چرا کودک لجبازی می کند؟


بسیاری از والدین از مهمانی رفتن می ترسند، چرا که کودکشان مدام به وسایل مختلف دست می زند، کارهای خطرناک می کند و رفتار های بد انجام می دهد، حتی با اینکه می داند رفتارش زشت است و بعدا تنبیه خواهد شد ولی بازهم کار خودش را می کند!!! لجبازی کودکان
با کودک لجبازتان چه باید بکنید ؟ واقعا چه رفتار و راهکاری برای این کودکان لجباز باید به کار گرفت؟ تنبیه شان کنیم؟ یا با آن ها صحبت کنیم؟ در این مطلب بهترین راهکار برای این کودکان را برای شما شرح خواهیم داد.
اول از همه بسیار مهم است که به این موضوع توجه داشته باشید که کودکان برای رفتارهایشان از شما الگو می گیرند، زمانی که شما حرف زشت می زنید نمی توانید از کودکتان بخواهید که آن حرف را تکرار نکند. زمانی که شما با همسرتان یا هرشخص دیگر لجبازی می کنید و با اینکه می دانید کاری ناراحتش می کند بازهم آن کار را انجام می دهید، نمی توانید هیچ توقعی از کودکتان داشته باشید که لجبازی نکند. او این رفتار ها را از شما آموخته است!!!

مشاور خوب در رشت روانشناس خوب در رشت

اصلا چرا کودک لجبازی می کند؟ مشاور خوب در رشت روانشناس خوب در رشت

شما به چه چیزهایی حساس هستید؟ حرف زشت؟ بهم ریختن خانه؟ کثیف کردن لباس ها؟ به هر چیزی که حساس هستید کودک باهوش تان سریع متوجه آن خواهد شد، آن را به عنوان یک سلاح به دست خواهد گرفت و به راحتی شما را از پا در خواهد آورد. می پرسید چرا؟ دو پاسخ جالب برای این سوال دارم، اولین دلیل این است که می خواهد لجتان را در بیاورد و این کاملا ناخودآگاه است. چرا که شما غذا یا اسباب بازی که میخواست را سریع به او ندادید و یا نگذاشتید که او هر جا که هست یا هر وقت که خواست دست شویی کند، شما او را مجبور کردید صبر کند و می شود گفت او در ناخودآگاهش کمی از شما خشمگین است. با این که خیلی شما را دوست دارد!!! مشاور خوب در رشت روانشناس خوب در رشت
دلیل دوم را می توان جلب توجه دانست، وقتی به چیزهای خطرناک نزدیک می شود همه به او توجه می کنند. وقتی به وسایل خانه ی میزبان دست می زند یا لباس هایش را کثیف می کند، شما به او توجه می کنید و او دقیقا همین را می خواهد، و هر شما بار ناخواسته با توجهتان رفتارش را تقویت می کنید.همچنین بخوانید : چگونه رفتار خوب کودکمان را افزایش دهیم؟

بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

این کلمات را مدام تکرار نکنید!!! بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت

دست نزن نکن
خراب میشه ها
مگه نگفتم فلان کار را نکن یا فلان حرف را نزن
عه باز دوباره این حرف را زدی؟ بهترین روانشناسان رشت بهترین مشاوران رشت
به بچه ی آدم یه بار میگن که ….
خیلی پسر/دختر بدی هستی که این کار را کردی و ……..
‌   ‌
اینها را می گویید که کودکتان از کارش دست بکشد و به حرفتان گوش کند؟ باید بگویم اینها تشدید کننده ی رفتار بد کودکتان هستند، اما به جای اینها چه باید بکنید؟
فقط سعی کنید حواسش را از موضوع لجبازی پرت کنید، به یک موضوع جالب اشاره کنید، سعی کنید با جملات مثبت با کودکتان حرف بزنید، به کودکتان توجه کنید، با او بازی کنید و او را بخندانید، و از همه مهم تر برای او سرگرمی خوبی تهیه کنید تا از بی حوصلگی به فکر لجبازی با شما نیافتد.
در صورت بروز رفتار بد اصلا به او توجه نکنید ( مواظب باشید اخم نکنید، یا با زبان بدنتان عصبانیت تان را نشان ندهید، مثلا چیزی را پرت نکنید) اگر نمی توانید به او توجه نکنید چون کارش خطرناک است، بدون اینکه با او صحبت کنید یا نگاهش کنید او را از آن محیط دور کنید.
در ادامه در صورت بروز رفتار خوبی از کودکتان سریع به او توجه کنید و او را تحسین کنید، تا رفتار خوب جای رفتار بد را بگیرد.
والدین بودن از سخت ترین کارهای دنیاست، ولی شما خودتان این را انتخاب کرده اید، پس در تربیت کودکتان صبر و حوصله به خرج دهید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *