۸ کلید اساسی ازدواج موفق


۸ کلید اساسی ازدواج موفق

بهتر است زوجین از ویژگی های ازدواج موفق آگاه باشند .در ادامه به برخی از رایج ترین ویژگی ها اشاره می کنیم که داشتن دانش کافی درباره ی ان ها می تواند برای رابطه سودمند باشد و شرایط خوب و موفقیت امیزی را برای ازدواج و زندگی مشترک ایجاد کند.

تعهد :

مطالعات مرکز مشاوره خوب نشان می دهد تعهد داشتن  یعنی نگاهی بلندمدت به رابطه، تمایل به حفظ رابطه در زمان بروز مشکل و احساس مسئولیت برای مراقبت از دیگری است. زوج های متعهد حس ما بودن دارند که به حفظ رابطه در طول زمان و هنگام برخورد با مشکلات کمک می کند.

۸ کلید اساسی ازدواج موفق

رضایت از رابطه :

روانشناس خانواده تاکید می کند احساس آرامش و رضایتی است که فرد با آگاهی از یک وضعیت راحت تجربه می کند  البته این احساس با وجود چالش های زندگی نیز قابل درک است. به خصوص زمانی که فرد این چالش ها را وسیله ای برای رشد خویش و بهبود رابطه می داند . آنچه در این مورد اهمیت دارد نسبت روابط مثبت به منفی و چگونگی عملکرد زوج برای حل این چالشهاست.

نگرش مثبت به ازدواج:

مشاوره ازدواج درباره نکرش مثبت به ازدواج می گوید که این عامل موجب می شود زوج با احتمال بیشتری روابط خود را شاد و موفق بدانند و رضایت بیشتری از رابطه داشته باشند و تعهد بیشتری نسبت به رابطه نشان دهند  . با این حال برخی افراد باور نادرستی از رضایت زناشویی  دارند. آنها فکر می کنند  می توانند  لذت خوشبختی و رضایتی را که هیچگاه در زندگی خویش تجربه نکرده اند با ازدواج به دست آورند.

۸ کلید اساسی ازدواج موفق

دوستی و سپری کردن زمانی با یکدیگر:

روانشناس خانواده می گوید دوستی عمیق بین زوج و تلاش برای تأمین نیازهای یکدیگر نقش مهمی در ازدواج موفق دارد. این زوج ها به راحتی اشتباهات یکدیگر را می بخشند و برای حل مشکلات از تکنیک هایی  استفاده می کنند  که نه تنها مخرب نیستند بلکه موجب نزدیکی زوج به یکدیگر می شوند.

زوج های موفق ازدواج را بر پایه ی دوستی بنا می کنند این زوجها یکدیگر را همان طور که هستند می پذیرند و به فعالیتهای مورد علاقه ی یک دیگر احترام می گذارند و  به دنبال کنترل یا تغییر یک دیگر نیستند و از سپری کردن زمان با یکدیگر لذت می برند این زوجها  علایق،  ارزشها ،دیدگاه ها واهداف خود را با یکدیگر درمیان می گذارند. همچنین به تقسیم وظایف قدرت و مسئولیت در رابطه می پردازند و در تصمیم گیری ها مشارکت فعال دارند. در چنین ارتباطی هر فرد از بودن در رابطه احساس لذت و رضایت دارد.

۸ کلید اساسی ازدواج موفق

محبت  و صمیمیت:

مشاوره ازدواج تاکید می کند این دو عنصر قلب ارتباط زوج است و به صورت نزدیکی جسمی، عاطفی، فکری و معنوی آنها به یکدیگر نمایان می شود. صمیمیت با نزدیک شدن عاطفی زوج همراه است. به این معنا که زوج به بیان عشق ،مراقبت و عاطفه نسبت به دیگری می پردازند.

در ازدواج موفق هر فرد با نیازها، علایق و اولویت های خود آشنایی دارد آنها را با همسرش در میان می گذارد و با هم برای برآوردن نیازها و علایق یک دیگر تصمیم گیری می کنند . زوج های موفق تمایل دارند نیازهای یک دیگر به عشق و محبت را برآورده کنند. آن ها در مورد چگونگی ابراز محبت به توافق رسیده اند.

اعتماد  و صداقت :

اعتماد زوج به یکدیگر برای  ایجاد احساس امنیت در زندگی زناشویی اهمیت زیادی دارد اعتماد به زوج اجازه می دهد  تا فضای شخصی خود را حفظ و با خیالی آسوده روابط خود را با اطرافیانشان سازماندهی کنند. این زوج ها  می دانند  که می توانند روی قول همسرشان حساب  کنند یا به حرفهای وی اعتماد داشته باشند. در این نوع  ارتباط هر فرد احساس آزادی و مورد احترام بودن دارد در ارتباطی که اعتماد بر آن حاکم است زوج می توانند  تجربه های  شخصی خود را با صداقت به اشتراک بگذارند.

تواضع:

زوج های موفق فقط به دنبال لذت شادمانی شخصی  نیستند از زبان من استفاده نمی کنند  و در شرایط خاص منافع مشترک را بر منافع شخصی ترجیح می دهند.

 

توانایی در برخورد با مشکلات:

تعارض ،مشکلات و تفاوت ها در زمینه ی فکری، علایق، نظریات، سلیقه  ها و… بخشی از ازدواج اند و به طور پیش بینی ناپذیری در زندگی ظاهر می شوند. بنابراین زوج باید آمادگی مقابله با آنها را در هرزمان داشته باشند.

برخی از زوج ها مشکلات را نادیده می گیرند یا به دلیل مقصر دانستن دیگری برای بروز مشکل به تدریج از وی فاصله می گیرند و مسئولیت بهبود رابطع  و حل تعارض را بر عهده ی  او می گذارند.  در حالی که برخی دیگر با پذیرش تعارض و مشکل موجود برای حل آن اقدامات لازم را انجام می دهند. گاهی نیز یکی از زوجین با نشان دادن اضطراب بیش از حد به موقعیت و انتقال آن به دیگری باعث بروز مشکلات ارتباطی می شود.

اگر هر کدام از این موارد گفته شده در رابطه وجود نداشته باشد. زوجین با مشکلاتی رو به رو خواهند شد و ازدواج موفق نخواهند داشت . به همین دلیل همواره برای داشتن رابطه موفق به موارد گفته شده تاکید می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره خوب در ارتباط باشید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *