تربیت کودکان در عصر دیجیتال


فرزندپروری در عصر فناوری

با توجه به ظهور و پیشرفت جامعه دیجیتالی والدین بودن امروزه ، می تواند طاقت فرسا باشد. سوال بسیاری از والدین امروزی این است که چگونه میتوانیم امنیت فرزندانمان را هم آفلاین و هم آنلاین تضمین کنیم؟ چطور مطمئن شویم که تماشای زیاد صفحه نمایش آنها تواناییشان را برای ورود به دانشگاه خراب نمی کند؟ چگونه آنها را از دیدن محتوای خشونت آمیز محافظت کنیم؟ چگونه بفهمیم که آیا فیلترهای زیباسازی شبکه های اجتماعی باعث از بین رفتن عزت نفس آنها می شود؟

بچه‌ها برخلاف هر دوره زمانی دیگری در تاریخ، در عصر دیجیتال بزرگ می‌شوند – بنابراین والدین چگونه می‌توانند بدانند چه چیزی برای فرزندانشان بهتر است؟ در اینجا نکاتی وجود دارد که به والدین کمک می کند تا تصمیمات مهمی در مورد استفاده از فناوری و صفحه نمایش بگیرند.

چقدر زمان برای استفاده از صفحه های نمایش زیاد است؟

والدین اغلب می پرسند، “چقدر زمان استفاده از صفحه نمایش خوب است؟” این سؤال بسیار ساده است .

عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود، مانند:
  • نوع رسانه دیجیتال و محتوای خاصی که مصرف می‌شود (به عنوان مثال، بازی‌ها، رسانه‌های اجتماعی،اخبار، ویدیوهای آنلاین، برنامه‌ها، پیامک، فیس تایم، محتوای آموزشی).
  • ویژگی های فردی کودک (به عنوان مثال، سن، بلوغ، شخصیت، سلامت روان).
  • انگیزه استفاده از فناوری (مثلاً برای فرار از مشکلات، کسالت، معاشرت، احساس خوب، دستیابی، یادگیری، شخص دیگری بودن).
  • مقدار زمان صرف شده برای استفاده از فناوری و مدت زمان صرف شده برای انجام کارهای دیگر (مانند خواب، تکالیف، فعالیت بدنی، معاشرت آفلاین، سرگرمی‌ها، تجربیات در فضای باز).
  • ارزش‌های خانوادگی (نوع خاص رسانه دیجیتال و محتوای خاص تا چه حد با ارزش‌های خانواده همخوانی دارد؟).

 

چندین محقق به اصطلاح “رژیم غذایی دیجیتال” اشاره کرده اند، که در آن ما در مورد استفاده کودک از رسانه های دیجیتال به همان شیوه ای که در مورد یک رژیم غذایی سالم فکر می کنیم میپردازیم. فناوری را میتوانین با یک دسر یا آب نبات شیرین مقایسه کنیم -هردو آنها باعث تحریک سریع دوپامین می شوند، بنابراین، سوال این است که کودک شما چقدر باید شکر مصرف کند؟ پاسخ – بستگی دارد. در واقع هدف هر رژیم غذایی سالم  ایجاد تعادل است.

مغز کودکان در نتیجه تجربه رشد می کند . آنها برای توسعه مسیرهای عصبی و برای رخ دادن یادگیری به تجربیات متنوعی نیاز دارند. بنابراین، شاید یک سوال مهم که باید در نظر گرفته شود این است که چه تجربیاتی در زمانی که فرزند شما تمام حواسش روی یک دستگاه است اتفاق نمی افتد؟

بین توصیه‌های مربوط به فعالیت بدنی روزانه (یک ساعت؛ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) و خواب (8 تا 14 ساعت، بسته به سن)، همراه با ساعت‌های اختصاص داده شده به مدرسه، تکالیف، وعده‌های غذایی، و کارهای خانه چقدر زمان باقی مانده است؟ و از آن زمان، چقدر برای مصرف رسانه های دیجیتال (بازی، پیمایش رسانه های اجتماعی، تماشای برنامه ها/فیلم ها) مناسب است و چقدر باید به فعالیت ها و تجربیات متنوع دیگر اختصاص داده شود؟

 

young black girl using digital tablet scaled
کودکان در عصر دیجیتال

چه زمانی برای فرزندم خوب است که بازی را شروع کند یا وارد شبکه های اجتماعی شود؟

یک سوال خوب دیگر — و پاسخ دوباره این است که بستگی دارد !!

چیزهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت – مانند اعلام اخیر جراح عمومی مبنی بر اینکه 13 سالگی برای رسانه های اجتماعی بسیار جوان است، و تحقیقات رو به رشد در مورد خطرات بالقوه استفاده از رسانه های اجتماعی و بازی ها. قبل از نصب/خرید هر برنامه یا بازی رسانه‌های اجتماعی، والدین باید تحقیقات خود را انجام دهند – نظرات را بخوانند، رتبه‌بندی‌ها را جستجو کنند، وب‌سایت‌های اطلاعاتی مربوط به برنامه یا بازی را بررسی کنند و در مورد خطرات و مزایای آن اطلاعات کسب کنند. و به یاد داشته باشید، آنچه ممکن است برای کودک 12 ساله شما مناسب باشد ممکن است با آنچه که برای کودک 12 ساله همسایه شما مناسب است متفاوت باشد.

هنگامی که صحبت از دسترسی کودک به اشکال مختلف فناوری می شود، ممکن است مفید باشد که در مورد آن بر اساس زنجیره ای از دسترسی که بر اساس خود آنها ساخته می شود فکر کنید. برای مثال، شاید فرزند شما با دسترسی به تلفن فقط برای تماس‌های صوتی و فیس تایم شروع کند.

سپس، با افزایش سن و نشان دادن بلوغ، آنها به پیامک (با استفاده از تلفن والدین) دسترسی پیدا می کنند. با گذشت زمان، به برنامه‌ها و ویدیوهای آنلاین منتخب (با برنامه‌های نظارت والدین ) دسترسی پیدا می‌کنند. سپس، با گذشت زمان، آنها می توانند بازی کنند (بدون تعامل با غریبه ها، فقط بازی هایی با رتبه بندی مناسب و کنترل های والدین در محل).

سپس، آنها ممکن است بتوانند یک حساب رسانه اجتماعی ایجاد کنند و از برنامه های پیام رسانی استفاده کنند (در صورتی که والدین برای بررسی های دوره ای به همه دستگاه ها دسترسی دارند). در نهایت، ممکن است به جایی برسند که بتوانند به تمام عملکردهای یک گوشی هوشمند یا دستگاه دیگری دسترسی داشته باشند.

طرح فناوری خانواده

با توجه به اینکه بلوغ مغز تا حدود 25 سالگی ادامه دارد و قشر جلوی مغز که مسئول عملکرد اجرایی، رفتار هدفمند، خودتنظیمی و تفکر انتقادیست به بلوغ می رسد، کودکان و نوجوانان به راهنمایی نیاز دارند. برای استفاده از فناوری آنها ایجاد یک برنامه فناوری خانواده را در نظر بگیرید (نمونه های بسیار خوبی از این موارد آنلاین وجود دارد تا به عنوان راهنمای رفتار قابل قبول/مناسب باشد.)

به عنوان مثال، این طرح ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چه زمانی می توان از دستگاه ها استفاده کرد؟ (به عنوان مثال، بعد از تکالیف و قبل از شام)
  • چه زمانی از دستگاه ها استفاده نمی شود؟ (به عنوان مثال، قبل از مدرسه، هنگام غذا، درست قبل از خواب)
  • چه مدت می توان از دستگاه ها قبل از استراحت استفاده کرد؟ (به عنوان مثال 30 دقیقه برای اینترنت، یک ساعت برای تلویزیون)
  • چه نوع رسانه دیجیتالی خوب است؟ (به عنوان مثال، یوتیوب کودکان، ویدیوهای تمرینی، و غیره)
  • چه نوع ارتباطی خوب است؟ (برای مثال، فقط کسانی که پس از تایید والدین برای کودک شناخته شده اند)
  • اگر کودک در معرض محتوای مضر (مطالب صریح جنسی، خودآزاری، قلدری، نژادپرستی، خودکشی) قرار گرفت، چه باید بکند؟ (به عنوان مثال، دستگاه را برای والدین بیاورید و فوراً به آنها نشان دهید، در مورد آنچه دیدند و احساسشان صحبت کنید)
  • کجا می توان از فناوری استفاده کرد؟ (به عنوان مثال، در فضاهای مشترک خانه، نه به تنهایی در اتاق خواب، همه وسایل الکترونیکی یک شب در اتاق والدین بمانند)

در مجموع، فناوری ذاتاً  خوب یا بد نیست. در عوض، مزایای بالقوه و خطرات احتمالی برای استفاده از آن وجود دارد. والدین باید ارزیابی کنند که چه چیزی از نظر رشد برای فرزندشان مناسب است و برای انجام این کار باید از خطرات و پیامدهای مثبت رسانه های دیجیتال خاص که مصرف می شود مطلع شوند. ممکن است کار دلهره‌آوری به نظر برسد، اما با وجود تمام اطلاعات موجود آنلاین، کنترل‌های والدین، برنامه‌های نظارتی، تحقیقات علمی و گروه‌های والدین، مطمئناً ممکن است. شما می توانید در این عصر دیجیتال پدر و مادر خوبی شوید.

 

تربیت کودکان در عصر دیجیتال

مطالب بیشتر :

10 نکته برای ارتباط با معلم فرزندتان

۹ روش برای کمک به کودک پریشان 

رابطه بیماری های مزمن کودک و افزایش اختلالات روانی 

تربیت کودکان در عصر دیجیتال

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *