آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند


با توجه با حجم بالای استفاده از وسایل الکترونیک و پخش موسیقی به ویژه در سنین پایین‌تر، آسیب دیدن شنوایی کودکان یکی از نگرانی‌های والدین میباشد. از همین رو در این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی کودکان را مخاطب خود قرار میدهیم تا آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند را با آنها و والدین درمیان بگذاریم. پس همراه ما باشید.

همه میدانیم که صداهای بلند برای ما مضر است و انتقال مستقیم آنها به گوش شما وضعیت را بدتر می کند. همچنین پخش صدای بلند به شنوایی کودکان آسیب می زند.

ممکن است هشدارهایی در مورد خطرات هدفون خوانده باشید اما آنها را خیلی جدی نگرفته اید. با این حال ، یک مطالعه بزرگ که در ماه ژوئن منتشر شد، یک مورد مهم را بیان می کند.

هنگامی که محققان آزمایش شنوایی هزاران بزرگسال در نروژ را در دو نقطه، با فاصله 20 سال مقایسه کردند، آنها تأیید کردند که کسانی که از استفاده از دستگاه های موسیقی شخصی در حجم بالا استفاده می کنند، قدرت شنوایی کمتری دارند.

شنوایی‌سنج بازنشسته ، Jan Mayes می گوید کودکان امروز در معرض خطر هستند. اگر کودکان کوچک از هدفون استفاده می کنند، در نوجوانی تا اوایل بیست سالگی ممکن است در درک گفتار در مکان های پر سر و صدا مشکل داشته باشند.

دانیل فینک، متخصص داخلی و رئیس هیئت مدیره ائتلاف آرام، میگوید زمانی که این کودکان در اواسط 40 سالگی قرار میگیرند، ممکن است به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در 70 و 80 سالگی شنوایی داشته باشند.

بهترین روانشناس کودک رشت

آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

شنوایی آسیب دیده در حال حاضر یک مشکل است بهترین روانشناس کودک رشت

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهد، از هر 10 کودک، بیش از یک کودک در ایالات متحده (سنین 6 تا 19 سال) – و تقریباً از هر 5 بزرگسال زیر 70 سال 1 نفر – به طور دائمی از آسیب دیدن شنوایی خود از سر و صدا رنج می برند.

یکی از تأثیرات استفاده کودکان از هدفون، مبتلا شدن به وزوز گوش است. بهترین روانشناس کودک رشت

وزوز گوش – به طور معمول در گوش ها زنگ می زند – یک علائم اولیه است. شنوایی‌سنج، لیزا وان، از سیستم مراقبت از سلامت کودکان کوک در فورت ورث، در مورد آنچه که کلینیک وی مشاهده کرده است ، گفت: “هجوم دیوانه واری” از کودکان در سال گذشته گزارش شده است.

والدین باید بدانند که بچه های شما به راهنمایی شما احتیاج دارند. بهترین روانشناس کودک رشت

ممکن است دشوار باشد که بدانید هنگام گوش دادن از طریق هدفون، صدای بلند، به چه میزان از بلندی صدا گفته می شود.

در یک دستگاه موسیقی معمولی، ممکن است صداهایی به اندازه 94-110 dBA را بشنوید. گوش دادن به کمتر از دو دقیقه با 110 dBA می تواند به گوش هر کس آسیب برساند.

گوش دادن به صداهای بلند- یا در حجم معقول تر اما برای مدت طولانی – اثری از خود برجای می گذارد و می تواند به سلولهای موی گوش که صدا را به مغز منتقل می کنند آسیب برساند.

همچنین می تواند ارتباط بین آن سلول ها و سلول های عصبی را قطع کند و عصب شنوایی ممکن است تحلیل برود. بهترین روانشناس کودک رشت

بهترین مرکز مشاوره رشت

آنچه شما می توانید انجام دهید بهترین مرکز مشاوره رشت

بسته به سن کودک خود، آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند را برایشان توضیح دهید و مشکلات آن را بیان کنید.

حتی حجمی که از آن لذت می برند می تواند به گوش آنها آسیب برساند. لازم نیست “آسیب برساند” تا برای آنها بد باشد.

همچنین، کاهش شنوایی می تواند ناگهانی ایجاد شود. ممکن است هشداري نداشته باشند. بهترین مرکز مشاوره رشت

آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

  • در مورد احساس شنوایی آسیب دیده واقعاً صحبت کنید

توضیح دهید که وقتی می خواهند روی چیز دیگری تمرکز کنند – حتی موسیقی مورد علاقه آنها – ممکن است صدای وزوز یا زنگ عجیب را بشنوند.

وزوز گوش نیز اغلب با احساس فشار یا سیری همراه است.

کودکان گاهی فکر می کنند افراد دیگر می توانند صدای زنگ گوششان را بشنوند، بنابراین مطمئن شوید که این مفهوم را درک می کنند.

وقتی همه چیز خیلی بلند باشد ممکن است به سر و صدا حساس شوند و صدای ظروف در اتاق دیگر نیز آنها را اذیت کند.

اگر دچار کم شنوایی شوند، این بدان معنا نیست که برخی از صداها آرامتر هستند.

توضیح دهید که درک آنچه مردم در مورد کم شنوایی به شما می گویند دشوار است و شما ممکن است از  گروهها کنار گذاشته شوید. حتی ممکن است به شما بخندند.

اگرچه سمعک کمک زیادی می کند، اما دقیقاً شنوایی را که قبلاً داشته اید به شما بر نمی گرداند و معمولاً به طور کامل بیش فعالی یا وزوز گوش را از بین نمی برد.

نکته آخر: ممکن است گوش دادن به موسیقی باحال احساس خوبی ایجاد کند، اما کاهش شنوایی هزینه بالایی دارد.

اگر کودک شما مقاومت کرد، زمانی را تنظیم کنید که بتواند با شخصی که شنوایی اش آسیب دیده است، صحبت کند.

شاید فرزندتان مشتاق موسیقی پاپ باشد. استاد گیتار وی می تواند توضیح دهد که بسیاری از نوازندگان با وزوز گوش و هایپراكوزیس زندگی می كنند. صحبت کردن استاد موسیقی در باره آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند میتوانند برای فرزندتان موثر باشد.

در رابطه با کودکان بخوانید:

خوب شکست خوردن را به فرزندانتان بیاموزید!

جایگزین هایی برای تنبیه بدنی کودک

نقش والدین در پرورش سبک های دلبستگی کودک

  • محدودیت های صدا را با هم تنظیم کنید

شما می خواهید یک نوجوان در کنار شما باشد. اگرچه والدین می توانند حداکثر میزان صدا را در هر دو سیستم عامل Android و iPhone تنظیم کنند، اما یک کودک باهوش و فن آور می تواند آنها را دور بزند و همچنین به راحتی برنامه های آنلاین را پیدا می کند که به افزایش میزان صدا حتی بیشتر کمک می کند.

حتی در سن کم، بچه ها می دانند که چگونه می توانند تنظیمات گوش دادن ایمن را که ممکن است والدین آنها تنظیم کنند غیرفعال کنند.

  • 50 درصد از حجم کامل را هدف قرار دهید

برخی از هدفون ها ها تبلیغ می کنند که میزان صدا را کاهش می دهند – اما همیشه این قول را نمی دهند.

در گزارش سال 2018 WHO و مقاله سال 2019 استدلال شده است که اگر نمی خواهید فرزند شما خطر کم شنوایی داشته باشد ، 70 dBA منطقی خواهد بود. این حجم دستگاه شما معمولاً حدود 50 درصد است.

برای کمک به کودک در درک این اعداد، در اینجا میانگین دسی بل برخی از صداهای آشنا وجود دارد:

مکالمه عادی: 50-60 dBA و 60-70 dBA با صدای پس زمینه یا فریاد زدن.

سینما: 74-104 dBA.

موتور سیکلت و دوچرخه خاکی: 80-110 dBA.

موسیقی از طریق هدفون با حداکثر میزان صدا ، رویدادهای ورزشی و کنسرت ها: 94-110 dBA.

آژیرها: 110-129 dBA.

آتش بازی نشان می دهد: 140-160 dBA

فینک گفت: افرادی که بیش از 5 سال بیش از یک ساعت در روز از سیستم صوتی شخصی استفاده می کنن، گوش های خود را به خطر می اندازند.

سایر خطرات مانند وزوز گوش، هایپرراکوزیس، یا مشکل در موقعیت های پر سر و صدا می توانند زودتر اتفاق بیفتند.

“هدف این است که گوش دادن به زیر 70 dBA برای ایجاد حاشیه ایمنی، به ویژه برای گوش کودکان مناسب است. این به معنای گوش دادن به میزان صدای 50 درصد است.

آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

سایر نکات تخصصی برای حفظ شنوایی کودکان

  • وقفه هایی در گوش دادن تعیین کنید. خسارت ناشی از سر و صدای زیاد تجمعی است. حتی هر ساعتی وقفه باعث استراحت سلول های موی گوش داخلی می شود. یک استراتژی: قانونی تعیین کنید که کودکان در صورت رفتن به آشپزخانه یا دستشویی باید هدفون خود را از گوش خود جدا کنند.
  • هدفون های حذف کننده نویز را به جای هدفون در نظر بگیرید. این کار به کاهش میزان پس زمینه کمک می کند ، بنابراین کاربران کمتر وسوسه می شوند که صدا را افزایش دهند تا صداهای دیگر را مخفی کنند.
  • به کودکان خود بیاموزید که در مکان های پر سر و صدا صدا را زیاد نکنند. اگر آنها اغلب از هدفون خود در مکانهای پر سر و صدا استفاده می کنند ، یک مدل حذف نویز ضروری است.
  • هنگام خواب از هدفون استفاده نکنید.
  • حداقل هر سه سال شنوایی کودک خود را آزمایش کنید. همچنین، از کودک خود بخواهید که هرگونه علائم -زنگ زدن، بال زدن، ضربه زدن، حساسیت، اعوجاج، درد- را گزارش کنند حتی اگر دوام نداشته باشد. علائم موقت ممکن است برگردند و دائمی شوند. آنها همچنین اگر احساس کردند که نمی توانند حرف مردم را بفهمند باید گزارش دهند.
  • رفتن بر خلاف جزر و مد آسان نیست. ممکن است کودک شما بگوید: “اما همه بچه های دیگر با صدای بلند با هدفون خود موسیقی پخش می کنند!” این لحظه ای است برای توضیح اینکه متفاوت بودن گاهی اوقات به معنای انجام کار درست است.

نکات کلیدی آنچه کودکان باید در مورد استفاده از هدفون بدانند

  • کودکان زیادی به دلیل سر و صدا به شنواییشان آسیب رسیده است. استفاده از هدفون دلیل اصلی آن است.
  • والدین باید با کودکان در مورد احساس کم شنوایی ، احساس وزوز گوش و اینکه چگونه شنوایی بدون هشدار از بین می رود ، صحبت کنند.
  • بچه ها نباید هدفون را بیش از 50 درصد از صدای کامل پخش کنند. 100 درصد 110 دسی بل است که همان آژیر خطر است.

اینها راهکارهای هساتد که والدین میتوانند انجام دهند. اما اگر به هر دلیلی موفق به این کار نشدید، لازم است با یک روانشناس خوب مشورت نمایید.

مشاوران کودک مرکز مشاوره آرامش زندگی میتوانند جهت بهبود رفتارهای فرزندتان در این راه شما را یاری دهند.

شماره تماس 013321243

 

منبع سایکولوژی تودی

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *