آیا بخشش مفید است؟


بخشش تصمیمی آگاهانه برای رهایی از احساس خشم و غضب رخنه کرده در وجود شما نسبت به فردی که مرتکب اشتباهی شده، می باشد. بخشش سبب می شود احساسات منفی در فردی که بدی دیده رها شده و حسی از آرامش و صلح در او به وجود آید. فردی که نمی تواند دیگران را به خاطر اشتباهاتشان ببخشد، شاید در جلسه درمانی و با کمک مشاور بتواند از فواید بخشش آگاه شود. بخشش

بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

بخشش چیست؟ بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

اگرچه لغت “بخشش” مفهومی از مذهب را در ذهن متبادر می کند، شاید چندان مرتبط با این مفهوم نباشد. بخشیدن هم چنین به این معنا نیست که فرد اشتباه رخ داده را فراموش کرده و یا معذور داشته است. کسی که می بخشد، آگاهانه در جهت رها شدن از درد ناشی از عدم بخشش تصمیمی اتخاذ می کند. زمانی که فردی را می بخشید، به این معنا نیست که الزاماً با فرد خاطی به صلح رسیده و ارتباط مجدد برقرار کنید. از طرفی، سوء برداشت از مفهوم بخشش، خود می تواند آزاردهنده باشد، به ویژه زمانی که فرد در رابطه ای ناسالم و زیان آور باشد.
برخی معتقدند برقراری ارتباط مجدد و آشتی کردن با فرد خاطی جزو ملزومات بخشش است اما همیشه اینگونه نیست. ممکن است فرد بتواند شخصی از اعضای خانواده خود که رفتاری نابخشودنی داشته را ببخشد، اما ارتباط مجدد با او می تواند برایش زیان آور باشد. می توان بدون به حداقل رساندن یا انکار اشتباه انجام شده، فرد خاطی را بخشید. بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت
بخشش ممکن است زمان بر بوده؛ به ویژه زمانی که رنجش ناشی از آن اشتباه بسیار شدید باشد. زمانی که فردی اشتباه بزرگی مرتکب می شود، چه از روی عمد و یا چه سهواً، بخشیدن او می تواند امری بسیار دشوار باشد. راهی که هر فرد برای بخشیدن چنین اشتباهی در پیش می گیرد، به تعریفی که از آن دارد، مربوط است.
معمولاً همدردی با فردی که مرتکب اشتباهی شده می تواند به فرآیند بخشش کمک کند. بخشش برای برخی ممکن است تنها به معنای پشت سر گذاشتن گذشته و مقابله با کینه جویی باشد اما برای بعضی دیگر ترمیم رابطه را معنا دهد.
تعدادی دیگر معتقدند اگرچه آشتی کردن و برقراری ارتباط مجدد با فرد خاطی می تواند بخشی از پروسه بخشش باشد، اما می توان بدون طی کردن این مرحله هم فرد را بخشید.بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت
بخشش به ویژه زمانی که فرد احساس می کند به شخصیت او، دوستانش، خانواده اش، یا ارزش ها و باورهایش توهین شده بسیار مهم است.

مرکز مشاوره در رشت مرکز مشاوره آرامش زندگی

برخی می توانند دیگران را ببخشند به اینگونه که:
  1. با صحبت کردن در مورد مسئله به وجود آمده سعی می کنند فرد خاطی را درک کنند.
  2. با موقعیت فرد خاطی همدردی می کنند. مرکز مشاوره در رشت مرکز مشاوره آرامش زندگی
  3. از تمرکز بر خشم و غم و اندوه بر فرد خاطی اجتناب می کنند.
  4. به لحظاتی که خودشان در قبال دیگران خطایی انجام داده اند رجوع کرده و لذت بخشیده شدن از جانب دیگران را به یاد می آورند.
  5. به فرد خاطی می گویند که او را بخشیده اند.
  6. از تعالیم و باورهای فرهنگی، مذهبی و معنوی بهره می جویند.
  7. به عواقب منفی کینه جویی فکر و تأمل می کنند.

مهرداد نامدار روانشناس بالینی و روان درمانگر

بخشش خود مهرداد نامدار روانشناس بالینی و روان درمانگر

بخشش همواره به معنای بخشیدن دیگری نیست. در زندگی هر فردی، زمان هایی وجود دارد که فرد باید به بخشش خود و اشتباهاتی که در واقعیت یا در خیال انجام داده بپردازد. افرادی که در زندگی انتخاب هایی انجام داده اند که در آینده از آنها پشیمان شده اند، ممکن است نتوانند به راحتی خود را ببخشند.
افراد معمولاً بیشتر از سایرین روی خود حساب باز کرده و از خود توقع دارند، به طوری که ممکن است ظلمی را که فردی در حق آنها انجام داده، راحت تر بپذیرند و ببخشند تا زمانی که خود آن را انجام می دهند. مهرداد نامدار روانشناس بالینی و روان درمانگر
مطالعات نشان داده افرادی که بعد از انجام کاری خطا به راحتی خود را می بخشند، زمانی که دیگران مرتکب اشتباهی می شوند، کمتر به مقابله به مثل تمایل دارند.
با توجه به اینکه حبس احساساتی منفی مانند خشم می تواند سلامت روانی، عاطفی و جسمی ما را به خطر بیاندازد، بخشش خود فرایندی مهم است، حتی اگر مدت زمان زیادی به طول بیانجامد.
زمانی که فرد در بخشیدن خود ناتوان است، مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و استرس، و مشکلات جسمی مانند فشار خون بالا، درد و کوفتگی یا حتی آسیب رساندن به خود به دنبال آن می آیند. فردی که کینه خود را به دل می گیرد، حتی ممکن است به رفتارهای پرخطری مانند مصرف مواد مخدر یا نوشیدن بیش از حد الکل روی آورد.

روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت

فواید بخشش روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت

بخشش نه تنها به نفع فردی است که بخشیده می شود، بلکه فردی که می بخشد نیز از فواید آن بهره مند می شود.
مطالعات نشان داده شخصی که نمی تواند یا نمی خواهد که دیگران را ببخشد، تأثیرات منفی بر سلامت روان و تندرستی خود می گذارد که ممکن است به افسردگی یا اضطراب منجر شود. روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت
فواید شخصی بخشش اعم از شادی، سلامت بهتر و روابط عمیق تر می باشد. افراد بخشنده شادتر بوده و احتمال اینکه اثر منفی استرس را تجریه کنند بسیار کمتر است. آنها تعارضات و مشکلات را راحت تر حل کرده، روابط مخدوش با خانواده یا دوستانشان را ترمیم می کنند و همدردی و حس مثبت به سایر افراد را بیشتر تجربه می کنند. روانشناس کودک رشت روانشناس بالینی رشت
آنها همچنین ممکن است در مقابل افرادی که کینه را در خود نگه می دارند، نسبت به بیماری مقاوم تر باشند، آنچنان که نحقیقات نشان داده افراد کینه جو سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

مشاور ازدواج رشت زوج درمانگر رشت

درمان چگونه بر بخشش تأثیر می گذارد مشاور ازدواج رشت زوج درمانگر رشت

مفهوم بخشش به عنوان بخشی از روانشناسی و درمان روانی مربوط به آن مسئله ای جدید است. هر چند که از ۱۹۹۰ مطالعات و تحقیقات گوناگونی در این زمنیه صورت گرفته است. برای بسیاری از درمانگران، بخشش قسمت اصلی پروسه درمانی را به خود اختصاص می دهد.
بسیاری از افرادی که برای درمان به رواشناسان مراجعه می کنند یا توسط دیگران مورد بی مهری قرار گرفته و آنها را نبخشده اند و یا در بخشش خود و رفتارهایشان ناتوان بوده اند. با کمک رواشناس افراد متوجه می شوند که بخشش چیست و چگونه می توان فردی را بخشید.
نبخشیدن یا کینه جویی می تواند سبب خشم، تلخی و بی قراری های عاطفی شده و سلامت روان فرد می تواند به راحتی تحت تأثیر این احساسات منفی قرار بگیرد تا زمانی که فرایند بخشش شروع نشده باشد. روانشناس می تواند به فرد کمک کند موقعیت را بهتر درک کرده، با شخص خاطی همدردی کند و فواید بخشش را دریابد.
همچنین فرد می تواند با کمک مشاور در مورد برقراری ارتباط مجدد با شخص مورد نظر به نتیجه برسد و فواید و مضرات آن را بررسی کند.
مشاوره برای بخشش و در نهایت بخشیدن فرد خاطی نمی تواند تأثیرات مثبت فراوانی بر رفتار فرد داشته و استرس، افسردگی، اضطراب و بسیاری از مسائل دیگر را در فرد درمان کند. مشاور ازدواج رشت زوج درمانگر رشت
روانشناس همچنین می تواند همدردی با دیگران را در فرد افزایش داده تا در موقعیت های مشابه بتواند از سلامت روان خود محافظت کند.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *