگاه کارفرما، این کار به آنها کمک می‌کند تا فضای کاری موجود در سازمان خود را حفظ کنند.

در مقابل، برخی از کارفرمایان به‌دنبال تنوع در فرهنگ کاری سازمان خود هستند. از دیدگاه آنها، ترکیب افراد با شخصیت‌های مختلف به تیم کمک می‌کند به‌جای رقابت با یکدیگر، در کنار هم کار کنند. بهترین روانشناس رشت

این شرکت‌ها در جستجوی تنوع فرهنگی، بهترین راه برای مقابله با یکنواختی بازار را معرفی افکار مختلف (اصلی‌ترین عامل همکاری سالم) می‌دانند. مطالعات بسیاری حاکی از آن هستند که در اغلب موارد، تنوع فرهنگی موجب افزایش سهم بازار آن سازمان در صنعت خود می‌شود.

تست‌های شخصیت‌شناسی به این کارفرمایان کمک می‌کند بدانند آیا متقاضیان، تنوع مدنظر را دارا هستند یا خیر. بهترین روانشناس رشت

در نهایت، کارفرمایان ممکن است از این تست‌ها در مواقع خاص استفاده کنند. برخی از مشاغل نیاز به شخصیتی منحصربه‌فرد دارند، مانند کارشناس فروش یا ارتباط با مشتریان. بهترین مشاور رشت

این شرکت‌ها غالبا به‌جای استخدام فردی با مهارت سخت موردنیاز، از پایه به کارمندان خود آموزش می‌دهند. بنابراین، قبل از صرف منابعی برای آموزش شما، می‌خواهند اطمینان حاصل کنند شخصیت شما می‌تواند خواسته‌های شغلی موردنظر را برآورده کند.

روانشناس خوب در رشت

عملکرد تست‌های شخصیت‌شناسی چگونه است؟ روانشناس خوب در رشت

ممکن است قبل از استخدام از شما خواسته شود تست شخصیت‌شناسی بدهید. روانشناس خوب در رشت

این تست‌ها ممکن است به چند دقیقه تا چندین ساعت زمان نیاز داشته باشند و معمولا از مدل خاصی پیروی می‌کنند که توسط افراد متعددی مورد بررسی قرار گرفته است در ادامه به تعدادی از این تست‌ها اشاره می‌کنیم. روانشناس خوب در رشت

کاربرد تست های شخصیت در کار

تست نئو

تست پنج عاملی (NEO_PI-R) یکی از کامل‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی است که در ارتقا و رشد حرفه‌ای افراد مؤثر است. این تست به افرادی که دغدغه زیادی برای خودشناسی دارند توصیه می‌شود.

تست نئو میزان هوش یا توانمندی را اندازه‌گیری نمی‌کند و برای تشخیص مشکلات بهداشت روانی یا سازگاری شما تهیه نشده است.

این تست، پنج ویژگی را اندازه‌گیری می‌کند:

  1. رنجورخویی
  2. برون‌گرایی
  3. موافق‌بودن
  4. پذیرای تجربه بودن
  5. وظیفه‌شناسی

کاربرد تست های شخصیت

تست MBTI

شاخص تیپ شخصیتی مایرز بریگز یا MBTI از معروف‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی است. با این وجود، طراحان سؤالات آن اصرار دارند که از این تست نباید برای غربالگری در مراحل استخدام استفاده شود. بنابراین ممکن است بعد از استخدام از شما خواسته شود تست MBTI بدهید.

با وجود اینکه این تست به نام دانشمندان مایرز و بریگز نامگذاری شده است، اما این افراد تحقیقات خود را در درجه اول به روانشناس، کارل یونگ نسبت می‌دهند. مایرز و بریگز با هدف کمک به افراد در تطابق شخصیت با حرفه ایدئال خود این تست را ایجاد کردند.

آنها نتایج خود را بر اساس مقایسه انواع زیر ارائه نمودند:

  • برونگرایی در مقابل درونگرایی
  • حسی در مقابل شهودی
  • احساسی در مقابل منطقی
  • ادراکی در مقابل قضاوتی

در هر مقایسه، هر نوع به عنوان قطبی فرض می‌شود و به شما کمک می‌کند تا ببینید در به کدام قطب گرایش دارید. به عنوان مثال، در قسمت E (برونگرایی) و N (درونگرایی) تست، نحوه پاسخ به سؤالات، گرایش شما به سمت یک نوع را نسبت به نوع دیگر می‌سنجد.

در پایان تست، تیپ شخصیتی شما با چهار حرف مانند ENTJ یا ISTP مشخص می‌شود.

کاربرد تست های شخصیت

مطلب مرتبط

چرا تست MBTI چندان معتبر نیست

تست دیسک مرکز مشاوره رشت

تست دیسک (DISC) متعلق به هیچ محققی نیست، هرچند اواخر دهه ۱۹۲۰ بسیاری از اصول آن برای اولین بار در کتاب «مردم عادی» نوشته دانشمندی به نام ویلیام مارتسون معرفی شدند.

تصور طراحان تست بر این است که هوش هیجانی در افراد مشارکت‌کننده در تست افزایش یابد. ظاهرا برخی از کارفرمایان به منظور غربالگری کارمندان از این تست استفاده می‌کنند.

تست دیسک چهار ویژگی را اندازه گیری می‌کند:

  • سلطه (D)
  • نفوذ (I)
  • ثبات (S)
  • وجدان کاری (C)

پس از اتمام تست، نتیجه شما به صورت نقطه در نمودار پای شامل چهار بخش نشان داده می‌شود (هر بخش نشان دهنده یکی از چهار ویژگی). به‌عنوان مثال، اگر به‌دنبال قوی‌ترین گزینه برای I (نفوذ) و S (پایداری) باشید، نقطه شما در سمت راست نمودار پای قرار خواهد گرفت.

کاربرد تست های شخصیت

تست استرس

برای مقابله با استرس‌زاهای محیطی اگر سبک کارآمدی برای کنترل استرس داشته باشید، می‌توانید از اثرات سوء استرس در امان باشید.

با انجام تست استرس، روش‌هایی که شما از آن برای کنار آمدن با موقعیت‌های استرس‌زا به‌کار می‌گیرید، مشخص می‌شود و راهکارهایی برای بهبود عملکردتان به شما ارائه می‌شود.

این تست، هشت ویژگی را اندازه‌گیری می‌کند:

  1. حمایت اجتماعی
  2. ابراز هیجان
  3. بازسازی شناختی
  4. حل مسئله
  5. اجتناب از مسئله
  6. تفکر آرزومندانه
  7. خودسرزنش‌گری
  8. اجتناب اجتماعی

آزمون آنلاین سنجش اضطراب (برنز) با تحلیل اختصاصی دکتر نامدار

برای شروع کلیک کنید

کاربرد تست های شخصیت

چرا تست ارزیابی شخصیت برای متقاضیان شغل اهمیت دارد؟

بسیاری از مردم سال‌ها در یک حرفه خاص زمان صرف می‌کنند، قبل از این که متوجه شوند برای آن شغل مناسب نیستند. هرچه زودتر بتوانید شغلی متناسب با توانایی‌های طبیعی (مانند شخصیت) خود بیابید، رضایت شغلی بیشتر و هدررفت زمان کمتر خواهد شد.

بنابراین، اگر گزینه‌های مختلف شغلی پیش رو دارید یا به دنبال تغییر شغل هستید، با چند تست شغلی در می‌یابید که آیا گزینه‌های مختلف شغلی مناسب شما هستند یا خیر.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *