معرفی رشته عمران از نگاه یک کارشناس ارشد


با توجه به داشتن 6 سال سابقه­‌ی داشجويی در رشته­‌ی مهندسی عمران (4 سال در دوره­ کارشناسی و 2 سال در دوره­ کارشناسی ارشد)، در اين نوشته برخي از تجربيات خود در ارتباط با رشته­ تحصيلی عمران و ويژگی‌های مهم آن را در اختيار شما قرار دهم. در اين بين برخی از ويژگی‌ها عمومی و رايج و برخی تخصصی می‌باشند.

 

قبل از هر گونه تصميم در مورد انتخاب رشته­ تحصيلی، بايد جايگاه رشته‌های تحصيلی مورد نظر را در ذهن خود مشخص کنيد. يعنی در درجه­ اول با توانایی‌ها، استعدادها و روحيه­ خود آشنايی پيدا کرده و با توجه به اين موارد انتظارات خود از يک رشته­ تحصيلی را مد نظر قرار دهيد. و در نهايت با بررسي دقيق ويژگی‌های هر رشته و نيز مشاوره با افراد با تجربه، رشته تحصيلی متناسب با شخصيت خود را انتخاب کنيد.

 

 

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”0″ fontsize=”15″]در تلگرام نیز همراه باشید imNamdar@[/box]

بهترین روانشناس رشت بهترین مشاور رشت مهرداد نامدار

محبوبيت رشته:مهندسی عمران

بدون شک در 10 سال اخير رشته­ مهندسی عمران همواره جزء 4 رشته­ اول مورد علاقه­ داوطلبين کنکور رياضي بوده و حتی در چند سال اخير پس از رشته­ تحصيلی برق، جزء پرطرفدارترين رشته­‌های دانشگاهی مد نظر داوطلبين محسوب مي­‌شود. بدون شک اين محبوبيت از ويژگی‌های منحصر به فرد اين رشته­ تحصيلی حکايت مي‌کند. از جمله مهم‌ترين اين ويژگی‌ها می‌توان به موارد زير اشاره نمود:

وجود بازار کار مناسب در شرايط فعلی و نياز به عمران و آبادانی در بخش­‌های مختلف کشور

جذب مناسب و سريع به بازار کار (حتی با مدرک کارشناسی)

تنوع بسيار زياد کارهای مرتبط به رشته تحصيلی عمران و در نتيجه جذب افراد با سلايق متفاوت

تجربی بودن بسياری از مشاغل مرتبط با اين رشته تحصيلی بهترین روانشناس رشت مهرداد نامدار

عينی بودن بسياری از مطالب درسی و وجود واحدهای عملی متنوع مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

سطح دشواری متوسط درس های ارايه شده در هر مقطع

فراهم بودن امکان تحصيل در مقاطع بالاتر به صورت تخصصی در داخل و خارج از کشور در صورت علاقه

تنوع رشته­‌های تحصيلی موجود در مقطع کارشناسي ارشد

 

-در بالا تنها برخی از ويژگی‌های عمومی رشته­ تحصيلی مهندسی عمران را برشمارديم. مجددا يادآور می‌شوم تمامی موارد فوق،تنها در صورتی تحقق خواهند يافت که ورود به اين رشته از روی علاقه­‌مندی با پشتوانه­‌ی وجود توانایی‌های لازم صورت گيرد.

بهترین مشاور رشت مهرداد نامدار

 

تنوع دروس دانشگاهی: مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

کليات واحد­های درسی در مقطع کارشناسی به اين صورت است که به طور معمول بايد در هشت الی نه ترم تحصيلی تعداد 142 واحد درسی را گذراند. تنوع درسی اين واح ها به شرح زير است:

22 واحد دروس عمومی (از جمله ادبيات فارسی، زبان عمومی، زبان تخصصی، انديشه­ اسلامی، انقلاب اسلامی و ….) که اين دروس تقريبا بين تمام رشته­‌های تحصيلی مشترک بوده و از اين نظر تفاوت خاصی ميان رشته­‌ها وجود ندارد.

27 واحد دروس پايه (از جمله رياضی 1 ، رياضی 2، آمار و احتمالات، معادلات ديفرانسيل، فيزيک1 و آزمايشگاه و …) اين دروس نيز بين بسياری از رشته‌های مهندسی مشترک می‌باشند ولی به طور مثال رياضيات مهندسي که جزء واحد­های درسی ساير رشته­‌ها می‌­باشد در واحدهای تحصيلی رشته عمران قرار ندارد.

86 واحد دروس اصلی و تخصصی الزامی که انتخاب اين واحدها در طی دوره­ تحصيلی اجباری می‌باشد و اين دروس هستند که تمايز اصلی را ميان رشته­ تحصيلی عمران و ساير گرايش‌ها ايجاد می‌کنند. اين واحدها از تنوع بسيار زيادی برخوردار بوده به طوری که برخی آزمايشگاهی و برخی نيز تئوری می‌باشند. اين دروس از طيف های زير برخوردارند:

واحدهایی که مربوط سازه و ساختمان می‌باشند:

اين طيف بسياری از دروس تخصصی را در بر می‌گيرد و عموم مردم با توجه به همين مورد رشته­ تحصيلی عمران را تنها محدود به ساختمان سازی و سازه تصور می‌کنند. از جمله­ اين دروس می‌توان به “استاتيک، مقاومت مصالح، تحليل سازه‌ها، فولاد1و2، بتن1و2، مصالح ساختمانی، تکنولوژی بتن، متره و برآورد، پی و زلزله” و … برخی از مهم‌ترين اين موارد می‌باشند که مبنای اصلی گرايش سازه و زلزله در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می‌دهند.

  • واحدهايی که مربوط به مهندسی خاک می‌شوند: واحدهای درسی از جمله زمين شناسی، مکانيک خاک، مهندسی پی و فنداسيون، آزمايشگاه مکانيک خاک و … که مبنای اصلي گرايش خاک در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می‌­دهند.
  • واحدهای درسی مربوط به مهندسی آب: واحدهای درسی از جمله مکانيک سيالات، هيدروليک، هيدرولوژی، بناهای آبی و سد، مهندسی آب و فاضلاب و … که مبنای اصلی گرايش مهندسی آب و محيط زيست و هيدروليک در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می‌دهند.
  • واحدهای درسی مربوط به مهندسی راه: واحدهای درسی از جمله نقشه برداری، راه‌سازی، روسازی، مهندسی ترافيک و … که مبنای اصلی گرايش مهندسی ترافيک و حمل و نقل در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می‌دهند.
  • واحدهای درسی مربوط به معماری: در ميان واحدهای درسی عمران واحدهایی از جمله نقشه‌کشی ساختمان و ترسيم فنی و اصول و مبانی معماری قرار داده شده‌اند تا مهندسين عمران ديد کلی در ارتباط با اصول طراحی ساختمان و نحوه­ معماری فضاها پيدا کنند.

 7 واحد مربوط به دروس تخصصی ولی به صورت اختياری: منظور از اختياری بودن دروس اين است که دانشجو آزاد است از ميان دروس اختياری مختلف ارايه شده با توجه به علاقه‌مندی خود دروس تخصصی منطبق با علايق خود را انتخاب نمايد. به طور مثال اگر دانشجويی به دروس مهندسی خاک علاقه‌مند است می‌تواند درس پی پيشرفته را انتخاب کند و دانشجويی که به مسايل سازه علاقه‌مند است می‌تواند درس پل سازی، مصالح بنايی و … را انتخاب نمايد.

 

75556

بهترین مرکز مشاوره رشت آرامش زندگی

بازار کار و چشم‌انداز تحصيل در مقاطع تحصيلی بالاتر:

 يکی از جذاب ترين موارد در ارتباط با رشته­ تحصيلی عمران وجود بازار کار مناسب برای افراد با سليقه­‌های متفاوت می‌باشد. با توجه به تنوع بسيار بالای دروس ارايه شده در دوره­ کارشناسی که برخی از مهم­ترين آنها را برشمارديم، مشاغل بسيار متفاوتی در زمينه­‌های مختلف وجود دارد. آرامش زندگی بهترین مرک مشاوره رشت

يکی از نکات قابل توجه در ارتباط با اين مشاغل اين است که در کنار داشتن اطلاعات علمی مناسب، وجود تجربه­‌های کاری يکی از کليدهای اصلی موفقيت ورود به بازار کارهای مربوط به اين رشته می‌باشد. به طوری که استخدام در بسياری از اين مشاغل، با داشتن تجربه و مهارت لازم به سهولت صورت می‌گيرد. بنابراين پيشنهاد می‌شود در کنار آموزش مطالب علمی، با حضور در پروژه­‌های عمرانی به صورت کارآموز و کسب مهارت­‌های لازم قبل از اتمام دوره­ تحصيلی، تجربيات عملی خود را افزايش دهيد.

کار در شرکت­‌های مشاوره، شرکت­‌های پيمان‌کاری، پروژه­‌های تحقيقاتی به عنوان مهندس اجرایی، نقشه‌بردار، سرپرست کارگاه، مهندس ناظر، طراح سازه از جمله کارهای عمده­‌ی مربوط به بخش ساختمانی ی‌­باشد که با داشتن مدرک کارشناسی می‌توان به آنها دست يافت. کار در برخی از سازمان‌ها نياز به اطلاعات تخصصی دارد که با تحصيل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) می‌توان به آنها دست يافت. کار در شرکت­ های مديريت منابع آب، شرکت آب و فاضلاب ، تصفيه خانه، سواحل، راه­سازی و ترافيک شهری، ساخت پل و سد و …  از جمله اين موارد می‌باشد.

با توجه به وجود دانشگاه­‌هايی متعدد در سرتاسر کشور، امکان ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر در رشته‌ مهندسی عمران وجود داشته به طوری که امکان ادامه تحصيل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم اکنون در اکثر دانشگاه­‌های تراز اول کشور فراهم شده است. با توجه به وجود سطح علمی بسيار مناسب در رشته­ تحصيلی عمران در دانشگاه­‌های کشور و به روز بودن مطالب علمی، هر ساله تعداد زيادی از دانشجوهاي ايران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تيم­‌های علمی محقيق در سرتاسر دنيا می‌پيوندند و در نتيجه امکان ادامه تحصيل در خارج از کشور نيز برای دانشجويان اين رشته فراهم است.

گرايش­‌های مختلف عمران در مقطع کارشناسی ارشد:

 با توجه به مطالب عنوان شده، رشته­ مهندسی عمران از گرايش­‌های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد برخوردار است که مهم­ترين آنها عبارتند از:
مهندسی سازه

  • مهندسی زلزله
  • مهندسی خاک و پی
  • مهندسی حمل و نقل و ترافيک
  • سازه‌­های دريایی
  • مهندسی هيدروليک
  • مهندسی آب (مديريت منابع آب، آب و فاضلاب و مهندسی رودخانه)
  • مهندسی محيط زيست
  • مديريت ساخت

 

 

وحيد اسپان منش -کارشناسیاخه ارشد عمران دانشگاه تهران

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *