تاثیر ذهن آگاهی بر رژیم غذایی


تاثیر ذهن آگاهی بر رژیم غذایی

تجمع بیش از حد و غیرطبیعی چربی در نواحی مختلف بدن را با عنوان اضافه وزن تعریف می ‏کنند که باعث به خطر افتادن سلامتی فرد می ‏شود.

چاقي، تنها ناشي از عوامل فيزيولوژيکی نيست بلكه نتيجه ي تاثير متقابل عوامل رواني و فيزيولوژيكي است كه توسط مراكز درماني و پزشكي به عنوان يك بيماري، طبقه بندي میشود.

متاسفانه اکثر افرادی که رژیم لاغری  در پیش می گیرند، موفق به کم کردن وزن خود نمی شوند و آن هایی هم که موفق می شوند وزن کم کنند، مجددا بعد از مدتی به وزن سابق خود باز می گردند. این وضعیت ظاهرا تا حدودی ریشه در دو واکنش شدید آدمی به محرومیت غذا (رژیم لاغری) دارد.

  • نخستین واکنش این است که خود محرومیت غذایی ممکن است بعدا به پرخوری بیانجامد.
  • واکنش دوم این است که محرومیت غذایی میزان سوخت و ساز را کم می کند.

همانطور که می دانیم هر چه میزان سوخت ساز کمتر باشد، میزان کالری مصرفی کمتر می شود و در نتیجه بر وزن فرد افزوده می شود. در نتیجه کمبود کالری ناشی از رژیم غذایی تا حدی با این فرایند جبران می شود و رسیدن به هدف برای افرادی که رژیم لاغری و قصد کاهش وزن داردند کم می شود.

این دو فرایند یعنی کاهش سوخت و ساز بدن و پرخوری دوره ای از دیدگاه روانشناسی کاملی کاملا قابل توجیه است.

امروزه در کشورهای پیشرفته، در انستیتوهای لاغری و مراکز تحقیقاتی، دیگر رژیم های لاغری ، محدودیت غذایی، و نخوردن برای کاهش وزن توصیه نمی شود و بسیاری از محققان در حال تحقیق و کار کردن روی توانمندی های ذهن و مغز  هستند تا بدین وسیله به افراد برای لاغر شدن دائمی کمک کنند.

ذهن آگاهی چیست

ذهن آگاهی تمرینی‌ برای آگاه شدن از زمان «حال» و «حضور در لحظه» است، بدون قضاوت و با تمامیت، بدون چرخه زدن در گذشته یا موکول کردن به آینده. ذهن آگاهی در روانشناسی معاصر به عنوان رويكردي براي افزايش آگاهي در پاسخ دادن به فرايندهاي ذهني شامل اختلالات هيجاني و بسيار جديد است.

تاثیر ذهن آگاهی بر رژیم غذایی
چگونگی تاثیر ذهن آگاهی بر رژیم غذایی و کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن در افرادی که در تمرین ذهن آگاهی شرکت می کنند نسبت به سایر کسانی  که از روش های ذهن آگاهی برای کاهش وزن استفاده نمی کنند بیشتر است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی ، چاقی در سراسر جهان از سال 1975 تقریبا سه برابر افزایش یافته است. تحقیقات نشان می دهد که رفتارهای تغذیه ای مشکل آفرین می توانند با کمک تمرینات ذهن آگاهی بهبود یابند.

روش های ذهن آگاهی برای کاهش وزن

  • قبل از شروع غذا چند نفس عمیق بکشید .
  • وسایلی چون تلویزیون، تلفن ، موبایل و.. هر چیزی که تمرکزتان را هنگام غذا خوردن بهم می زند را از خود دور نمایید.
  • به ظاهر غذا ،رنگ، بو و طعم آن هنگام خوردن غذا توجه کنید.
  • آرام غذا بخورید و تعداد جویدن های خود را بشمارید. سعی کنید هر لقمه ای که بر دهان می گذارید را بین 10 تا 20 بار بجوید. به عبارتی دیگر هوشیارانه غذا خوردن را تمرین کنید.
  • هنگام خوردن غذا اول از خود بپرسید که ایا گرسنه هستید. در صورتی که گرسنه نبودید از خوردن غذا بپرهیزید. در صورتی که بدن شما تمایل به خوردن غذا داشت، سعی کنید با نسخه سالتمتری از غذا ، مانند سبزیجات، این نیاز را برآورده سازید و احساس گناه نکنید.
  • به ذهنیت «غذای داخل بشقاب خود را تمام کن» پایان دهید.
  • خواب کافی داشته باشید. کمبود خواب تمایل به خوردن شیرینی را در افراد افزایش می دهد و بر عادات غذایی شما تاثیر نامطلوبی می گذرد.

پکیج لاغری ذهنی با ذهن‌آگاهی با ارایه دکتر مهرداد نامدار

 

فواید ذهن آگاهی بر کاهش وزن

  • افزایش احساس اعتماد به نفس در مدیریت کاهش وزن
  • بهبود رابطه انسان با غذا
  • درک طعم واقعی غذا و لذت بردن از خوردن غذا
  • اجتناب از خوردن مواد غذایی ناسالم
  • رهایی یافتن از حس مبارزه برای خوردن غذای کمتر
  • آگاهی از تاثیر غذا بر رفتار شخص و همچنین میزان انرژی حاصل از خوردن غذا

روش های تجسم برای لاغری

تجسم خلاق، به کار بردن نیروی خلاق برای ایجاد و دست یابی به خواسته هایمان است. درحقیقت تجسم کاری است که به‌طور مداوم در ذهن انجام می‌پذیرد.  با تصور واضح اهداف، ضمیر ناخودآگاه برای رسیدن به خواسته هایمان آماده می شود. بنابراین با تکرار یک تصور، ضمیر ناخودآگاه آن را می‌پذیرد. درنتیجه افکار و اعمال در راستای رسیدن به هدف مورد نظر تغییر می‌کنند. تکرار تصویر همچین باعث می‌شود حتی در مواجهه با مشکلات هم همچنان هدف‌تان را دنبال کنید.

تاثیر ذهن آگاهی بر رژیم غذایی
یک تاثیر ذهن آگاهی بر رژیم غذایی لاغری و رسیدن به اندام دلخواه است

در واقع افکار ما دارای قدرتی شگرف می باشند و ما با تجسم، افکارمان را تقویت می کنیم.  افکار ما از تصاویر ساخته شده‌اند و با تمرکز روی فکر خاص، آن تصویر را پرورش می‌دهیم. این پروسه باعث تغییرات درونی‌ای می‌شود که روی دنیای اطراف ما اثر می‌گذارند. بنابراین می‌توانیم با تغییر افکارمان، واقعیت زندگی را تغییر دهیم.

تصویری که ما با تجسم می سازیم، در واقع، نقشه  ایست که ذهن ناخودآگاه ما بر اساس همان نقشه عمل می کند.  حال فرض کنید این نقشه تصویر یک آدم لاغر باشد که رژیم لاغری خاصی را دنبال کنید. در این حالت، ذهن ناخودآگاه، مصالح کمی در اختیار دارد. پس ابتدا اجازه می دهد نیازهای اصلی بدن تامین شود. سپس کمبودهای بدن را از ذخایر حیاتی آن جبران می کند. بنابراین سلول های چربی شکسته می شوند و کاهش وزن اتفاق میافتد.

حال چگونه با تجسم خلاق اضافه وزن خود را کاهش دهیم؟

ابتدا تصویری از خودمان زمانی که اضافه وزن نداشتیم را انتخاب می کنیم. یا تصویر یک ورزشکار که دارای اندام مورد علاقمان است و…پس از پیدا کردن تصویر مورد علاقه خود ، بر این حالت تمرکز کنید. البته در این روش تمرکز باید بر لاغری و تصویر ایده آلتان باشد ، نه اضافه وزن . چون ذهن چیزی را که بر آن تمرکز می کنید را به دست می آورد.

تجسم خلاق به تنهایی نمی تواند باعث لاغری شود و باید اصول مناسب برای لاغری را نیز رعایت فرمایید، شما با مراجعه به کلینیک آرامش زندگی می توانید چهار اصل لازم برای لاغری را بیاموزید و با به کارگیری این اصول به وزن ایده آل خود دست یابید.

همچنین می‌توانید با تهیه پکیج لاغری ذهنی دکتر نامدار با روند لاغری و تکنیک‌های ذهن‌آگاهی لازم برای حفظ رژیم غذایی آشنا شده و کاهش وزن خود را حفظ کنید.

 

منبع

https://www.news-medical.net/news/20181218/Mindfulness-training-could-be-excellent-strategy-to-prevent-and-manage-obesity.aspx

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *