اضطراب چه اسیب هایی را به همراه دارد؟


اضطراب چه اسیب هایی را به همراه دارد؟

همه ی انسان ها اضطراب را تجربه می کنند و طبیعی است که انسان ها با مواجه شدن با موقعیت های تهدید کننده و‌تنش زا مضطرب شوند . اما احساس اضطراب شدید در غیاب علت واضح امری غیر عادی است.

طبق مطالعات کلینیک روانشناسی اضطراب شامل احساس عدم اطمینان درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است . به طور کلی اضطراب یک احساس منتشر و ناخوشایند است و اغلب مهم دلواپسی است که با چند احساس جسمی همراه می شوند.

 

اضطراب چه اسیب هایی را به همراه دارد؟

 

جهانی بودن مشکل اضطراب باعث شده که جنبه حهان شمول به خود بگیرد و به قشر خاصی مربوط نیست و همه را درگیر می کند. اضطراب ناراحتی ها ی خاص خودش را دارد که با علایم جسمانی از قبیل ناراحتی معده تنگی نفس و‌نشانه های روانی نظیر ترس و احساس افسردگی همراه است .

اضطراب طبیعی :

اضطراب را همه ی انسان ها تجربه می کنند و یک احساس منتشر و بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که اغلب با علائم عصبی خودگردان همراه هستند. مثل تنگی قفسه سینه تپش قلب ناراحتی معده و‌ بی قراری با ناتوانی در نشستن و سرپا ایستادن است . مجموع علائم بین افراد متفاوت است.

 

اضطراب چه اسیب هایی را به همراه دارد؟

 

اضطراب مزمن:

طبق مطالعات کلینیک روانشناسی اضطراب مزمن به صورت یک ناراحتی کم‌و بیش دائم در سطح روانی جسمانی و یا ارتباطی است. اضطراب مزمن می تواند به شکل ظاهری احتراز از دیگران یا بی توجهی باشد. احساس گناه، درست انجام ندادن کار ها ، احساس تایید نشدن از سوی دیگران و نشخوار فکری در رابطه با موضعات مختلف می توتند وجود داشته باشد.

اضطراب حاد:

این اضطراب کاه و بس گله بروز پیدا می کند و مدت ان ها محدود و اغاز و پایانشان ناگهانی است.

در اکثر مواقع واکنش در برایر رویداد های ناگهانی یا موقعیتی خاص و در زمینه  اضطراب مزمن ایجاد می شود.

طبق مطالعات روانشناسی خانواده اضطراب مانند هر اختلال روانی دیگر اثار مضری را به همراه دارد و مهم ترین ان ها عبارت اند از :

 

اضطراب چه اسیب هایی را به همراه دارد؟

 

عدم اعتماد به نفس:

کسانی که از تعادل روحی و روانی برخوردار نیستند از قبول مسئولیت های فردی و اجتماعی شانه خالی می کنند و در موارد زیادی خودشان توانایی انجام کارها را ندارند و دیگران باید حواسشان به ان ها باشد و از انجام بسیاری از کارهای روزمره زندگی باز می مانند. اعتماد به نفس اهمیت زیادی در زندگی انسان ها دارد و موفقیت در ایهاد مختلف زندگی به ان وابسته است اما به دلیل اضطراب و کاهش ان فرد مشکلات زیادی را تجربه می کند.

انزوا و گوشه گیری:

طبق مطالعات کلینیک روانشناسی فرد مضطرب خود را کوچک تر از ان می داند که با افراد جامعه ارتباط برقرار کند و اظهار وجود نماید به همین دلیل در ارتباط با دیگران ‌دستپاچه می شود و نودش را گم می کند و نگرانی او از زبان بدن و تغییراتی که در تو اتفاق می اقتد مشخص است. این افراد نمی توانند خوب صحبت کنند و از سخن گفتنشان نگران هستند . برای مثال دانش اموزی را در نظر بگیرید که امادگی لازم درس را دارد ولی زمانی که معلم از او می پرسد نمی تواند جواب بدهد .

محرومیت از زندگی ارام:

از انجایی که اضطراب با خوف و ترس درونی همراه است با بروز ان امنیت و ارامش درونی به هم می ریزد و بی قراری و نا ارامی جای ان را می گیرد . کسب ارامش و زندگی با ان برای هر فردی لذت بخش است و عدم وجود ان بسیار ازاردهنده خواهد بود.

فرسودگی بدن:

بر اساس مطالعات روانشناسی خانواده از انجا که بدن و روان با هم در ارتباط هستند با نگرانی روح و روان فرد متاثر شده و خواه و ناخواه این خالت اثار تا مطلوبی در زندگی فرد می گذارد. بیشتر متخصصان بیماری های جسمی را به دلیل وجود اضطراب می دانند .

 

اضطراب چه اسیب هایی را به همراه دارد؟

 

محرومیت از رشد و‌تکامل:

عوارض و اثاری که در موارد قبلی گفتیم برای به هم ریختن زندگی فرد کافیست و مشخص است که با نداشتن اعتماد به نفس نمی توان  انتظار داشت که فرد گام های مهمی که پایه و اساس دارند را گذاشت. قاطعیت و توانایی تصمیم گیری شرط موفقیت و‌کامیابی است و معمولا افراد مضطرب این توانایی را ندارند و‌نمی توان به ان چیزی که می خواهند برسند.

وسواس:

فردی که به کار خود اعتماد ندارد و‌ می ترسد کارش را درست انجام ندهد عمل خود را تکرار می کند و همین امر تو را به سمت بیماری وسواس می کشاند.

اضطراب علت های مختلفی دارد که روانشناسان  به علل زیست شناختی و جسمانی که بارتغییرات در انتقال دهنده عصبی و هورمون ها مشخص می شود ، روانشناختی و محیطی که مانند مشکلات خانوادگی احساس جدایی و طرد شدگی همگی تاثیر دارند  و عوامل ژنتیکی و ارثی که والدین مضطرب به احتمال بیشتری دارای فرزندان مضطرب خواهند بود،  می توان اشاره کرد.

در حالت کلی اگر که نوجوان و یا بزرگشال از این اختلال رنج می برد باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد زسرا مه به شدت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که در ابعاد مختلف زندگی فرد با شکست مواجه شود و ناکامی و ناراحتی هایی را تجربه کند. لرای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره روانشناسی در ارتباط باشید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Plugin "Contact Form 7" not installed or activated
HomeServicesCall UsContact