حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا


نگرانی بابت اخبار کاملا قابل درک است، اما این نگرانی می‌تواند مشکلات روانی فعلی خیلی‌ها را وخیمتر کند. حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا

وقتی در پی شیوع ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی را برای حفظ سلامت روانی منتشر کرد، با استقبال گرم شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

همان‌طور که نیکی لیدبتر، از کارمندان خیریه “اضطراب بریتانیا”، می‌گوید ویژگی‌های مشترک بسیاری از اختلالات اضطرابی را می‌توان در ترس از نداشتن کنترل و ناتوانی در تحمل بلاتکلیفی یافت. به همین خاطر چالشی که برای افراد مبتلا به این اختلالات ایجاد شده قابل درک است.

رُزی ودرلی، سخنگوی خیریه سلامت روانی “مایند” در تایید می‌گوید: “دلیل اصلی اضطراب نگرانی از نادانسته‌ها و انتظار وقوع یک اتفاق است – ویروس کرونا دارد این نقش را در مقیاس کلان ایفا می‌کند.”

با این حساب، چطور می‌توانیم از سلامت روانی خود مراقبت کنیم؟

حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا

اخبار را محدود کنید و مراقب چیزهایی که می‌خوانید باشید بهترین روانشناس رشت

نیک، ساکن استان کنت در بریتانیا، پدر دو بچه که دچار اختلال اضطراب است، به خاطر خواندن اخبار ویروس کرونا دچار وحشت‌ شده است.

او می‌گوید: “وقتی دلواپس چیزی می‌شوم، نمی‌توانم بر افکارم مسلط بمانم و فقط به فاجعه فکر می‌کنم.” او نگران والدین خود و دیگر آشنایان سالخورده‌اش است:

“معمولا اگر از چیزی ناراحت باشم از فضا فاصله می‌گیرم. وضعیت فعلی اما دست من نیست.” بهترین مشاور رشت

دوری مستمر از وبسایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به او در مدیریت اضطرابش کمک کرده است. بهترین روانشناس رشت

  • زمان کمتری به خواندان و دیدن چیزهایی اختصاص دهید که حالتان را بد می‌کنند – شاید بهتر باشد فقط در زمانی مشخص سراغ اخبار بروید
  • امروزه اطلاعات زیادی در گردش است – سعی کنید صرفا از منابع مطمئن مثل دولت و مقامات بهداشتی استفاده کنید

حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا

برای مدتی شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید بهترین مشاور رشت

الیسون ۲۴ ساله از منچستر، اضطراب سلامتی دارد و حس می‌کند باید دانش خود از ویروس کرونا را افزایش دهد. او در عین حال می‌داند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند عامل محرک اختلالات روانی باشند. بهترین مشاور رشت

او می‌گوید: “یک ماه پیش داشتم تمامی هشتگ‌ها را دنبال می‌کردم و با کلی تئوری توطئه مزخرف روبرو می‌شدم که باعث دلواپسی می‌شد. از زور ناامیدی فقط می‌توانستم گریه کنم.” بهترین مشاور رشت

او حالا در انتخاب منابع موجود در شبکه‌های اجتماعی دقت می‌کند و هشتگ‌های مربوط به ویروس کرونا را نیز دنبال نمی‌کند. او دارد بسختی تلاش می‌کند از شبکه‌های اجتماعی دوری کند و بیشتر تلویزیون نگاه کند یا کتاب بخواند.

  • در شبکه‌های اجتماعی کلیدواژه‌هایی را که ممکن است محرک اضطراب باشند ببندید و کاربران مسئله‌ساز را دنبال نکنید
  • گروه‌های واتس‌اپی، تلگرامی و فیسبوکی آزاردهنده را ساکت کنید بهترین مشاور رشت

حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا

دستان خود را بشویید – اما نه بیش از حد  مرکز مشاوره در رشت

بنا بر گزارش‌ها، در پی شیوع ویروس کرونا، تعداد افراد مبتلا به وسواس که متقاضی کمک هستند افزایش پیدا کرده است. برای مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی و برخی از اختلالات اضطرابی، توصیه مرتب به شستن دست‌ها می‌تواند باعث ناراحتی شود.

برای لیلی بیلی، نویسنده کتابی درباره زندگی با اختلال وسواس، ترس از آلودگی یکی از نمودهای ابتلا به اختلال وسواس فکری-عملی است. او می‌گوید توصیه‌های رایج برای شستن دست‌ها می‌تواند عامل افکار مزاحمی باشد که قبلا از آن رنج می‌برده‌اند: مرکز مشاوره در رشت

“خیلی سخت است چون حالا باید دوباره همان رفتاری را بکنم که از آن اجتناب می‌کرده‌ام. البته توصیه را خیلی جدی گرفته‌ام ولی سخت است، چرا که صابون و ژل ضدعفونی برای من مثل مواد مخدر بود.” مرکز مشاوره در رشت

یکی از سازمان‌های خیریه که در زمینه اختلال وسواس فعال است می‌گوید مسئله اصلی توجه به نحوه کاربرد است – برای نمونه، آیا شستن دست‌ها طبق توصیه و به منظور کاهش خطر ابتلا انجام می‌شود یا نظمی آیینی دارد و هدفش ایجاد حس “پاکیزگی کامل” است؟

مسئله دیگری که خانم بیلی به آن اشاره می‌کند این است که برای مبتلایان به اختلال وسواسی قرنطینه شخصی می‌تواند چالش دیگری باشد:

“اگر مجبور شویم در خانه بمانیم وقت زیادی خواهیم داشت و ملال می‌تواند وسواس را بدتر کند.” مرکز مشاوره در رشت

حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا

تماس خود را با دیگران حفظ کنید   مشاور خوب در رشت

در آینده تعداد افرادی که خود را قرنطینه می‌کنند بیشتر خواهد شد، پس بهتر است که از همین حالا شماره تلفن و آدرس ایمیل نزدیکانتان را جایی یادداشت کنید.

خانم ودرلی می‌گوید: “ساعتی را برای تماس مشخص کنید و حس رابطه با دیگران را در خود ایجاد کنید.” مشاور خوب در رشت

اگر در قرنطینه شخصی به سر می‌برید، بین روال عادی و مقداری تنوع توازن برقرار کنید. مشاور خوب در رشت

شاید نهایتا دو هفته مفیدی باشد. می‌توانید به کارهای عقب‌افتاده برسید و بالاخره آن کتابی را که دوست داشتید بخوانید. مشاور خوب در رشت

حفظ سلامت روانی در مواجهه با کرونا

خود را از پا نیندازید روانشناس خوب در رشت

همه‌گیری ویروس کرونا هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید، پس ذهنتان را استراحت دهید. خیریه “مایند” می‌گوید از طبیعت لذت ببرید و خود را در صورت امکان در معرض نور خورشید قرار دهید. نرمش کنید،‌ خوب بخورید و آب کافی بنوشید.

خیره “اضطراب بریتانیا” برای اضطراب و دلواپسی توصیه‌ می‌کند: روانشناس خوب در رشت

  • بروز نگرانی را در ذهن خود درک کنید و بپذیرید.
  • مثل حالت عادی به آن واکنش نشان ندهید. اصلا واکنش نشان ندهید. درنگ کنید و نفس بکشید. روانشناس خوب در رشت
  • به خود بگویید که نگرانی عامل این افکار است و نیاز به یقین نه لازم است نه کمکی می‌کند. صرفا فکر و احساس است. افکار خود را باور نکنید. تفکرات ما حقایق و قطعیات نیستند. روانشناس خوب در رشت
  • این فکر یا احساس را رها کنید. می‌گذرد. دلیل ندارد که به آن پاسخ دهید. تصور کنید که مثل حباب یا ابر از شما دور می‌شود.
  • به لحظه اکنون توجه کنید، چرا که در حال حاضر، در این لحظه، همه چیز خوب است. به تنفس و حسی که از نفس کشیدن می‌گیرید توجه کنید. به زمین زیر پایتان توجه کنید. به اطرافتان نگاه کنید و به چیزهایی که می‌بینید، می‌شنوید، لمس می‌کنید و می‌بویید توجه کنید. سپس حواستان را به چیز دیگری بدهید – به کارهایی که باید بکنید یا کاری که پیش از دلواپسی داشتید می‌کردید یا کاری دیگری بکنید و تمام حواستان را به آن بدهید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *