چگونه در گفتگوها برنده باشیم؟


پیش از هر چیزی باید بگوییم که جنگ و دعوا کردن هرگز خوب نیست و بهتر است با گفتگو مسائل را حل کنید؛ درست مثل یک انسان متمدن! برنده شدن در گفتگوها
برنده شدن در گفتگوها
اما واقعیت این است که بعضی از آدم‌های دور و بر ما «بلد نیستند» چگونه گفتگو و رفتار کنند که تبدیل به مشاجره و درگیری نشود.
برنده شدن در گفتگوها
هیچکس دوست ندارد با اطرافیانش جر و بحث کند، اما گاهی این جر و بحث‌ها برای ابراز عقیده لازمند. در این مطلب نکاتی را به شما ارائه می‌دهیم که چگونه می‌توانید برنده‌ی هر بحثی باشید.
مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی

[box type=”note” bg=”#” color=”#1777c1″ border=”#” radius=”1500″ fontsize=”17″]در اینستاگرام نیز همراه ما باشید ‌AramesheZendegi_Counseling@[/box]

بهترین روانشناس رشت

بحث را به حاشیه نبرید بهترین روانشناس رشت

این نکته بسیار مهم است، زیرا کمک‌تان می‌کند روی موضوع متمرکز بمانید و هدف‌تان را که پیدا کردن راه حل است فراموش نکنید. بهترین روانشناس رشت
برنده شدن در گفتگوها
وقتی با کسی بحث می‌کنید، گاهی ممکن است او از موضوع اصلی پرت شود و در مورد چیز‌هایی حرف بزند که در این لحظه جایشان نیست (مثلا پیش کشیدن مسائل گذشته) و صحبت را به حاشیه می‌برند.
برنده شدن در گفتگوها
اگر چنین اتفاقی افتاد سعی کنید گفتگوی‌تان را به موضوع اصلی برگردانید. با طفره رفتن و به حاشیه کشاندن نه تنها چیزی حل نمی‌شود بلکه پیچیده‌تر هم می‌شود. بهترین روانشناس رشت

بهترین مشاور رشت

مطلع و آگاه باشید بهترین مشاور رشت

یکی از بهترین راه‌های برنده شدن در هر بحثی این است که تمام اطلاعات لازم را که به شما این امکان را می‌دهد تا ایده‌ای را رد کنید یا بپذیرید در اختیار داشته باشید.
بهترین روانشناس رشت
برای اینکه با اطمینان صحبت کنید باید آگاه باشید. شاید طرف مقابل شما به این دلیل بحث می‌کند که آگاه نیست و به محض اینکه حقیقت را از شما بشنود، نظرش را تغییر بدهد.
بهترین مشاور رشت
قرار نیست اگر کسی مشاجره را شروع کرد شما نیز با همان شیوه پیش بروید، بلکه باید تمام ابزار‌ها و منابع را رو کنید تا طرف مقابل بتواند از زاویه‌ی دیگری به مسئله نگاه کند.
مجله روانشناسی
برنده شدن در گفتگوها

روانشناس خوب در رشت

متمدن باشید روانشناس خوب در رشت

فراموش نکنید که جنگ و دعوا جنبه‌ی غیرمنطقی دارد و نمی‌گذارد درست فکر کنیم. حفظ خونسردی و آرامش یکی از اصلی‌ترین ابزار‌های در دسترس برای پیروزی در بحث است.
روانشناس خوب در رشت
باید به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید و درگیر احساسات نشوید. بدین ترتیب می‌توانید منطقی فکر کنید و تسلیم هیجانات خود نشوید.
برنده شدن در گفتگوها
ضمنا حفظ آرامش به معنی احترام به نظر طرف مقابل نیز هست و به او نیز فرصت می‌دهید بدون تنش حرفش را بزند.

مشاور خوب رشت

به خود نگیرید مشاور خوب رشت

گاهی بحث‌ها واقعا مربوط به شخص شما نمی‌شوند یا دست کم مستقیما شما را هدف نمی‌گیرند. مشاور خوب رشت
برنده شدن در گفتگوها
مثلا اگر رئیس شما به دلیل رفتار نادرست مراجعه کننده‌ای عصبانی و بداخلاق شده باشد ممکن است بی‌دلیل فرد دیگری را سرزنش کند که اصلا ربطی به او ندارد.
مشاور خوب رشت
وقتی مشاجره‌ای را شخصی تلقی می‌کنید و همه چیز را به خود می‌گیرید، جنگ را باخته‌اید. چرا؟ زیرا احساسات و هیجانات جولان می‌دهند و نمی‌گذارند مسائل را منطقی و شفاف ببینید.

برنده شدن در گفتگوها

سعی نکنید برنده شوید برنده شدن در گفتگوها

صادقانه بگوییم، یکی از بهترین راه‌های برنده شدن در بحث این است که نخواهید برنده شوید! شاید ضد و نقیض به نظر برسد، اما واقعا اینطور نیست.
برنده شدن در گفتگوها
اگر عقیده‌تان این باشد که «تا سر حد مرگ بجنگید»، یعنی اجازه نمی‌دهید هیچ تغییری در ذهن‌تان روی بدهد و طرف مقابل نیز دقیقا همینطور فکر و رفتار خواهد کرد.
برنده شدن در گفتگوها
از سویی دیگر، اگر نسبت به چیزی که طرف مقابل‌تان می‌گوید علاقه نشان دهید و هدف‌تان این باشد که از این بحث هر دوی شما سود ببرید، احتمال اینکه به چیزی که می‌خواهید برسید خیلی بیشتر خواهد بود.
برنده شدن در گفتگوها

بهترین مرکز مشاوره در رشت

خودتان را جای طرف مقابل بگذارید بهترین مرکز مشاوره در رشت

گاهی ممکن است فکر کنید موضوعی که طرف مقابل‌تان پیش کشیده اصلا مشکل یا مسئله‌ی خاصی نیست، اما برای او واقعا اینطور است (یا برعکس!).
بهترین مرکز مشاوره در رشت
اگر خودتان را جای طرف مقابل بگذارید هرگز ضرر نمی‌کنید.
بهترین مرکز مشاوره در رشت
تغییر زاویه دید نسبت به یک موقعیت کمک‌تان می‌کند بدون اینکه مجبور شوید آنچه طرف مقابل می‌گوید را اجبارا بپذیرید، او را درک کنید و موضع دفاعی نگیرید، در نتیجه شانس برنده شدن شما در بحث خیلی بیشتر می‌شود.
بهترین مرکز مشاوره در رشت
درک و همدلی اولین قدم برای شکستن دیواری است که مشاجره بین شما می‌سازد. خودتان را از دعوا جدا کنید و روی طرز فکر طرف مقابل و راه حل تمرکز کنید تا هر چه زودتر و مفیدتر، بحث‌تان تمام شود.

مرکز مشاوره آرامش زندگی

سوال‌های باز بپرسید مرکز مشاوره آرامش زندگی

این تکنیک نیز در پیروز شدن در بحث بسیار سودمند است، زیرا به تمام افراد درگیر در بحث این امکان را می‌دهد که به راه حل فکر کنند.
مرکز مشاوره آرامش زندگی
به جای اینکه سوال‌های اتهام آمیز بپرسید یا پرسشی مطرح کنید که مسئله را بغرنج‌تر کند، سوال‌تان را جوری بپرسید که طرف مقابل (یا نفرات مقابل) احساس خطر یا تهدید نکنند.
مرکز مشاوره آرامش زندگی
مثلا بپرسید: فکر می‌کنی ما چگونه می‌توانیم وضعیت مالی‌مان را بهتر کنیم؟ نظرت در مورد دو مقصدی که برای سفر در نظر گرفته‌ایم چیست؟ چطور می‌توانیم مشتریان را ترغیب کنیم که به سمت بازار رقیب‌مان نروند؟
سایت مشاوره آنلاین
برنده شدن در گفتگوها

مشاور خانواده رشت

احساسات خود را کنترل کنید مشاور خانواده رشت

کنترل احساسات حین بحث و مشاجره واقعا مهم است، زیرا بیشتر بحث‌ها احساسات ما را تحریک می‌کنند و به سختی می‌توانیم آن‌ها را کنترل و آرام کنیم.
مشاور خانواده رشت
در دست گرفتن کنترل هیجانات اصلا کار ساده‌ای نیست، مخصوصا اگر موضوع مورد بحث، حساس و عاطفی هم باشد، اما غیر ممکن نیست. چطور می‌توانیم تسلیم احساسات خود نشویم؟ با حفظ خونسردی، تنفس عمیق و اگر ممکن بود، قدم زدن و کمی فاصله گرفتن از بحث.
مشاور خانواده رشت
یادتان باشد نه کسی که داد و فریاد می‌کند قوی‌تر است و نه کسی که ساکت می‌شود و گریه می‌کند ضعیف است، بلکه حفظ خونسردی و کنترل افکار و احساسات است که قدرت و تدبیر را نشان می‌دهد.
مشاور خانواده رشت
البته اجرا کردن تمام تکنیک‌های توصیه شده چیزی است که نیاز به تمرین و تمرکز و توجه دارد. اما بعد از دیدن نتیجه خواهید دید که ارزشش را دارد، چون هم به آنچه که می‌خواهید می‌رسید و هم دلخوری و کینه به جا نمی‌گذارید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *