مسئولیت پذیری در زندگی مشترک و فردی


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی که تاثیر بسیار زیادی در نوع نگرش دیگران نسبت به شخصیت و عملکرد فرد دارد، مسئولیت پذیری است. اگر شخص به عنوان فردی مسئولیت پذیر شناخته شوید، چه در حوزه کاری و چه در روابط اجتماعی و زندگی روزمره، دیگران به گونه دیگری بر روی او حساب باز خواهند کرد و به بیان ساده‌تر دیگران بیش‌تر اعتماد دیگران را جلب میکنند. این جلب اعتماد سبب کسب موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌های کاری و فردی خواهد شد.

از طرفی وقتی فرد مسئولیت پذیرتر باشد و دیگران به او اعتماد کنند، علاوه بر ایجاد حس رضایت فردی، انرژی درونی فرد نیز دو چندان خواهد شد. مسئولیت پذیری نقش پررنگی را در زندگی تفراد بازی می‌کند. به طوری که افراد مسئولیت پذیر این توانایی را دارند که در حوزه‌های مختلف زندگی به خوبی خود را پیش ببرند، به موفقیت‌های قابل توجه برسند و از پس چالش‌های سر راه خود بهتر بربیایند.

مسئولیت پذیری انگیزه‌ای درونی است یا بیرونی؟

برخی مسئولیت پذیری را امری بیرونی می‌دانند و معتقد هستند که شرایط محیطی و عوامل بیرونی باعث می‌شود که فرد مسئولیت پذیر باشد. اما این موضوع چندان با واقعیت صادق نیست.

مسئولیت پذیری یک انگیزه درونی است. یک ویژگی‌ای است که فرد نقش خود را در مسایل می‌داند و آنها را می‌پذیرد. علاقه مند به حل مشکلات و چالش‌های پیش رو است و البته با محدودیت‌های خود نیز آگاه است.

دکتر مهرداد نامدار و مسئولیت پذیری در زندگی

دکتر مهرداد نامدار روانشناس و درمانگر بالینی در برنامه سیمای خانواده به موضوع مسئولیت پذیری در زندگی پرداختند و نکاتی را این باره به بحث گذاشتند. شما را به تماشای این برنامه دعوت می‌کنیم.

 

 

‌ ‌ ‌
مطالب پربازدید دیگر:

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *