شناسایی نیازهای اصلی خود در یک رابطه

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم

‌همه ما روابط را شروع می کنیم برای اینکه حس دوست داشتن را تجربه کنیم، مورد محبت قرار بگیریم و احساس قدردانی و امنیت کنیم. اما اینها تنها نیازهای اساسی نیستند که هر فرد در یک رابطه عاشقانه به دنبال آن است. بنابراین، دیگر فاکتورهای ارزشمند در رابطه کدامند؟

مشکل این است که ما به ندرت می‌توانیم نیازهای اصلی خود را در یک رابطه تشخیص دهیم، زیرا قبلا هرگز به آنها فکر نکرده‌ایم! در نتیجه، ما به این امید که شخصی احساس خوبی در ما ایجاد کند، شروع به ملاقات با یک فرد جدید می کنیم. اما متاسفانه این خواسته هرگز براورده نمی‌شود!

برای پیشگیری از رابطه ناموفق، باید شروع به شناسایی نیازهای خود در رابطه کنید. وقتی ساختار روشنی از نیازهای خود داشته باشید، به جای اتلاف وقت در روابط بی‌نتیجه، یافتن شریکی مناسب برایتان آسان‌تر خواهد شد .

بنابراین، چگونه بفهمیم چه چیزی برایمان مناسب است و چگونه نیازهای اصلی خودمان را در یک رابطه احساسی شناسایی کنیم؟

نیازهای اصلی در یک رابطه احساسی کدامند؟

نیازهای انسان را می توان به انواع مختلفی از قبیل جسمی، مالی، عاطفی و غیره دسته بندی کرد اما اکثریت نیازهای رابطه، نیاز‌های روانی انسان هستند.

موارد اساسی شامل:

  • محبت (حرکات عاشقانه، کلمات عاشقانه و رابطه جنسی)
  • احترام (نظر شما برای طرف مقابل مهم است)
  • قدردانی (دریافت قدردانی و ستایش)
  • امنیت (امنیت جسمی و روانی)
  • وفاداری (شریکها به یکدیگر وفادار هستند)
  • اعتماد (شفافیت در تمام جنبه های زندگی)

شما همچنین می توانید سلسله مراتبی از این مفاهیم داشته باشید و تصمیم بگیرید که کدام یک از این مفاهیم اصلی و اساسی هستند، و کدام یک از آنها کم و بیش قابل تغییر هستند.

به عنوان مثال، اعتماد و وفاداری اولویت های اصلی شما هستند و می خواهید شریک زندگی تان از آنها پیروی کند. بنابراین، اگر کسی به شما دروغ بگوید یا خیانت کند، این یک خط قرمز است.

برای مثال شما عادت دارید در مورد احساسات خود صحبت کنید، اما شریک زندگی شما چیزهای زیادی را با شما در میان نمی گذارد زیرا آنها محتاط یا خجالتی هستند. اساساً هر فرد باید نیازهای خود را برای خود مشخص کند و به دنبال شریکی باشد که ارزش های مشابهی داشته باشد.

شناسایی نیازهای اصلی خود در یک رابطه

آیا نیازهای اساسی رابطه می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؟

همه ما به چیزهای مشابهی برای ایجاد یک رابطه پایدار معتقدیم، مانند عشق، اشتیاق، حمایت و غیره. اما آیا همه ی ما به یک اندازه به آنها اهمیت می‌دهیم؟؟

بدیهی است که پاسخ “نه” است زیرا افراد مختلف سلسله مراتب نیازهای خود را دارند. این بدان معناست که یک نیاز خاص، مانند تربیت فرزندان، می تواند به اندازه آرامش عاطفی زوجین برای یک فرد مهم نباشد، بلکه برای دیگری اولویت داشته باشد.

اما این‌ نیازها به چه چیزی بستگی دارند؟ مطالعات نشان می دهد که توزیع ارزش ها در درجه اول به سن افراد بستگی دارد. اما عوامل دیگری مانند سنت های خانوادگی، فرهنگ، تحصیلات، حلقه اجتماعی و ویژگی های شخصی وجود دارند. حتی اگر نیازهای اساسی مانند حمایت و غمخواری در سیستم اعتقادی هر فرد در رابطه سالم وجود دارد، اهمیت آنها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

چگونه نیازهای رابطه خود را مشخص کنیم؟

زمانی که نیازهای اصلی خود را بشناسید، می توانید با مقایسه آگاهانه یا ناخودآگاه نیازهای خود با توانایی فرد مقابل در برآورده ساختن آنها، افرادی را که می خواهید با آنها تعامل داشته باشید را تعیین کنید.

بدون یک سیستم ارزشی مشخص، خود را در یک رابطه گم میکنید و کارهایی را انجام میدهید که از آنها لذت نمی‌برید.

اما نترسید! تکنیک های زیر به شما کمک می کند تا در مسیر درست تعیین نیازهای اصلی خود قرار بگیرید:

1- زبان عشق خود را مشخص کنید

زبان های عشق مفهومی هستند که برای اولین بار در دهه 1990 توسط دکتر گری چپمن، توصیف شد. اساساً اینگونه است که ما در روابط خود محبت را دریافت و ابراز می کنیم.

اگر بتوانید زبان عشق خود را شناسایی کنید، می توانید نیازهای اساسی خود را در یک رابطه بهتر درک کنید.

پنج زبان عشق وجود دارد:

  1. لمس فیزیکی
  2. کلمات تاییدی
  3. زمان کافی
  4. دریافت هدایا
  5. ارایه خدمات

برای اینکه بفهمید کدام یک از آنها زبان مورد علاقه شماست، از میان گزینه های زیر یکی را که از مهم ترین فاکتورها در یک رابطه است و برایتان اهمیت دارد را انتخاب کنید. هر گزینه مربوط به لیست قبلی از زبان های عشق است.

چیزی که برای شما مهم است:

  • دست در دست قدم زدن در خیابان، در آغوش گرفتن، بغل کردن و بوسیدن.
  • وقتی شریک زندگی تان کلمات عاشقانه یا تعریف و تمجید از شما می گوید.
  • بیشتر عصرها و آخر هفته ها را با هم می گذرانید.
  • زمانی که شریکتان شما را با هدایایی غافلگیر می کند.
  • مراقبت و حمایت واقعی، مانند کمک در انجام کارهای خانه یا صبحانه در رختخواب !

‌ 

هر زبان عشقی را می توان به نیازهای اصلی ترجمه کرد: مثلا لمس فیزیکی، صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی است. کلمات تاییدی معادل حمایت عاطفی است. دریافت هدیه به معنای توجه است. ارایه خدمات از طریق کمک و پشتیبانی انجام می شود و زمان با کیفیت به معنای دلبستگی است.

شناسایی نیازهای اصلی خود در یک رابطه

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم -

 

 

تعیین کنید که کدام زبان عشق به قلب شما نزدیکتر است

2- تصمیم بگیرید که در حال حاضر چه چیزی شما را خوشحال یا عصبی می کند

می‌توانید از یک تمرین ساده برای تشخیص اینکه از چه چیزهایی در یک رابطه قدردانی می‌کنید یا چه رفتارهایی را نمی‌توانید تحمل کنید، استفاده کنید. بنابراین، بیایید با شناسایی چیزهایی که از آنها لذت می برید شروع کنیم.

حداقل 10 تا 15 بار روی یک تکه کاغذ بنویسید:

  • من آن را دوست دارم وقتی….
  • وقتی عالی است که …

سپس، جای خالی را آنگونه که دلخواهتان است کامل کنید. می توانید از روابط فعلی یا گذشته خود به عنوان مثال استفاده کنید. چیزهایی که نوشتید نیازهای شما هستند.

اگر نمی توانید به وضوح مشخص کنید چه چیزی برای شما در یک رابطه مهم است، یک رویکرد معکوس را امتحان کنید. این به معنای اشاره به ویژگی ها یا اعمالی است که شما آنها را غیرقابل قبول می دانید. و دوباره، یک تکه کاغذ بردارید و چندین بار بنویسید:

  • من نمی توانم تحمل کنم که…
  • از آن متنفرم که…

و هر جمله را کامل کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما نوشته اید، “از اینکه شریک زندگی من ظرف های کثیف را در سینک می گذارد متنفرم.” این بدان معناست که شما از آراستگی به عنوان یک ویژگی در عزیزان خود قدردانی می کنید و می خواهید تمیز کردن را به عنوان یک کار پاداش دهنده درک کنند، نه به عنوان منبع ناامیدی.

کل فهرست را مرور کنید و وقتی چیز دیگری را به خاطر می آورید، عبارات دیگری مانند آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید هر تعداد چیز که می خواهید بنویسید.

بعداً یاد خواهید گرفت که بین ارزش‌های بنیادی و ارزش‌های مطلوب اما غیر ضروری تفاوت قائل شوید.

3- اولویت های خود را تعیین کنید

اکنون که فهرستی از نیازها دارید، زمان آن فرا رسیده است که تصمیم بگیرید کدام یک از موارد ضروری هستند. اشکالی ندارد که استانداردهای زیادی داشته باشید و برای کمال تلاش کنید. اما متأسفانه، شما به احتمال زیاد فردی را پیدا نخواهید کرد که همه شرایط را برآورده کند.

روش زیر باید به کاهش نیازهای شما به پنج تا هفت مورد حیاتی کمک کند. در حال حاضر، شما تقریباً 15 مورد از آنها را در فهرست قبلی خود دارید. بنابراین، نیازهای خود را روی کاغذهای کوچک بنویسید و آنها را روی میز یا سطح دیگری در مقابل خود قرار دهید.

حال تصور کنید در حال عبور از یک رودخانه هستید، اما برای ورود به پل، باید یک مورد را پشت سر خود بگذارید. چه چیزی قرار است باشد؟

همین تمرین را تکرار کنید تا زمانی که پنج تا هفت چیز داشته باشید که بدون آنها نمی توانید یک رابطه عاشقانه را تصور کنید. البته بسته به شخصیت شما این تعداد می تواند بیشتر باشد.

آخرین مرحله این است که، اولویت‌های خود را بر اساس اهمیت آنها مرتب کنید. این یک روشی موثر برای تعیین این است که در وهله اول به دنبال چه مواردی در یک رابطه هستید،که در صورت نبود آنها از رابطه صرف نظر خواهید کرد.

4- نیازهای‌تان را با شریک زندگی خود در میان بگذارید

مکالمه روشی است موثر برای بررسی سازگاری زوجین و دیدن اینکه آیا آنها به موضوعات زندگی نگاه مشابهی دارند یا خیر. علاوه بر این، به مقایسه ارزش ها و مرزهای شما کمک میکند و تعیین میکند که آیا آنها را باهم به اشتراک می گذارید؟

چه زمانی باید شروع به صحبت درباره نیازهای اصلی خود کنید؟ مواردی مانند بچه دار شدن و خرج کردن پول برای بحث در اولین قرار کمی سخت است. سایر موارد، مانند چگونگی گذراندن تعطیلات، در هر زمان می تواند موضوع خوبی برای صحبت باشد.

به طور کلی، بهتر است منتظر قرار چهارم یا پنجم باشید. در عین حال، قبل از بحث در مورد موضوعات جدی، از ارتباط عاطفی شکل گرفته میان‌تان اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، اتلاف وقت برای تطبیق ارزش ها بی فایده است.

به طور طبیعی، شریک زندگی شما ممکن است با چند چیز یا اولویت آنها مخالفت کند. داشتن تفاوت‌های زیاد برابر است با شانس کمتر برای موفقیت این رابطه در بلندمدت.

اما قبل از اینکه تصمیم به جدایی بگیرید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا شریک زندگی شما در طول زمان می تواند با باورها و خواسته های شما سازگار شود؟
  • اگر آنها نمی توانند، آیا شما می توانید قوانین خودتان را تغییر دهید؟
  • آیا این نیاز خاصی که شما با آن مخالف هستید مهمتر از رابطه‌تان است؟
اگر پاسخ شما به سوال های اول و دوم «بله» است، عجله نکنید که رابطه را رها کنید ! هنوز امید برای یافتن نقاط مشترک بینتان وجود دارد.

5- رابطه فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید

اگر در حال حاضر در رابطه هستید،می‌توانید رابطه عاشقانه موجود را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید چه چیزی برای شما مهم است.

سوالات زیر را از خود بپرسید و پاسخ آنها را بنویسید:

  1. از بین اعمال و رفتار های شریک زندگی خود چه چیزی را دوست دارید؟ به عنوان مثال، آنها به نظر شما احترام می گذارند یا در صورت نیاز به شما فضا می دهند.
  2. در رابطه شما چه چیزی کم است؟ شاید شما اغلب احساس تنهایی می کنید، یا شریک زندگی تان توجه کافی به شما ندارد.‌
  3. آخرین باری که در یک رابطه الهام گرفتید چه زمانی بود؟ چه اتفاقی داشت می افتاد؟ به عنوان مثال، فرد مورد علاقه شما از رفتن به کافه با دوستان خود برای گذراندن وقت با شما خودداری می کند.
  4. چه چیزی اخیراً شما را نگران یا عصبی کرده است؟ شاید شما احساس می کنید که شریک زندگی شما صادق نبوده است یا متوجه علائمی شده اید که شما را به این فکر می اندازد که شریکتان ممکن است خیانت کرده باشد. یعنی برای صداقت و شفافیت ارزش قائل هستید.
  5. نقش شما در این رابطه چیست؟ به عنوان مثال،ممکن است از مدل سنتی طرفداری کنید مثل زمانی که یکی از شریک ها رهبری و دیگری پیروی می کند ، یا شاید ترجیح می دهید تصمیمات و تعهدات را با یکدیگر تقسیم کنید.

پاسخ به این سؤالات نظر واقعی شما را در مورد مؤلفه های یک رابطه ایده آل آشکار می کند.

آیا نیازهای اصلی با گذشت زمان تغییر می کنند؟

نیازها و ارزشهای اساسی علیرغم ماهیت جهانیشان در طول زمان تغییر می کنند. این نیازها می توانند به تدریج و با افزایش سن تغییر کنند یا  با رویارویی با رویدادها و حوادث مهم زندگی به طور خود به خود اتفاق بیفتد. رسانه های اجتماعی و تبلیغات نیز تأثیر زیادی دارند، به ویژه در سنین جوانی و میانسالی.

یکی از پیامدهای جالب  این تغییرات آن است که بقیه افراد نیز شروع به تغییر می کنند تا با این نیازهای جدید مطابقت داشته باشند. این  تغییرات در یک روز اتفاق نمی افتند و معمولاً یک یا دو سال طول می کشند. این بدان معناست که در ده سال آینده یا بیشتر با سیستم ارزشی کمی متفاوت، فرد دیگری خواهید بود!

بنابراین، مراقب باشید و نیازهای خود را هر از گاهی بررسی کنید.

ایجاد یک رابطه شاد با همکاری متقابل شروع می شود و این رابطه در صورتی که زوجین نیازهای اصلی مشابه داشته باشند ادامه می یابد و تقویت می شود. به همین دلیل شناسایی زود هنگام آنها بسیار مهم است. این کار کمک خواهد کرد تا شرکای نامناسب را حذف کنیم و روی یافتن فرد مناسب تمرکز کنیم.

 

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم

سایر مطالب روانشناسی :

افراد حساس در خانواده – گفتگوی دکتر مهرداد نامدار با رادیو جوان

چگونه با همسرمان در جمع رفتار کنیم؟ 

آیا “علاقه مردان به رابطه جنسی” بیشتر است؟ 

 

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *