رابطه بیماری های مزمن کودک و افزایش اختلالات روانی


تحقیقات جدید دانشگاه کوئین مری لندن نشان می‌دهد، کودکانی که بیماری‌های مزمن دارند، به‌احتمال‌زیاد در دوران بلوغ نسبت به کودکان سالم، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی هستند. بیماری های مزمن کودک

بیماری مزمن در پزشکی، بیماری‌هایی مانند آسم یا دیابت را شامل می‌شود که ماندگار هستند. بهترین روانشناس رشت

محققان دریافتند که بیماری‌های مزمن دوران کودکی با میزان بالاتر ابتلا به بیماری‌های روانی در نوجوانی مرتبط است. مشاور خوب رشت

نتایج این بررسی حاکی از آن است که کودکان با بیماری‌های مزمن در 10 سالگی بیماری‌های روانی بیشتری را تجربه می‌کنند و این بیماری‌ها در سن 13 و 15 سالگی با سلامت روانی ضعیف همراه است.

محققان در این تحقیق، تقریبا 7000 کودک را بررسی کردند تا بروز اختلافات سلامت روان ازجمله اضطراب و افسردگی و بیماری‌های روانی را تحلیل کنند.

بیماری‌های مزمن، معمولا درمان ندارند، اما با استفاده از دارو و روش‌های درمانی قابل‌کنترل هستند. بهترین مشاور رشت

محققان اظهار کردند: نتایج این تحقیق نشان داد که کودکان مبتلا به بیماری مزمن، تقریبا دو برابر بیشتر از کودکان سالم در سن 10 و 13 سالگی اختلال سلامت روانی داشتند.

در سن 15 سالگی، کودکانی که بیماری مزمن داشتند، 60 درصد بیشتر از افراد سالم، چنین اختلالاتی را تجربه کردند. مرکز مشاوره رشت

برای تحقیق بیشتر در این‌ مورد، محققان کودکان مبتلا به بیماری مزمن آسم را موردبررسی قراردادند و در این کودکان علائم آسم به‌طورکلی خفیف و کنترل‌شده بود.

بااین‌وجود، محققان گفتند: کودکانی که مبتلا به آسم بودند در سن 10، 13 و 15 سالگی با مشکلات روانی بیشتری مواجه شدند. روانشناس کودک رشت

بیماری های مزمن کودک

بیماری های مزمن دوران کودکی

روانشناس خوب در رشت

در این مطالعه سایر شرایط برای ارتباط بین بیماری‌های مزمن و بیماری‌های روانی بررسی شد. ازجمله این موارد عملکرد خانواده، دوستی، سطح فعالیت کودکان، قلدری و غیبت مرتبط با سلامتی از مدرسه بود.

محققان بررسی کردند که کدام مورد ممکن است نقش بیشتری در میزان ابتلا به بیماری‌های روانی کودکان باسابقه بیماری مزمن داشته باشد.

آنان دریافتند، قلدری و غیبت مرتبط با سلامت به‌عنوان مهمترین عامل برای کودکانی است که مشکلات روانی دارند.غیبت مرتبط با سلامت در مدرسه مهمترین عامل پیش‌بینی کننده مشکلات سلامت روان در طول زمان است.

محققان افزودند: بیماری‌های مزمن زندگی طبیعی کودکان را مختل می‌کند و در رشد و سلامت آنان تاثیر دارد. مرکز مشاوره آرامش زندگی

کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن، معمولا در مدرسه غیبت بیشتری دارند و یا قلدری را تجربه می‌کنند که این شرایط را بدتر می‌کند، پس توجه به حضور کودکان در مدرسه بسیار مهم است. مهرداد نامدار

دکتر ان ماری برادی، محقق این تحقیق از دانشگاه کوئین مری لندن اظهار کرد: ” اگرچه پیوند بین بیماری‌های مزمن و مشکلات روحی و روانی دوران کودکی پیش‌ازاین هم بررسی‌شده است، اما این مطالعه شواهد مهمی برای سال‌های اواخر کودکی و شروع نوجوانی ارائه می‌دهد.

تاثیر بیماری‌های مزمن در سلامت روان افراد، نگران‌کننده است و این تاثیر را می‌توان قبل از شروع بزرگسالی و از پایان دوره کودکی مشاهده کرد.”

این مطالعه در نشریه Development and Psychopathology منتشرشده است. مرکز مشاوره رشت

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *