بیش فعالی در کودکان چه اثراتی را به همراه دارد؟


بیش فعالی در کودکان چه اثراتی را به همراه دارد؟

نقص توجه و بیش فعالی در کودکان و نوجوانان امروزه به مقدار زیاد دیده می شود و بسیاری از خانواده ها را ناراحت و جو طاقت فرسایی را فراهم کرده است . در ادامه به والدین عزیز علائم و نشانه هایی را  از سوی مشاوران خانواده معرفی می کنیم و در صورت عدم درمان تاثیر هایی را که به همراه دارد را مطرح می کنیم. با ما همراه باشید.

بیش فعالی در کودکان چه اثراتی را به همراه دارد؟

کمبود توجه:

در کودکان اختلال حافظه وجود ندارد مگر به خاطر عوارض دارویی باشد .توجه یک فرایند فیژیولوژی پیچیده است که به ما اجازه می دهد که خودمان را در اطرافمان پیدا کنیم و به شکلی مناسب واکنش نشان دهیم .

طبق مطالعات مراکز روانشناسی ایران توجه فرایند روانشنا ختی است که دو بعد دارد توجه دائمی و هشیاری و توجه انتخابی در این کودکان در هر دو بعد نقص هایی دیده می شود و این می تواند روی تکالیف درسی تاثیر بگذارد و ان را به شدت دشوار کند و به همین دلیل والدین باید مهارت های لازم را یاد بگیرند.

کودک دارای کمبود توجه در مدرسه دچار مشکل می شود و به نظر می رسد که اصلا گوش نمی دهد و از انجام فعالیت هایی که نیاز به حل تلاش ذهنی دارد پرهیز می کند و‌نمی تواند به دستورات احترام بگذارد گفت و گو برنامه ریزی و … در این بچه ها ضعیف است.

تکانشگری:

تکانشگری منتهی به رفتار مخربی می شود که برای کودک خطرناک است در این شرایط کودک از اشتباهاتش درس نمی گیرد و و به نتایج عملکردهایش توجهی ندارد او به توانایی فکر کردن در ان لحظه و توانایی تشخیص فرعی از اصلی را ندارد او خیلی

سریع به درخواست ها پاسخ می دهد و نسبت به انتقاد ها اهمیتی نمی دهد.

بیش فعالی:

عبارت است از یک اغراق  محسوس یک رفتار طبیعی که مانع تمام کارکردهای کودک می شود و این باعث شلوغی و شیطانی می شود . فعالیت متحرکه بی نظم نادرست و بی تاثیر است و این کودک روز و شب و در شرایط و‌محیط های مختلف همان واکنش ها را دارد و محدود به موقعیت خاصی نیست .

بیش فعالی در کودکان چه اثراتی را به همراه دارد؟

عزت نفس:

طبق نظر مشاور خوب ازدواج رفتارهای محرک و بیش فعال این کودکان نشانه ای از درد و رنج مربوط به سرزنش ها و و طرد شدن از طرف دیگران است. کودک شکست را در تمام زمینه های تحصیلی،احساسی و اجتماعی تحمل می کند. مهارت های خلاقانه یا عقلانی کودک به ندرت ارزیابی می شود.

نا امیدی هایش باعث تنبلی و سستی بیش فعالی تکانشگری اش باعث تربیت بد می شود. شکست های مکررش باعث یک بی ارزشی مزمن نسبت به خودش می شود. برای مقابله با ان ممکن است که کودک دلقک بازی دراورد و یا یا بی وقفه دیگران را ازار دهد اما این رفتار ها نشاندهنده ی بی اهمیتی شدید به خودش است.

مشکلات فردی با همسالان:

این بچه ها عزت نفس پایینی دارند برای مثال بی ملاحظه هستند و در بحث های بزرگ تر ها دخالت می کنند و یا قوانین اجتماعی را مهم نمی دانند و و اطاعت نمی کنند .ان ها توانایی انطباق رفتارشان با دیگران را ندارند. این کودکان رفتارهای متقابل و مزاحم نادرست و مقاوم از خود نشان می دهند.

ان ها موقع صحبت فریاد می زنند  همه جا می دوند مدام حرف دیگران را قطع می کنند و همه ی ان ها در طرد شدن از جانعه نقش دارند. بی توجهی باعث مشکلات اجتماعی و منتهی به طرد شدن می شود. کودک گوش نمیکند و حواسش پرت می شود او خیال پرداز غیر فعال و در فعالیت هایش بسیار کند است.

مشکلات یادگیری:

طبق مطالعات مشاوران خانواده تهران این بچه ها هوش کمی ندارند ولی در عملکردشان برای انجام تکالیف که نیاز به توجه دارد مشکل دارند. و در واقع این بچه ها سخت یاد می گیرند و فراموش می کنند.

مشکلات محرک بودن:

ان ها در مهارت های حرکتی و هماهنگی ان مشکل دارند و در اغلب اوقات بی احتیاط هستند و تکانشگری٫ تحرک زیاد٫ و یا بی توجهی ممکن است خطرهای زیادی را برایش به همراه داشته باشد.

بیش فعالی در کودکان چه اثراتی را به همراه دارد؟

تاثیر بر خانواده:

زندگی خانوادگی بسیار طاقت فرسا و دشوار است و خانواده ها با مشکلات متعددی مواجه هستند و از این بابت رنج میکشند .مشخصه بارز ان افزایش قابل توجهی از میزان استرس و همچنین افسردگی است..موقعیت مالی والدین گاهی اوقات به دلیل اتفاقات و مشاجره ها با مشکل مواجه می شود.

به طور کلی در این نوع کودکان ضعف در هماهنگی وجود دارد و ممکن  است که کند باشد و یا بیش از حد زیادی روی نماید و از طرفی از نظر هیجانی ضعف در خودگردانی هیجانی دارد و سرخوردگی را تحمل نمی کند و در خود ارزیابی بک موقعیت کمبود مهارت دارد از نظر عملکرد تحصیلی رفتار های مخرب در کلاس .

،عملکردهای عملی پایین محرومیت ها و اخراج و موارد دیگر بیشتر است و در سنین بالاتر. مشکلات شغلی مانند خفظ تلاش محدود تغییر پذیری بسیار واکنش کاهش کارایی و مشکلات بسیار به همگام ایجاد مشکلی که سریعا باید حل شود و مضرات سلامتی مانند خطر بزرگ حوادث، اختلالات خواب، رانندگی پر خطر خطر زیاد مصرف دخانیات و موارد دیگر وجود دارد.

برای این که میزان علائم کاهش پیدا کند و فرد با شرایط بهتری مواجه شود و‌عملکری بهتری را نشان دهد نیازمند درمان خواهد بود . به همین دلیل در صورت وجود هر گونه علائم غیر طبیعی با متخصصان در این زمینه در مراکز روانشناسی ایران مشورت نمایید و خودتان برچسب به کودکتان نزنید زیرا ممکن است که فرزند شما درگیر با مشکلاتی باشد که علائم مشابه دارد و به هنین دلیل نا اگاهانه دست به کاری غیر تخصصی نزنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Plugin "Contact Form 7" not installed or activated
HomeServicesCall UsContact