چگونه در رابطه جنسی از همسرمان انتقاد کنیم


چگونه در رابطه جنسی از همسرمان انتقاد کنیم؟

زیاد شنیدید که همسران گله‌منداند و این جملات رو به کار می‌برند:
«مدام به من میگه از رابطه جنسی‌مون رضایت نداره اما اصلا اشاره نمی‌کنه كه دقیقا چه می‌خواد و من چه كار باید بكنم»،
«مهربونی رو كه من دلم می‌خواد رو در رابطه جنسی نشون نمیده و این باعث رنجش و دلخوریم میشه»

این جمله‌ها و عبارت‌های مشابه در اصل نوعی انتقاد از عملكرد جنسی است كه بین زوجین وجود دارد. انتقاد جنسی یكی از سخت‌ترین انواع انتقاد است چون به‌راحتی می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس طرف مقابل شود.

چطور انتقاد جنسی کنیم؟

از آنجا كه انتقاد از شیوه عشق‌‌ورزی می‌تواند احساس ناخوشایندی در هر كدام از زوجین ایجاد كند،خیلی از افراد از ترس اینكه مبادا این احساس را در همسرشان ایجاد كنند در بیان انتقادشان شک می‌كنند.

ولی توجه داشته‌باشید که در ابتدا باید بازبینی در مورد كلمه انتقاد انجام شود و بهتر است به جای كلمه انتقاد، اصطلاح بازخورد یا فیدبک(feedback) به كار ببریم.

از آنجایی كه این مساله حوزه‌ای بسیار حساس و مهم است،شاید كلمه انتقاد از همان ابتدا باعث برخی واكنش‌های دفاعی بشود و زن یا مرد از همان اول هرگونه واكنشی را پس بزنند. بنابراین وقتی بگوییم: «می‌تونم در مورد رابطه جنسی‌مون بهت بازخورد بدم؟» هم احساس بهتری در مخاطب ایجاد می‌شود و هم تلویحا خاطرنشان می‌کنید قصدتان بهبود رابطه جنسی و زناشویی است،نه آسیب زدن و مقصر جلوه‌دادن دیگری.

در انتقاد از رابطه جنسی بیان بازخورد مهم است. بازخورد جنسی برخلاف سایر بازخوردها یا انتقادها هر دو طرف را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. دقیقا به همین دلیل است كه باید هنگام ارائه بازخورد جنسی اول به چند سوال پاسخ بدهید:

1. انگیزه شما از ارائه بازخورد (انتقاد) جنسی چیست؟
2. دقیقا از چه مساله‌ای در رابطه جنسی می‌خواهید شكایت كنید؟
3. آیا از شیوه‌های بیان انتقاد آگاهی دارید؟
4. آیا الان زمان و مكان و موقعیت مناسبی برای ارائه بازخورد یا انتقاد جنسی هست؟

پاسخ صادقانه به هركدام از این سوالات می‌تواند راه را برای بیان آنچه واقعا برایتان مهم است و تاكنون به دلایل مختلف آن را ابراز نكرده‌اید، باز كند.

 

0dd000e0be0c3f4d4163d2b6d402d929--young-couples-happy-couples

 

انگیزه‌تان از انتقاد جنسی چیست؟

در مورد اینكه واقعا برای چه می‌خواهید از همسرتان انتقاد كنید یا به او بازخورد بدهید با خودتان صادق باشید. گاهی اوقات هدف و انگیزه از انتقاد،انتقام‌جویی،تلافی كردن و حتی تحقیر و آسیب زدن به همسر است؛ گوشه و كنایه‌های آزاردهنده درباره ناتوانی جنسی همسر که چه بسا به هیچ‌وجه وارد نبوده و صرفا به منظور انتقام‌گیری از طرف مقابل باشد.

یادتان باشه بازخورد یا انتقاد جنسی تنها باید با هدف بهبود رابطه جنسی و در نهایت ارتباط زناشویی صورت بگیرد و هر هدفی جز این قطعا نتایج مخربی بدنبال خواهد داشت.

 

از چه موضوعی در رابطه جنسی شاکی هستید؟

اما در مورد اینكه دقیقا از چه مساله‌ای شاکی هستید باید حواستان باشد انتقاد جنسی باید در مورد رفتار و چیزهایی باشد كه همسرتان قادر به تغییرش هست.

انتقاد از رنگ پوست غیر از آسیب زدن به اعتماد به‌نفس همسرتان،هیچ منفعتی ندارد. اگر دلیل خوب و سازنده‌ای ندارید پس بهتر است چیزی نگویید.

انتقاد جنسی رو چگونه باید مطرح کنید؟

وقتی می‌خواهید انتقادتان را مطرح كنید،به یاد داشته‌باشید به جای تمركز بر آنچه در همسرتان نمی‌پسندید بر رضایت خاطری که در رابطه جنسی به شما می‌بخشد تاكید كنید.

نكته مهم این است در ارائه هر بازخوردی به جای شروع جملات با واژه «تو» از عبارت «من» استفاده شود. مثلا به جای جمله «تو فقط میخای زود این رابطه جنسی رو تموم كنی و بخوابی» بهتر است بگویید: «من دوست دارم زمان بیشتری نوازشم كنی» یا «خیلی دوست دارم كه بعد از رابطه جنسی منو بغل كنی»

 

large 943592 1

 

برای انتقاد جنسی از چه فرمولی استفاده می‌کنید؟

نكته مهم در بیان انتقاد،نسبت مطرح كردن نكات مثبت و منفی است. فرمول ارائه انتقاد جنسی این است كه اول چهار نكته مثبت را مطرح نمایید و بعد یک نكته منفی را بگویید. به عبارت دیگر باید بیشتر روی مفاهیم مثبت تاكید كنید.
مثلا به جای اینكه بگویید: «این قدر سفت بغلم نكن» بگویید: «وقتی آروم منو بغل می‌كنی خیلی بیشتر لذت می‌برم»

وقتی به جای مطرح كردن خواسته‌تان چیزی را مطرح كنید كه از آن بدتان می‌آید خودتان و همسرتان را مجبور می‌کنید به جای تمركز بر احساس و حالت‌های جنسی، توجه را بر جزئیات متمركز کنید.

مراقب باشید هنگام گفتگو در باره رابطه جنسی لحن شما آمرانه یا تهدیدآمیز نباشد،یادتان باشد رابطه جنسی یک رابطه دوطرفه و عاشقانه است نه ارتباط برده‌وار.

بهترین روانشناس بهترین مشاور رشت دکتر مهرداد نامدار مرکز مشاوره رشت آرامش زندگی

بهترین روانشناس رشت بهترین مشاور رشت مرکز مشاوره آرامش زندگی دکتر مهرداد نامدار

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *