از فواید رقصیدن – رقص باعث سلامت روان می‌شود!


به گفته محققان مؤسسه پلی تکنیک هنگ کنگ در چین، ممکن است با گوش دادن به موسیقی و رقصیدن بتوانید به خود کمک کنید و این یکی از فواید رقصیدن است!

آیا احساس اضطراب می‌کنید؟ استرس دارید؟ افسرده‌اید؟ یک موسیقی خوب انتخاب کنید و با آن برقصید.

محققان داده‌های 28 مطالعه کارآزمایی منتشر شده بین ژانویه 2010 تا مارس 2021 را که شامل 2249 شرکت‌کننده بود، برای تجزیه و تحلیل اثرات رقص بر علائم اضطراب، استرس و افسردگی در بزرگسالان بررسی کردند.

آنها نتایج را در مردان و زنان، با و بدون اختلالات اسکلتی عضلانی بررسی کردند و دریافتند که رقصیدن حداقل دو و نیم ساعت در هفته می‌تواند به کاهش علائم ناراحتی روانی در بین همه گروه‌ها کمک کند و توصیه کردند که برای استفاده از فواید رقص، رقصیدن برای ارتقای سلامت روان در هر برنامه طراحی‌شده گنجانده شود.

مطالعات گذشته نشان داده است که رقص درمانی – بسته به شرایط و درمانگر – به مردان و زنان در تمام سنین مبتلا به اختلالات خلقی کمک می‌کند و کیفیت زندگی مبتلایان به زوال عقل بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد.

فواید رقصیدن

از دیگر فواید رقصیدن مشخص شده است که رقص باعث بهبود رفاه سالمندان و برخی بیماران سرطانی و بهبود کیفیت زندگی و مهارت‌های اجتماعی در افراد دارای ناتوانی ذهنی یا سندرم داون می‌شود.

محققان همچنین دریافته‌اند که رقصیدن می‌تواند به بهبود درک و ارتباط بین شرکا در رابطه کمک کند.

رقص درمانی که گاهی اوقات به عنوان حرکت درمانی، رقص درمانی پزشکی، رقص درمانی حرکتی، روان درمانی بدن، رقص درمانی یا ادغام حرکت شناخته می‌شود (یا گنجانده می‌شود) نیز می‌تواند اثرات فیزیولوژیکی مفیدی بر سلامت داشته باشد. اینها شامل کنترل بهتر فشار خون و بهبود مهارت‌های روانی حرکتی می‌شود.

رقصیدن به تنهایی یا در یک کلاس رقص می‌تواند شکل موثری از ورزش بدنی با مزایای سلامت روان باشد. رقص/حرکت درمانی با یک درمانگر واجد شرایط متفاوت است زیرا به بیمار در انتقال احساسات و عواطف خود به جای استفاده از کلمات کمک می‌کند.

اگرچه نتایج بسیاری از مطالعات در مورد فواید رقصیدن و مزایای رقص درمانی بر اساس شواهدی است که کیفیت پایین‌تری را در نظر می‌گیرد، به این معنی که طرح مطالعه یا سایر معیارهای تعریف شده عموماً تمام الزامات تحقیقات با کیفیت بالاتر را برآورده نمی‌کند، اکثر آنها دریافته‌اند که رقص/حرکت درمانی می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را برای بسیاری از افراد بهبود بخشد.

فواید رقصیدن

یک مطالعه که به محدودیت‌های حرکت درمانی رقص می‌پردازد، نتایج امیدوارکننده‌ای را برای مزایای بلندمدت نشان داد.

اثرات ممکن است بسته به عوامل فردی بیمار، مانند میزان تحرک و شدت هر وضعیت سلامت روانی یا جسمی متفاوت باشد.

با این حال، به عنوان یک درمان جایگزین «افزودنی»، رقص می‌تواند نوعی ابراز وجود و نوعی ورزش باشد که ممکن است برای افرادی که شرایط سلامت روانی دارند و به تنهایی به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهند، مفید باشد.

توجه: قبل از شروع هر برنامه ورزشی یا رقص با مربی ورزشی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این نوع فعالیت بدنی انتخاب خوبی است.

در همین رابطه بخوانید:

بررسی 28 مطالعه علمی نشان داد که رقص باعث سلامت روان می‌شود.

  • به عنوان نوعی ورزش، رقصیدن می تواند سلامت روانی و جسمی را بهبود بخشد.
  • کسانی که از استرس، اختلالات خلقی، ناتوانی‌های ذهنی و سایر شرایط رنج می‌برند، می‌توانند از رقص/حرکت‌درمانی بهره مند شوند.
  • رقص‌درمانی ابراز وجود را آسان می‌کند، اما رقصیدن به تنهایی فواید زیادی برای سلامت روانی و جسمی دارد.

ترجمه شده از سایت سایکولوژی‌تودی

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *