شیوه ی فرزند پروری والدین به چه میزان بر اینده فرزندان تاثیر دارد؟


شیوه ی فرزند پروری والدین به چه میزان بر اینده فرزندان تاثیر دارد؟

بر طبق مطالعات علمی به اثبات رسیده بیش از ۶۰درصد شخصیت روانی انسان در ۶ سال اول تولد شکل می گیرد و این موضوع نشان دهنده اهمیت این بخش از زندگی انسان است. هر چند تربیت فرزند امری میتمر است اما این ۶ سال از مهمترین و بنیادی ترین دوره های حیات هر فرد به حساب می آید. مهمتر اینکه پدر و مادر باید به خوبی ارتباط آسیب های روانی با تربیت کودک را یاد بگیرند.

شیوه ی فرزند پروری والدین به چه میزان بر اینده فرزندان تاثیر دارد؟

در واقع کودکی نامناسب و روابط معیوب والدین و کودک دلیل بروز بسیاری از آسیب های روانی است و برای جلوگیری از صدمات روانی نسل های بعد نیز آموزش والدین اور بخش خواهد بود. به همین دلیل است که به اعتقاد  بسیاری زمان آن رسیده که تغییراتی در ان ایجاد کرد و از مطالعات جدید روانشناسی در زمینه کودک و خانواده و‌مراحل رشد فرزندان استفاده کرد.

 

مطالعات مرکز مشاوره نشان می دهد این حقیقتی است تلخ که مادران و پدران ناآگاه به اصول پرورش کودک نسبت به والدین آگاه در این زمینه برای فرزندان خود کمتر فداکاری نمی کنند، بلکه نیروی عظیمی صرف تردید ندانم کاری، احساس گناه و درگیری و کنترل و احساس ناتوانی در رابطه با فرزندشان می شود واقعیت این است که آموزش نه تنها باری به دوش آنها اضافه نخواهد کرد بلکه باعث جلوگیری از هدر رفتن نیروی آنها خواهد شد.

هر چقدر که اطلاعات والدین در زمینه رشدی فرزندشان بیشتر باشد و فرزند خود را بهتر بشناسند و نیاز های مهم ان را بدانند و از مهارت های مناسب اگاهی داشته باشند همگی می تواند فرزند پروری مناسبی را به همراه داشته باشد و سلامت روان کودک نیز مناسب خواهد بود.

شیوه ی فرزند پروری والدین به چه میزان بر اینده فرزندان تاثیر دارد؟

می توان گفت که بسیاری از رفتارهای نامناسب امروز ما همین طور مشکلات عدیده روانی همچون اضطراب و افسردگی ….. نشات گرفته از عدم سلامت روان ما است. پس بیاییم با هم تلاش کنیم تا مشکلات ناشی از عدم آگاهی پدران و مادران مان را که از نسل های متمادی به ما به رسیده به کودکانمان منتقل نکنیم و فرزندانی با روان سالم به جامعه هدیه کنیم.

مشاوره خانواده نشان می دهد پدر و مادر ناآگاه با کنترل های بی مورد و بکن نکن های سخت گیرانه باعث می شوند کودک فکر کند احساس و تصمیمش بد است در نتیجه جهانی که در آن خواسته کودک احساس و تصمیمش است.

یعنی آرامش و امنیت و در آمدن از این همه شک و تردید چاره ای جز بازی و فریب نخواهد داشت کودک در این حالت وجود خودش را انکار می کند، حس خودش را رد و نفی می کند، احساس خودش را نادیده می گیرد و فکر و عقیده خودش را کنار می گذارد.

زیرا جهان تجربه درونی و شخصی او نیست و باید به قضاوت و نظر دیگران بسنده کند باید همه چیز و همه کس باشد جز آن چه هست. این گونه انسان ها بسیار تنها هستند. اگر چه ظاهرا نقش اجتماعی هم ایفا می کنند و بجای آموختن از زندگی یا با دیگران می جنگند یا به شکل افراطی به آنها می چسبند.

شیوه ی فرزند پروری والدین به چه میزان بر اینده فرزندان تاثیر دارد؟

دکتر روانشناس می گوید ما به جد بر این باوریم همه این مشکلات که متاسفانه امروز جامعه ما نیز با آن دست به گریبان است تنها و تنها به یک دلیل ایجاد می شود و آن هم توقف در مراحل رشد روانی – عاطفی است.

عامل اصلی این ناهنجاری عدم آگاهی پدران و مادران از مراحل رشدی کودک است و آسیبی که در پی آن به کودک وارد می شود این امر باعث شکل گیری انسانیمی شود که ده ، بیست سی و یا پنجاه ساله است در حالی که روان وی به دلیل صدمات وارده در مراحل ابتدایی رشد متوقف شده و دو سه و یا پنج ساله باقی مانده است و عدم تناسب و تعادل بین رشد سنی و رشد روانی باعث بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد ، مشکلات فردی، ارتباطی و … است.

مشاوره خانواده تاکید دارد بر این که هر کودکی اولین کسانی که در ارتباط است مادر و پدر خودش است و در خمتن سال های ابتدایی بر أساس پاسخی که به نیازهایشداده می شود و سبک فرزند پروری او می تواند اینده اش را تاثیر گذار کند. عامل های مهمی نظیر ژنتیک، خلق و خوی کودک، سلامت روان والدین و حتی تعارضات بین پدر و مادر تاثیر گذار در رشد کودک هستند.

در بسیاری از موارد به دلیل اشفتگی های خانواده ایت که کودک مشکلات رفتاری از خود نشان می دهد و تا زمانی که حا نشوند نمی توان مشکل مورد نظر را حل کرد . از این رو روابط بین همسران نیز باید تقویت شود و جو‌مناسبی به هنوان پدر و مادر خوب برای کودک ایجاد شود.

ما نمی خواهیم که پدر و مادر عالی باشیم و همیشه حالمان خوب باشد بلکه هدف پدر و مادر خوب بودن و ایجاد امنیت و جو با ثبات و از همه مهم ترین مسئولیت پذیری والدین در قبال کودکانشان است.

اگر که  هر گونه مشکلات رفتاری و یا اختلال در فرزندتان رنج می برید ان را مانند مشکلات بدنی و بیماری های جسمی جدی بگیرید و نسبت به درمان ان اقدام نمایید و به این منظور می توانید از مشاوران مرکز مشاوره کمک بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Plugin "Contact Form 7" not installed or activated
HomeServicesCall UsContact