آزمون هوش وکسلر 5 و تفاوت آن با وکسلر 4


آزمون هوش وکسلر 5

آزمون هوش وکسلر 5 یکی از معتبرین تست‌هاست که برای سه گروه  پیش دبستانی، دانش آموزان و بزرگسالان انجام می‌شود. این تست میزان توانایی افراد را در زمینه های کلامی، عملی و هوش کلی می‌سنجد.

آزمون هوش وکسلر نسخه 5، آزمون هوشی است که برای کودکان و نوجوانان 6 تا 16 سال و 11 ماه استفاده می شود. این آزمون دارای اعتبار علمی بالایی است و  نقشه کاملی از عملکرد شناختی و فکری کودک یا نوجوان را در اختیارمان قرار می دهد.

این نسخه تفاوت‌های بسیاری نسبت به نسخه‌های قبلی خود دارد و از 21 خرده آزمون تشکیل شده است.

از ترکیب 21 خرده آزمون وکسلر 5، علاوه بر ثبت نمره مقیاس کل هوشبهر، سیزده نمره شاخص نیز حاصل می‌شود که عبارتند از:

  • 5 شاخص اصلی (درک مطلب کلامی، بصری – فضایی، استدلال سیال، حافظه فعال، شاخص سرعت پردازش)
  • 5 شاخص جانبی (استدلال کمی، حافظه فعال شنیداری، توانایی کلی، غیرکلامی، مهارت شناختی)
  • 3 شاخص مکمل (سرعت نامگذاری، ترجمه نماد و یادسپاری یادآوری).

 

وکسلر کودکان  ۲۱ خرده آزمونی ویرایش پنجم  (WISC-V)

آزمون هوش وکسلر 5 آخرین نسخه از مقیاس‌های وکسلر کودکان است که به منظور ارزیابی توانایی‌های شناختی و هوش کودکان 6 تا 16 سال و 11 ماه ارائه شده است. این آزمون به صورت انفرادی انجام می شود و دارای 21 خرده آزمون است.

 

https://mnamdar.com/wp-content/uploads/%D8%B5.png

خرده آزمون های اصلی وکسلر 5  (برای اندازه‌گیری توانایی‌های اصلی شناختی و هوشبهر)

1- طرح مکعب‌ها،
2- شباهت‌ها،
3- استدلال ماتریس،
4- فراخنای ارقام،
5- رمزنویسی،
6-  خزانه لغات،
7- تشخیص وزن‌ها،
8- معماهای بصری،
9- فراخنای تصویر،
10- نمادیابی.

خرده آزمون های ثانوی وکسلر 5 (برای بدست آوردن اطلاعات جامع‌تری از توانایی‌های شناختی کودک)

1- اطلاعات،
2-محاسبه،
3- توالی حرف-عدد،
4- درک مطلب،
5- مفاهیم تصویر،
6- خط‌زنی.

خرده آزمون های مکمل وکسلر 5 (برای سنجش و شناسایی اختلالات یادگیری در کودکان)

1-سواد سرعت نامگذاری
2-مقدار سرعت نامگذاری
3- ترجمه فوری نماد
4- ترجمه تاخیری نماد
5- ترجمه بازشناسی نماد

وکسلر کودکان ویرایش پنجم (WISC-V)، 10 خرده آزمونی

مجموعه روان‌سنجی پس از انتشار نسخه کامل وکسلر5  که دارای 21 خرده‌آزمون است، با بررسی تمامی جوانب علمی و اجرایی آزمون، اقدام به ارائه نسخه 10 خرده‌آزمونی وکسلر 5 کودکان به‌صورت جداگانه کرده است.

بهترین روش اجرای آزمون وکسلر، آن است که 10 خرده‌آزمون اصلی برای بدست آوردن نمره استاندارد مقیاس کلی هوشبهر (FSIQ) و نمره‌های استاندارد پنج شاخص اصلی اجرا شود و مابقی شاخص‌های جانبی و مکمل به‌صورت اختیاری باشند و روانشناس در صورت صلاح‌دید، خرده‌آزمون‌های ثانویه و مکمل را اجرا کند تا نمرات شاخص‌های مربوط به آنها را بدست آورد.

این ده خرده آزمون شامل موارد زیر می باشد:

  1. طرح مکعب‌ها،
  2. شباهت‌ها،
  3. استدلال ماتریس،
  4. فراخنای ارقام،
  5. رمزنویسی،
  6. خزانه لغات،
  7. تشخیص وزن‌ها،
  8. معماهای بصری،
  9. فراخنای تصویر،
  10. نمادیابی.

 

این خرده آزمون ها با یکدیگر ترکیب می شوند و پنج شاخص زیر را به وجود می آورند:

  • شاخص درک مطلب کلامی که به اختصار به آن VCI نیز می گویند
  • شاخص بصری – فضایی که به اختصار به آن VSI نیز می گویند
  • شاخص استدلال سیال که به اختصار به آن FRI نیز می گویند
  • شاخص حافظه فعال که به اختصار به آن WMI نیز می گویند
  • شاخص سرعت پردازش که به اختصار به آن PSI نیز می گویند

این شاخص ها نسبت به نگارش قبلی تست وکسلر، تغییر یافته اند. در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

https://mnamdar.com/wp-content/uploads/Untitled-3.png

شاخص درک مطلب کلامی

در این شاخص، کودک با کمک اطلاعاتی که توسط خواندن، مطالعه و شنیدن در زندگی کسب کرده است،  به سوالات پاسخ می دهد. در این شاخص، دانش و استدلال کلامی کودک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.  کودکی که در این زمینه ضعیف باشد دایره لغات محدودی دارد و در درک و فهم کلمات و معانی آنها و یا در بیان تفکر و ایده ها به صورت کلامی مشکل دارد.

شاخص بصری: در این شاخص کودک باید بتواند با کنار هم قرار دادن و چرخاندن اشیا، شکل تازه ای ایجاد کند. کودک باید بداند برای ساخت یک ساختار، به چه اجزایی نیاز دارد.

شاخص استدلال سیال

این شاخص ، توانایی حل مسائل جدید را با استفاده از اطلاعاتی که در ذهن فرد وجود دارد و ارتباط معنی دار بین آنها، اندازه گیری می کند.

شاخص حافظه فعال

این شاخص میزان توجه ، تمرکز ، داشتن اطلاعات در ذهن و توانایی کار با اطلاعاتی که در ذهن است را اندازه گیری می کند. این شاخص شامل یک خرده آزمون تصویری و یک شنوایی است.

شاخص سرعت پردازش

این شاخص میزان سرعت و دقت اسکن تصاویر و شناسایی اشیا را مورد ارزیابی قرار می دهد.

هر یک از این مقیاس ها نمایانگر توانایی حیاتی برای عملکرد علمی است. کودک شما ممکن است مهارت های کلامی فوق العاده ای داشته باشد، اما اگر حافظه فعال کلامی او بد باشد ، بنابراین تلاش خواهد کرد آنچه را که معلم برای یادداشت برداری یا ایده های بزرگ می گوید حفظ کند. اگر کودک شما نمی تواند روابط بین جز و کل را درک کند ، ممکن است بسیار باهوش باشد اما در اولویت بندی ایده ها برای دستیابی به ایده اصلی ، شکستن کارها به کارهای کوچک تر و یا طرح کلی مشکل داشته باشد.

تست وکسلر کودکان ویرایش پنجم  ، اطلاعات تفسیری برای کمک به تشخیص اختلالات خواندن ، اختلالات زبان ، ADHD ، مشکلات غیرکلامی ، کمبود حافظه بینایی و شنیداری ، مشکلات عملکرد اجرایی و مسائل ادراک بینایی مربوط به کودکان را ارائه می کند.

تفاوت آزمون هوش وکسلر  5 با نسخه های قبلی

در حال حاضر یکی از بهترین آزمون های هوشی که وجود دارد آزمون هوش وکسلر ( WISC ) می باشد که قابل استناد ترین آزمون هوشی در دنیا و همچنین در ایران می باشد .
این آزمون هوش علاوه بر تعیین ضریب هوشی کلی  IQ موارد دیگری مانند درک مطلب کلامی ( VCI ) ، استدلال ادراکی ( PRI ) ، حافظه فعال ( WMI ) و سرعت پردازش ( PSI ) را نیز مشخص می نماید و با کمک این آزمون هوشی می توان مشخصات کامل تری از توانایی های کودک به دست آورد که البته این تست هوش نسخه های مختلفی دارد که معتبرترین آنها نسخه چهارم آن یا تست وکسلر 4 ( WISC -4 ) و تست وکسلر 5 ( WISC -5 ) می باشد که نسخه پنجم تست هوش وکسر علاوه بر اینکه یک تست هوش است یک آزمون نوروسایکولوژی یا همان عصب روان شناختی نیز هست، یعنی اختلالات عملکرد سیستم عصبی و اختلالات شناختی را نیز مشخص می نماید .

در این ویرایش نسبت به نسخه قبلی Wisc-IV  تعدادی خرده آزمون‌ جدید برای سنجش دقیق تر هوش، شیوه کاربری متفاوت و نمره های شاخص برای استفاده بالینی بیشتر به آن اضافه شده است؛ به علاوه تغییرات گسترده و جدیدی از جمله هنجارها، خرده آزمون های فراوان، نمره های شاخص، اصطلاح های علمی و فنی، شیوه نمره گذاری در آن اعمال شده است؛ و نیز تحلیل نرم افزاری داده ها برای توسعه کاربرد مقیاس، سهولت استفاده و تضمین صحت نتایج داده شده است. نسخه پنجم وکسلر کودک، با ادغام پژوهش های جدید راجع به هوش، رشد شناختی، رشد عصبی، علوم عصب شناختی و فرایندهای مهم یادگیری بر ویرایش قبلی خود ممتاز است.

مدت زمان تکمیل آزمون  WISC-V

معمولا در ابتدا یک مصاحبه کوتاه جهت آشنایی کودک با آزمون‌گیرنده و محیط انجام آزمون صورت می‌گیرد و سپس آزمون وکسلر 5 اجرا می‌شود.

زمان اجرای آزمون با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر است، اما معمولا بین یک ساعت تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد.

گزارش آزمون، پس از نمره‌گذاری و تفسیر قسمت‌های مختلف آزمون انجام می‌گیرد که به صورت یک گزارش کتبی شامل نمره ضریب هوشی ، شاخص ها و تحلیل دقیق عملکرد فکری و شناختی فرد می باشد.

https://mnamdar.com/wp-content/uploads/w.jpg

 

مژده به مراجعین محترم مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آرامش زندگی اینکه تست هوش وکسلر نگارش پنجم ( WISC -5 ) توسط روانشناسان مرکز انجام شده و مراجعین می‌توانند در صورت لزوم از این خدمات بهره‌مند گردند.

 

مراجع

http://www.bilan-psychologique.com/intelligence-test-for-children.html

https://www.smartkidswithld.org/first-steps/evaluating-your-child/understanding-iq-test-scores/

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *