کشف منشا توهمات شنوایی کلامی در مبتلایان به اسکیزوفرنی


محققان فرانسوی در جریان مطالعه ای موفق به کشف بخشی از مغز شدند که عامل تولید صداهایی است که برخی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی از شنیدن آنها عذاب می کشند؛ آنها موفق شدند با استفاده از درمان پالس مغناطیسی این صداها را ساکت کنند.
[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”0″ fontsize=”15″]در تلگرام نیز همراه باشیدimNamdar@[/box]

اسکیزوفرنی یک مشکل جدی و طولانی مدت سلامت روان است و علائم آن شامل توهمات و شنیدن صداها است که توهمات شنوایی کلامی نامیده می شود.

به گزارش روزنامه تلگراف،حدود 70 درصد از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی از شنیدن این توهمات که می تواند دوستانه یا تهدیدکننده باشد، رنج می برند. اکنون محققان دانشگاه کان در فرانسه برای اولین بار موفق شده اند که بخشی از مغز را که منشا تولید این اصوات است، مشخص کنند و برای اولین بار آزمایش های بالینی در خصوص استفاده از پالس های مغناطیسی اعمال شده بر مغز را از طریق جمجمه انجام دادند. این درمان که تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مغز (TMS) خوانده می شود، بر سایر وضعیت های روانی موثر بوده است و گمان می رود که یک درمان احتمالی برای توهمات شنیداری باشد اما تاکنون هیچ آزمایش بالینی در این خصوص صورت نگرفته است.

محققان فرانسوی با آزمایش بالینی این درمان بر 26 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی متوجه شدند که بیش از یک سوم بیماران با این پالس های مغناطیسی درمان شدند و کاهش قابل توجهی را در توهمات شنیداری خود تجربه کردند.

سونیا دولفوس از دانشگاه کان و سرپرست این گروه تحقیقاتی که نتایج این مطالعه را در سی امین کنگره کالج نروسایکوفارماکولوژی اروپا در سال 2017 در پاریس ارائه کرد، گفت: شنیدن صداها یک نشانه آزاردهنده اسکیزوفرنی هم برای بیمار و هم برای نزدیکان بیمار است.

این محقق ادامه داد: به نظر می رسد اکنون می توانیم با اطمینان بگوییم که یک ناحیه خاص آناتومیک مغز با توهمات شنیداری کلامی در شیزوفرنی ارتباط دارد. همچنین با استفاده از درمان TMS با فرکانس بالا نشان داده ایم که این درمان دستکم در برخی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یک تفاوت ایجاد می کند. با این وجود این محقق اذعان داشت که هنوز برای اعلام این که این درمان بهترین شیوه درمانی برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در بلندمدت است، راه زیادی در پیش است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *