ازدواج افراد درونگرا با برونگرا


ازدواج افراد درونگرا با برونگرا چه نتایجی خواهد داشت؟

هیچ زوج بی‌عیب و نقصی وجود ندارد و این باور کاملاً درست است. شاید هم به همین خاطر است که بعضی از روانشناسان ازدواج افراد درونگرا با برونگرا را امکان‌پذیر می‌دانند. بعضی از افراد فکر می‌کنند که همسر آینده آنها حتما باید از لحاظ روحیات و شخصیت کاملا مشابه خودشان باشد و بعضی افراد نیز روحیات متفاوت را برای ازدواج انتخاب می‌کنند. اما سوال اصلی اینجا مطرح است که ازدواج افراد درونگرا با برونگرا چه نتیجه ای دارد ؟ ازدواج آنها چه مزایا و معایبی دارد ؟ چه مشکلات و اختلاف‌هایی ممکن است در طول رابطه بین آن‌ها به وجود بیاید ؟

 

 تفاوت بین افراد درونگرا و برونگرا

درک افراد درونگرا برای افراد برونگرا کمی دشوار است. افراد برونگرا نیاز دارند زمانی را به خودشان اختصاص داده و تنها باشند. آنها اغلب علاقه مندند که اوقات فراقاتشان را به تنها در اتاق خود ماندن ، کتاب خواندن و یا فیلم دیدن بپردازند. اما افراد برونگرا برعکس افراد درونگرا علاقه مند به گذراندن وقت خود به تفریح و دورهمی هستند . آنها ترجیح میدهند در جمع های دوستان و اقوام حضور داشته باشند. این افراد ، معاشرتی هستند و نیاز دارند در زمان های ناراحتی و عصبانیت درباره آنچه که باعث عصبانیتشان شده صحبت کنند. از سوی دیگر درونگراها افرادی کم حرف و ساکت هستند و ترجیح میدهند در این موقعیت ها سکوت کنند.

اما سوال اصلی اینجا مطرح میشود که آیا ازدواج درونگراها و برونگراها صحیح است؟

این نوع ازدواج هم مثل هر ازدواج دیگر ، مشکلات خودش را دارد و لازم است قبل از ازدواج به تفاوت های شخصیتی بین آنها توجه شود. نکته قابل اهمیتی که در بحث ازدواج افراد درونگرا با برونگرا وجود دارد این است که طرفین اول از همه باید خودشان را بشناسند و به شدت درونگرایی و برونگرایی خودشان پی ببرند. هرچه قدر میزان تفاوت های موجود بین سطح درونگرا و برونگرا بودن آنها کمتر باشد و هر دوی آنها آگاه به معیار های لازم برای داشتن یک ازدواج خوب و موفق باشند ، ازدواج آنها بدون اختلاف شدید خواهد بود.

 

ازدواج مرد درونگرا با زن برونگرا

این نوع ازدواج شناخته شده‌ ترین ازدواجیست که در آن زن و مرد به دلیل داشتن تفاوت هایی در میزان درونگرایی و برونگراییشان به مشکل برمی‌خورند . در این حالت زن برونگراست که اهل تفریح و گشت و گذار و معاشرت با دیگران است و از همسر خود توقع دارد تا همراه او باشد. از طرف دیگر، مرد درونگرا از این وضعیت راضی نیست و علاقه دارد زمان‌هایی را برای خودش به تنهایی بگذراند .

همین مسئله زمینه اختلاف بین آنها را فراهم کرده است و موجب می‌شود تا زن برونگرا سکوت و نیاز به تنهایی همسرش را بی توجهی به او تلقی کند و چون همسرش میانه خوبی با رفت و آمد و معاشرت زیاد ندارد ، حس کند که همسرش او را محدود میکند. البته نمی‌توان گفت همه این نوع زوج ها با این اختلافات مواجه میشوند زیرا میزان اختلافات بین این زوج‌ها به شدت درونگرایی و برونگرایی آنها بستگی دارد. هر چقدر شدت این تفاوت ها بیشتر باشد ، اختلافات بین آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.

ازدواج زن درونگرا با مرد برونگرا

به عقیده برخی از کارشناسان اگر مرد برونگرا و زن درونگرا باشد ، مشکلات ازدواج آنها کمتر خواهد بود. اگر مرد برونگرا باشد به این دلیل که اهل معاشرت است، احتمال پیشرفتش در مسائل شغلی ، اجتماعی بیشتر است. پس بهتر است در نحوه برخورد با همسر برون گرایتان که نیاز دارد زمان زیادی را با دوستان و همکارانش بگذراند ، ایرادگیر نباشید.

بعضی از افراد ادعا میکنند اگر زن درونگرا باشد کمتر صحبت می‌کند یا به جای اینکه بیشتر بیرون از خانه باشد، به کارهای خانه و خانه‌داری میپردازد. اگرچه مشکلات این نوع ازدواج کمتر از حالتی است که زن برونگرا و مرد درونگرا باشد اما در هر صورت این دو تیپ شخصیتی باید تمام سعی خود را کرده تا  همدیگر را درک کنند تا بتوانند زندگی ای خوب و رابطه موفق‌تری را تجربه کنند.

نتیجه

ازدواج درونگراها و برونگراها نه تنها امکان پذیر است بلکه می‌توانند زمینه رشد و پیشرفت را برای آنها فراهم کند. میتوان گفت مهم‌ترین مزیت ازدواج درون‌گرا با برونگرا کمک و حمایت یکدیگر برای رشد می‌باشد. در چنین ازدواج هایی ، افراد درونگرا به خاطر همسر برونگرایشان در موقعیت‌هایی قرار میگیرند که قبلاً از آن‌ها اجتناب می‌کرده. از سوی دیگر افراد برونگرا هم با کمک همسر درونگرایشان بهتر میتوانند افکار خود را تجزیه و تحلیل کنند و بیشتر به نیازها و احساساتشان متمرکز شوند. هر دو این افراد می‌توانند در رابطه‌ای صمیمانه برای تقویت صفات مثبت و ریشه کن کردن نقاط ضعفشان تلاش کنند.

 

ازدواج افراد درونگرا با برونگرا

مطالب روانشناسی بیشتر :

از برون گرایی و درون گرایی چه می‌دانیم؟ دکتر مهرداد نامدار

نسبت افراد برونگرا و درونگرا 

بررسی دلایل علمی ازدواج ناموفق 

 

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *