چطور “تفکر خلاق” داشته باشیم؟


چطور تفکر خلاق داشته باشیم؟ گفتگوی دکتر مهرداد نامدار در شبکه جام جم

 

تفکر خلاق چیست ؟ Creative thinking

تفکر خلاق را میتوانیم توانایی داشتن نگاهی متفاوت به موضوعات پیرامون ، روشی برای بررسی و حل مسئله با استفاده از دیدگاهی متفاوت و اجتناب از بکار گیری راه حل های رایج و تفکر خارج از چارجوب ها تعریف کنیم.
به‌ طور کلی می‌توانیم بگوییم یک فرد دارای تفکر خلاق سعی میکند در حل کردن مشکلات و یا بهینه سازی شرایط موجود، از رویکردی متمایز از دیگران استفاده کند.

این نوع تفکر در واقع به معنای نگاه از بیرون به مسائل و مشکلات است. یعنی تفکر خارج از چارچوب . یکی از مهم‌ترین ابعاد تفکر خلاق ،فکر جانبی و میان‌بر زدن برای حل کردن مسائل است.

تفکر خلاق ممکن است به معنای ابداع راه‌های جدید برای انجام وظایف، حل مشکلات و رویارویی با چالش‌ها باشد. این به معنای آوردن دیدگاهی تازه و گاهی غیرمتعارف است.

تمرکز بر خلاقیت و نوآوری مهم است زیرا اغلب مشکلات ممکن است نیاز به رویکردهایی داشته باشند که قبلا ایجاد یا امتحان نشده اند. این یک مهارت بسیار ارزشمند است که به صورت فردی داشته باشید و کسب و کارها باید همیشه آرزوی داشتن فردی با این خصوصیات در بین رتبه های خود داشته باشند. به هر حال، کلمه خلاقیت به معنای پدیده ای است که در آن چیز جدیدی ایجاد می شود.

تفکر خلاق یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری برای تیز ماندن نیاز به تمرین مداوم دارد. برای رسیدن به این هدف باید مرتباً خود را در معرض موقعیت‌هایی قرار دهید که در آن ایده جدیدی مورد نیاز است و اطراف خود را با افراد همفکر احاطه کنید.

چنین فرآیندی با استفاده از تکنیک های خاص آسان تر می شود. آنها به شما کمک می کنند تا ذهنیت درستی داشته باشید و ساختار اساسی برای رسیدن به ایده های جدید در صورت تقاضا را فراهم می کنند.

 

 

چطور تفکر خلاق داشته باشیم؟ گفتگوی دکتر مهرداد نامدار در شبکه جام جم

 

 

برای تماشای دیگر برنامه‌های روانشناسی دکتر مهرداد نامدار می‌توانید در کانال آپارات یا یوتیوب همراه باشید.

 

 

همچنین اگر علاقه مند به خواندن مطالب متنوع روانشناسی هستید :

اشتیاق به کار ندارید؟ ۴ روش ایجاد انگیزه برای کار

بهترین روش های معاشرت با دیگران 

پنجره جوهری؛ روشی برای خودآگاهی و ارتباط با دیگران قرار دادن به‌عنوان تصویر شاخص

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *