کمک به فرزند درکنار آمدن با طلاق


کمک به فرزند درکنار آمدن با طلاق

چگونه به فرزندمان در کنار آمدن با طلاق کمک کنیم؟

این بحث تازه ای نیست که بگوییم طلاق برای همسرانی که طلاق می گیرند و فرزندانشان به یک اندازه استرس زا است.  اما در وهله اول دقیقا چه چیزی باعث استرس در کودکان می شود؟

– تغییرات!

ترکیب خانواده در حال تغییر است، والدین دیگر با هم زندگی نمی کنند ، فضای عمومی خانواده بی ثبات و امکان شروع یک محل زندگی جدید، مدرسه، حلقه دوستان و غیره فراهم است.

در این مقاله به 11 روش عملی و کاربردی برای کمک به فرزند در کنار آمدن با طلاق می پردازیم :

چگونه به فرزند خود کمک کنیم تا با طلاق کنار بیاید

 

Screenshot 2022 12 31 203800

کمک به فرزند درکنار آمدن با طلاق

1-  به کودک خود یادآوری کنید که او مقصر نیست

اغلب کودکان ممکن است بر این باور باشند که والدین خود را به جدایی کشانده‌اند و ناخودآگاه می‌توانند خود را به خاطر طلاق والدینشان سرزنش کنند. آنها ممکن است خود را با سوء ظن ها و تجربیات مختلف عذاب دهند.

به عنوان مثال، یک کودک می تواند در سناریوهای احتمالی مانند “مامان و بابا اگر خوب رفتار می کردم و بی ادب نبودم، دعوا نمی کردند” یا “تقصیر من است که به اندازه کافی خوب نیستم از انجایی که پدر تصمیم به ترک خانه گرفته است.”

در این مرحله، مهم است که به فرزند خود توضیح دهید که تقصیر او نیست که طلاق در حال وقوع است. به فرزندتان اطمینان دهید و به او بگویید که شما و همسرتان هنوز هم او را دوست دارید، حتی اگر ازدواجتان به پایان برسد.

 

2 – نارضایتی های خود را متوجه فرزند خود نکنید

پس از طلاق، ما اغلب آسیب پذیر هستیم. نام بردن از همسر سابق و اعمال آنها می تواند ما را به سمت خشم، ناامیدی و سایر احساسات منفی سوق دهد. بنابراین، باید مراقب نحوه برقراری ارتباط با فرزندتان در این لحظات باشید .

گفتار و لحن گفتگویتان را کنترل کنید. روان  یک کودک به طور متفاوتی نسبت به بزرگسالان چیده شده است. آنها احساسات شما را به خودشان فرا می خوانند.

به این فکر کنید که در مورد والد دوم چه و چگونه صحبت می کنید. علاوه بر این، سعی کنید توضیح دهید که چه احساسی دارید و چرا عصبانی، ناراحت یا نگران هستید. توضیح دادن عواطف خود به فرزندتان به او کمک می کند تا احساس اطمینان کند که شما همچنان به او عشق می ورزید.

 

3 – به فرزندتان بگویید که والد دیگر خود را از دست نداده است

یکی دیگر از قوانین برای کمک به فرزندتان در مواجهه با طلاق این است که تاکید کنید کودک والد دوم خود را از دست نداده است و هر دو والدین علیرغم تغییرات به آنها عشق می ورزند .

کودکان اغلب طلاق را از دست دادن والدینی می دانند که دیگر با آنها زندگی نمی کنند.  با فرزندتان صحبت کنید که اگر چه دیگر با هم زندگی نخواهید کرد، اما هر یک از والدین هنوز به آنها زمانی را اختصاص خواهند داد.

ارائه یادآوری های مداوم مبنی بر اینکه هر دو والدین کودک را دوست دارند، به بچه ها کمک می کند تا با جدایی کنار بیایند و از طرف هر دو والدین احساس ارزشمندی کنند. به این ترتیب در چشم کودک تصویر منفی از والد دوم ایجاد نمی کنید.

 

4 – فرزند خود را در جنگ دخالت ندهید

برای رفاه و سلامت روان فرزندتان، مقابل او با والدین دیگر دعوا نکنید و کودک را به ابزار حیله گری تبدیل نکنید

به عنوان مثال، شریک سابق خود را تهدید نکنید که اگر هزینه برخی چیزها را برای فرزندتان پرداخت نکند، او را نخواهد دید. بچه‌هایی که والدینشان طلاق می‌گیرند اهمیتی نمی‌دهند که چه کسی برای چه چیزی پول می‌دهد. آنها نیاز به ارتباط کامل با هر دو والدین دارند.

هرگز فرزندان خود را در جنگ خود دخالت ندهید. میزان درگیری بین والدینی که کودک در حین طلاق و بلافاصله پس از آن مشاهده میکند، نقش تعیین کننده ای در سازگاری و تطبیق انها به شرایط دارد.

 

 5 –  تغییرات خانواده را با فرزندتان در میان بگذارید

وقتی میخواهید به فرزندتان کمک کنید تا با طلاق کنار بیاید، چیزهایی را که در خانواده تغییر می‌کند برای او توضیح دهید.

برای مثال، ممکن است مجبور شوید به مکان دیگری نقل مکان کنید، که ممکن است مستلزم این باشد که بزرگسال مورد اعتماد دیگری بعد از مدرسه آن‌ها را به خانه ببرد. تغییرات دیگر شامل این است که کودک مجبور است از دو خانه مختلف والدین دائم در حال رفت و آمد باشد.

توضیح این تغییرات به زبانی که به راحتی برای کودک قابل درک باشد، سطح استرس او را کاهش میدهد .

خانواده‌هایی که طلاق می‌گیرند باید همه تغییرات خانوادگی را با همه اعضای درگیر در میان بگذارند تا بتوانند بهتر درک کنند که چگونه شرایط را به طور کلی مدیریت کنند. نکته اصلی این است که همیشه برای گفتگو با کودک خود صادق باشید و چیزی را از او پنهان نکنید.

 

6 – در مورد والد دیگر بد صحبت نکنید

یکی دیگر از راه های کمک به کودک برای کنار آمدن با جدایی سرزنش نکردن یا انتقاد نکردن از همسرتان در مقابل اوست. انتقاد و اتهام چیزی جز منفی نگری به ارمغان نمی آورد. البته همیشه می‌توانید در جلسات روان‌درمانی یا با دوستانتان درباره این موضوعات صحبت کنید، اما نیازی نیست فرزندان و روان شکننده‌شان را در معرض این موضوع قرار دهید.

هرگز احساسات منفی را سر فرزندان خود نشان خالی نکنید یا کودک را مجبور به اینکه طرفتان را بگیرد نکنید، زیرا این می تواند یک تجربه بسیار آسیب زا برای یک کودک باشد. همیشه باید سعی کنید رابطه متمدنانه ای را با شریک سابق خود حفظ کنید.

Screenshot 2022 12 31 201554

7 – به کودک اجازه دهید تا احساسات منفی خود را ابراز کند

احساسات فرزندتان را انکار نکنید، حتی اگر از این احساسات ناراضی هستید. در عوض، احساسات آنها را درک کنید – این واکنش کودک به اتفاقی است که برای آنها می افتد. این احساسات به آنها کمک می کند تا مهارت های ارتباطی خود را درک کنند، رفتار خود را تنظیم کنند و یاد بگیرند که دیگران را بهتر درک کنند.

به عنوان مثال، اگر پدر پس از طلاق با فرزند شما ارتباط برقرار نمی کند، سعی کنید در غم و اندوه او شریک شوید. به او توضیح دهید که ناراحت شدن و دلتنگ شدن برای شخص مهم مشکلی ندارد.

حضور شما در کنار او و فرصت به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان با آنها برای فرزندتان مهم است. درد یا تمایل آنها به گریه کردن را انکار نکنید. آنها مانند شما دوران سختی را پشت سر می گذارند و حق دارند احساسات متفاوتی را تجربه کنند.

 

8 – در مورد جدایی خود تا حد امکان صادق باشید

با توجه به سن آنها باید به وضوح به فرزندتان طلاق را به زبان ساده توضیح دهید . هنگام بحث در مورد وضعیت فعلی، بلوغ سنی و سطح خلق و خوی کودک را در نظر بگیرید. می توانید به فرزندتان بگویید که طلاق شما به دلیل مسائل خاصی است، اما لازم نیست وارد جزئیات شوید.

ممکن است مجبور شوید همه چیز را چندین بار توضیح دهید. برای آنها آسان نیست که بلافاصله بفهمند و بپذیرند که والدینشان با هم نیستند. به یاد داشته باشید، وقتی با کودک در مورد طلاق صحبت می کنید، والدین دیگر را سرزنش نکنید و چیز بدی در مورد آنها نگویید.

 

9 – هر کاری انجام دهید تا فرزندتان احساس کند دوستش دارید

ابتدا باید به یاد داشته باشید که کودک شما همیشه به محبت و حمایت شما نیاز دارد، صرف نظر از اینکه آیا در حال گذار از یک تغییر بزرگ است یا خیر. و حتی بیشتر از آن در شرایط استرس زایی مانند طلاق.

کودک شما باید بداند و احساس کند که شما همیشه آماده پاسخگویی به تمام سوالات او هستید و هنگامی که نیاز به ابراز احساسات و عواطف خاصی دارد، گوش شنوایی را ارائه می دهید. این یک زمان گیج کننده برای فرزند شما است، نکته اصلی این است که همه چیز را تا حد امکان عادی نگه دارید.

 

10 – فرزند خود را تشویق کنید تا در مورد طلاق صحبت کند

راه های زیادی وجود دارد که می توانید به فرزندتان کمک کنید تا با طلاق کنار بیاید. ابراز احساسات یکی از آنهاست زیرا به تسکین درد و استرس کمک می کند. بنابراین، فرزندان خود را تشویق کنید تا در مورد آن ارتباط برقرار کنند و صحبت کنند.

طلاق روندی دشوار است و ممکن است به چندین بار مکالمه ی طولانی نیاز داشته باشد. به آنها کمک کنید کلماتی برای احساسات خود پیدا کنند و از آنها قدردانی کنید. در نهایت، اگر احساس می کنید که جلسات درمانی برای این شرایط لازم است این را فراموش نکرده و پشت گوش نیندازید.

 

11 – تا جایی که ممکن است از برنامه های روزمره کودک حمایت کنید

تغییرات و روال های ناآشنا اساس استرسی است که کودک می تواند در طول طلاق تجربه کند. بنابراین، سعی کنید تغییرات را به حداقل برسانید و تا حد امکان به برنامه معمول روزانه خود پایبند باشید.

گردش هایی که با او میروید و سفرهای آخر هفته به پارک را حفظ کنید ، اگر این برنامه روتین کودک شما بوده است. تا آنجا که ممکن است به تعهدات و وعده های قبلی خود عمل کنید تا فرزندتان به تدریج با تغییرات سازگار شود.

 در نهایت

بله، طلاق می تواند طاقت فرسا باشد، اما این پایان دنیا نیست. والدین از هم جدا می شوند، اما از طریق مهم ترین فرد یعنی فرزندشان به هم متصلند .

مانند هر موقعیت دردناک دیگری، کلید سازگاری است. اگر نمی‌دانید چگونه با جدایی کنار بیایید وقتی فرزندی دارید ، فقط به یاد داشته باشید که ارتباط اولین قدم برای حرکت به جلو است. هر یک از والدین باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا  این اطمینان حاصل شود که کودک در تمام تغییراتی که او را احاطه کرده است احساس نیاز و دوست داشتن کند .

کمک به فرزند درکنار آمدن با طلاق

13 عاملی که باعث دشواری روابط صمیمانه می‌شود

زندگی پس از طلاق 

تعریف سلامت روان و نقش آن در زندگی ما 

#کمک-به-فرزند-درکنار-آمدن-با-طلاق

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *