نقش بوی بدن در انتخاب شریک عاطفی


نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نقش بوی بدن در انتخاب شریک عاطفی و شریک زندگی بسیار مهم است. در واقع نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بوی بدن مشابهی دارند بیشتر دوست می‌شوند.

مطالعات جدید تیمی از محققان مرکز پژوهشی موسسه علوم ویزمن نشان می‌دهد حس بویایی یک فرد بیشتر از آنچه تصور می‌شود، در زندگی کاربرد دارد.
در طبیعت بسیاری از جانوران همچون سگ‌ها معمولاً از فاصله دور می‌‌توانند تشخیص دهند که همتای در حال نزدیک شدن به آن‌ها دوست است یا دشمن. این موضوع تا حدی در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند اما روش و ساختار این عملکرد مبتنی بر حس بویایی در انسان‌ها متفاوت است.
‌‌‌
محققان می‌گویند این استفاده غالب از بویایی در تعاملات اجتماعی یک پدیده کاملاً مستند در میان همه پستانداران خشکی – به جز انسان‌ها – است.
‌‌‌‌
موضوع فوق به این دلیل است که افراد در مجالس اجتماعی از بینی خود استفاده نمی‌کنند. اما نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که ساختار شیمیایی بوهای مختلف در ذهن انسان و نوع تعامل وی با سایرین تاثیرگذار است. در این میان مشخص شد بسیاری از دوستان نزدیک، اغلب بوی یکسانی دارند.

نقش بوی بدن در انتخاب شریک عاطفی

نقش بوی بدن در انتخاب شریک عاطفی
‌‌‌‌
مطالعات قبلی نشان داده است که مردم اغلب با افرادی دوست می‌شوند که از نظر ظاهری شبیه به هم بوده و دارای پژوهشگران این تیم مطالعاتی برای اینکه بفهمند بو چه نقشی در انتخاب دوست دارد، مشاهدات قبلی از رفتار انسان را آزمایش کردند.
‌‌‌‌‌
در این بررسی ها مشخص شد افراد به صورت مدام و هرچند ناخودآگاه، خود را بو می‌کنند و همچنین مردم ناخودآگاه اطرافیانشان را هم بو می‌کشند.
‌‌‌‌
محققان برای بررسی دقیق تر موضوع، افرادی که دوستی‌ هایشان خیلی سریع شکل گرفت، انتخاب کردند. محققان معتقدند که این دوستی‌ها قبل از اینکه افراد واقعاً چیزهای زیادی در مورد یکدیگر بدانند شکل می‌گیرد و ارتباط آنها بیشتر بر ویژگی‌های فیزیولوژیکی مانند بوی بدن متکی است.
‌‌‌‌‌
این تیم نمونه‌‌های بوی بدن را از هر دوست جمع‌ آوری کرده و دو آزمایش روی آن‌ها انجام داده و نمونه‌‌ها را با بوی بدن گروهی از افراد غریبه که به ‌طور تصادفی جفت شده بودند، مقایسه کردند.
‌‌
در یک آزمایش دیگر، محققان از فناوری eNose استفاده کردند، دستگاهی که علائم شیمیایی بوها را بررسی می‌کند.
‌‌‌‌‌
در مرحله بعد، پژوهشگران از داوطلبان خواستند نمونه‌های بو را استشمام کنند تا ببینند کدام یک شبیه به هم هستند در هر دو آزمایش، افراد به طور جالب توجهی نمونه‌های بوی بدنی را انتخاب کردند که به خودشان شباهت داشت.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *