بهبود افسردگی با تزریق بوتاکس !


یک مطالعه اخیر توسط Schulze و همکاران ، که در ماه مارس مجله تحقیقات روانپزشکی منتشر شد، نشان می دهد تزریق بوتاکس باعث بهبود افسردگی می شود.

شاید شما هم مثل ما از این موضوع تعجب کرده باشید و این موضوع برایتان عجیب باشد!

پس از شما دعوت میکنیم تا با این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی همراه ما باشید.

بهبود افسردگی با تزریق بوتاکس

بوتاکس چیست؟

سم بوتولینوم یک نوروتوکسین قوی است، به این معنی که عملکرد اعصاب را آسیب می زند یا مختل می کند.

سم بوتولینوم که توسط چندین باکتری (به طور عمده کلستریدیوم بوتولینوم) تولید می شود، مسئول یک بیماری نادر اما گاهی کشنده به نام بوتولیسم است (به عنوان مثال، بوتولیسم ناشی از غذا).

البته بوتولیسم منتقله از غذا معمولاً از غذای کنسروی نامناسب است.

مکانیسم عملکرد سم بوتولینوم پیچیده است. به بیان ساده، شامل جلوگیری از آزاد شدن انتقال دهنده عصبی استیل کولین در محل اتصال عصبی-عضلانی، جایی که سلولهای عضلانی و سلولهای عصبی حرکتی به هم می رسند، می باشد.

عملکرد سم می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد ، به ویژه هنگامی که منجر به جلوگیری از انتقال پیام بین اعصاب و عضلات مهم شود.

اما اگر مقدار کمی از سم را به عضلاتی مانند خط اخم تزریق کنیم، چه می شود؟

در واقع ، بسیاری از مردم از موارد استفاده این سم برای اهداف آرایشی (به عنوان تزریق OnabotulinumtoxinA ، معروف به بوتاکس) ، مانند شل کردن و نرم شدن عضلات ایجاد کننده چین و چروک صورت ، آگاه هستند.

آنچه ممکن است برخی از افراد ندانند این است که از تزریق بوتاکس همچنین برای مدیریت سایر بیماریها از جمله هایپرهیدروز (تعریق زیاد)، سردردهای میگرنی، بی اختیاری ادرار ،برخی شرایط خاص چشم (به عنوان مثال تنبلی چشم ، کشیدگی چشم) استفاده می شود.

۸ راهکار برای زندگی شاد با وجود افسردگی

ادامه پیدا کردن افسردگی خردسالان تا بزرگسالی

13 کلمه و عبارات مرتبط با افسردگی

بهبود افسردگی با تزریق بوتاکس

بوتاکس چگونه بر خلق و خو و علائم افسردگی تأثیر می گذارد؟

استفاده جدیدتر از تزریق بوتاکس در درمان افسردگی بوده است. بله، افسردگی

به عنوان مثال، نتایج یک آزمایش تصادفی و کنترل شده با پلاسبو ،نشان داد که تزریق بوتاکس به عضلات صورت (عضلات راه راه و پروسروس) علائم افسردگی را کاهش می دهد.

میزان پاسخ (50٪ یا کاهش بیشتر در نمره مقیاس رتبه بندی افسردگی مونتگومری-آسبرگ)، شش هفته پس از تزریق اندازه گیری شد، در گروه تزریق دارونما 15٪ اما در گروه تزریق بوتاکس 52٪ بود.

تحقیق بهبود افسردگی با تزریق بوتاک

 تزریق بوتاکس چگونه ممکن است افسردگی را کاهش دهد؟

یک توضیح، به نام فرضیه بازخورد صورت (facial feedback)، شامل چگونگی تأثیر تغییرات چهره در مغز است.

به عنوان مثال، وقتی اخم می کنیم، به احتمال زیاد محرک های ناخوشایند (مثلاً تصویری که یک زن و شوهر با هم بحث می کنند) را منفی تر از حد معمول ارزیابی می کنیم.

در واقع، انقباض عضلات صورت (به عنوان مثال ، عضلات مورد استفاده برای ابراز احساس خشم یا درد) می تواند بر فعالیت سیستم عصبی خودمختار تأثیر بگذارد، در نتیجه تغییراتی در تعریق، فشار خون، ضربان قلب و غیره ایجاد می شود.

 

بهبود افسردگی با تزریق بوتاکس

بهبود افسردگی با تزریق بوتاکس

چگونه؟

با فرستادن سیگنال به انتهای عصب سه قلو در صورت – اعصابی که به طور بالقوه در احساس فشار و درد عضلانی نقش دارند – “کاهش استرس جسمی ، و در نتیجه کاهش استرس عاطفی”.

به طور خلاصه، تزریق بوتاکس حلقه بازخورد از برخی از عضلات صورت را از بین می برد – ماهیچه هایی که به مغز می گویند شخص احساس عصبانیت، غم، بدبختی و غیره می کند.

توجه داشته باشید که مکانیسم های دیگری نیز برای تأثیرات مثبت بوتاکس بر افسردگی پیشنهاد شده است.

از جمله، از تأثیرات بوتاکس بر روی سیستم عصبی مرکزی از طریق مسیرهای مختلف مستقیم و غیرمستقیم، خودآگاهی مثبت تر (اعتماد به نفس بیشتر و رضایت بیشتر به دلیل بهبود ظاهر) و تعاملات اجتماعی تغییر یافته را می توان نام برد.

تحقیقات توسط شولز و همکارانش یک بررسی و فراتحلیل از آزمایشات بالینی تصادفی سم بوتولینوم بود که  به گلابلا تزریق شد.  – منطقه گلابلا بخشی از پیشانی بین ابروها، است که برای  مدیریت افسردگی استفاده می شود.

از 801 رکورد شناسایی شده، 5 مورد از این معیارها برخوردار بودند.

اندازه نمونه ها از 28 تا 132 بود که اکثر شرکت کنندگان زن بودند.

نتایج اولیه نسخه 17 ماده ای مقیاس رتبه بندی افسردگی همیلتون (HAM-D17)، مقیاس رتبه بندی افسردگی مونتگومری-آسبرگ (MADRS)، نسخه 21 ماده ای مقیاس رتبه بندی افسردگی همیلتون (HAM-D21) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI) می باشد.

نتایج سه مقایسه نشان داد بوتاکس یک درمان موثر برای افسردگی است.

  • تفاوت بین دارونما و بوتاکس پس از درمان: گروه بوتاکس افسردگی را کاهش داد

2d = 0.63 ; 95% CI (0.7; 0.98)

  • چگونه علائم افسردگی با گذشت زمان در درمان بوتاکس تغییر کرد: در مقایسه با شش هفته بعد، در شرکت کنندگانی که تزریق بوتاکس انجام دادند، افسردگی کاهش یافت.

d = 1.47; 95% CI (1.27; 1.67)).

  • تجزیه و تحلیل ترکیبی از تعامل بین گروه (دارونما در مقابل بوتاکس) و زمان (شروع در مقایسه با شش هفته بعد): بهبود بیشتر افسردگی در گروه بوتاکس

d = 0.98; 95% CI (0.47; 1.49(

بهبود افسردگی با تزریق بوتاکس

مجله روانشناسی آرامش زندگی

نتایج چه گفتند؟

در نتیجه، یک متاآنالیز از پنج آزمایش بالینی تصادفی نشان داد که در افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده اند، علائم افسردگی کاهش یافته است. تنها عوارض عمده سردردهای کوتاه مدت بود.

آیا این بدان معناست که بوتاکس یک داروی معجزه آسا برای افسردگی است؟ نه کاملا. نتایج فوق باید با احتیاط تفسیر شود.

با توجه به تأثیرات قابل مشاهده بوتاکس بر روی عضلات صورت، انجام مطالعات واقعی در مورد مزایای بالقوه تزریق بوتاکس برای درمان افسردگی دشوار است.

بعلاوه، شرکت کنندگان ممکن است در مقایسه با روش خوراکی تجویز (به عنوان مثال قرص های ضد افسردگی) پاسخ بیشتری به استفاده از آمپول نشان دهند.

بنابراین، قبل از اینکه تزریق بوتاکس برای افسردگی به مردم توصیه شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر تحقیقات آینده تأیید کند که بوتاکس برای درمان افسردگی ایمن وموثر است، ممکن است تصور شود برخی از بیماران نه تنها می خواهند امتحان کنند بلکه حتی بوتاکس را نسبت به سایر روش های درمانی افسردگی ترجیح می دهند.

از این گذشته، تزریق بوتاکس هر چند ماه به معنای پیوستن به درمان آسان تر  عوارض جانبی کمتر (در مقایسه با برخی از داروهای ضد افسردگی) و حتی هزینه های کمتر (در مقایسه با برخی از مداخلات روان درمانی فشرده) است.

و به طور خلاصه میتوان گفت که:

  • تزریق بوتاکس ممکن است افسردگی بالینی را بهبود بخشد.
  • یک متاآنالیز جدید نشان می دهد ، در مقایسه با گروه های پایه و دارونما ، در کسانی که تزریق بوتاکس انجام داده اند، علائم افسردگی کاهش یافته است.
  • نتایج مطالعات در مورد بوتاکس و افسردگی باید با احتیاط تفسیر شود.

 

منبع: وبسایت سایکولوژی تودی

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *