تاثیر اضطراب بر رابطه جنسی زوجین از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج چیست؟


تاثیر اضطراب بر رابطه جنسی زوجین از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج چیست؟

بیشتر افراد در جامعه  درگیر با اضطراب و استرس است و هر کسی می داند که مضطرب بودن چه حسی دارد. نشانه های اضطراب باید حداقل شش ماه به طول بینجامد و توانایی فرد در محیط کار ، خانه، یا در روابط را تضعیف کند تا بتوان تشخیص اختلال اضطرابی را مطرح کرد.

علاوه بر این ، اختلالات اضطرابی توام با سایر بیماری های جسمی یا روانی مثل افسردگی، اختلال درد و سوماتیک و حتی اوتیسم تشخیص داده می شوند. طبق نظر مشاور قبل از ازدواج گاهی افرادی که مبتلا به وابستگی یا سوء مصرف الکل و مواد مخدر تشخیص داده می شوند دارای یک مشکل اضطرابی زیربنایی هستند که سعی می کنند بر آن سرپوش بگذارند.

تاثیر اضطراب بر رابطه جنسی زوجین از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج چیست؟

اختلال اضطرابی انواع مختلفی دارد که متداول ترین آن ها عبارت اند از اختلال اضطراب فراگیر، فوبی اجتماعی، اختلال وسواسی فکری عملی ، اختلال استرس پس از سانحه و این اختلالات می توانند مشکلات جنسی مختلفی را موجب شوند که شامل : اختلال نعوظ، انزال سریع یا زود رس، بازداری انزال یا انزال دید رس در مردان و مشکلات مربوط به برانگیختگی جنسی و فقدان ارگاسم در زنان و اضطراب عملکردی و اجتناب از رابطه جنسی و میل جنسی پایین می تواند باشد که قابل درمان از سوی متخصصان در این زمینه هستند .

هر یک از اختلالات اضطرابی نشانه های متفاوتی دارند مثل بدبینی ، تفکر منفی، ترس های زود رس، تنش عضلات، خستگی و …. بیشتر افراد به درمان اختلال خود توجهی نمی کنند و با این مشکل سر می کند و تنها زمانی به فکر می افتند که دیگر از رابطه جنسی لذت نمی برند یا همسرشان از رابطه جنسی با آن ها مایوس می شود .

بدون درمان اختلال اضطرابی درمان کردن نشانه های جنسی می تواند دشوار باشد. و از آن جایی که رابطه جنسی در زندگی زاشویی تاثیر عمیقی دارد نباید نسبت به آن بی توجه بود.

اختلال اضطراب فراگیر و فوبی اجتماعی:

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره خانواده اختلال اضطراب فراگیر متداول ترین اختلال اضطرابی به حساب می آید و نشانه ی آن نگرانی مفرط، مشکل در آرام گرفتن یا تمرکز کردن، ترس داشتن سبت به از دست دادن کنترل، ترس از طرد شدن از سوی دیگران و احساسات دلهره می باشد. بر حسب نشانه های جسمی ممکن است فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر درد عضلات، خستگی، ناراحتی معده، لرزش، مشکل داشتن در خواب رفتن و خواب ماندن را تجربه کند. همه ی این نشانه ها علاقه یا بر انگیختگی جنسی را تضعیف می کنند .

گاهی اوقات خود نشانه ها می توانند به مشقتی بزرگ تبدیل شوند که میل، برانگیختگی و عملکرد جسب همگی به صورت منفی تحت تاثیر قرار گیرند. تعریق، سرخی پوست، لرزش، احساس دلهره و .. همگی می توانند سدی در برابر لذت باشند.

تاثیر اضطراب بر رابطه جنسی زوجین از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج چیست؟

نشانه ها می توانند در افرادی که در خانه یا جامعه دارای محد.دیت های جنسی بزرگ شده اند بروز پیدا کند. اگر چه ازدواج و بودن در کنار همسر می تواند دلشوره به همراه داشته باشد ، ترس های موجود در خصوص عملکرد جنسی می واند منجر به آسیب رابطه های عاطفی شود.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر یا فوبی اجتماعی غالبا نسبت به تاثیر این اختلال بر توانایی لذت بردن از زدگی و تجربه خوشی آگاهی ندارند

بسیاری از زنان و مردان البته مردان کمتر در هگام برخورد با مسئولیت ها می توانند آرام و قرار بگیرند و به جای داشتن احساسات و تفکرات شهوانی در هنگام خواب در فهرست کارهای انجام دادنی غرق می شوند. با این وجود، اضطراب راجع به امور روزمره می تواند فرد را از اضطراب راجع به رابطه جنسی منحرف سازد.

طبق مطالعات مراکز روانشناسی وقتی زوج ها در ابتدا در فعالیت جنسی درگیر می شوند مواد شیمیایی خاصی در غز به نام انتقال دهنده های عصبی باعث می شوند رابطه جنسی خیلی هیجان انگیز شود. به جای حل و فصل کردن ترس های جنسی که در جریان هستند، ممکن است که آن ها نسبت به رابطه جنسی تنفر پیدا کنند اما ان را به گردن مشعولیت ها بیندازند.

بزرگ ترین ترس یک فرد مبتلا به فوبی اجتماعی که تحت تعنوان اضطراب عملکردی نیز شناخته می شود، این است که دیگران عجولانه در مورد او قضاوت کرده و او را طرد کنند. به لحاظ فیزیکی اضطراب عملکردی می تواند موجب سرخی چهره، گرفتگی زبان، احساس تزلزل یا تعریق، ناراحتی معده ، حالت تهوع، تنیدگی عضلات، یا تکان خوردن شود. به لحاظ روای فردی که دچار اضطراب عملکردی است.

ممکن است روز ها قبل از یک رویداد بزرگ احساس نگرانی کند، به طوری که به چنین حالتی اضطراب انتظاری نیز گفته می شود. و آن ها احساس کمرویی می کنند و هر حرکت و فکری را در ذهن خود مرور می کنند و این امر می تواند در هنگام دراز کشیدن به رخت خواب به یک عامل کسل کننده تبدیل شود.

تاثیر اضطراب بر رابطه جنسی زوجین از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج چیست؟

طبق ظر مشاور قبل از ازدواج از آن جایی که رابطه جنس به میزان معینی پذیرندگی و شکنندگی نیاز دارد، شناختن همسر خود اندکی آرامش ایجاد می کند وقتی فرد در خصوص توانایی خود در معاشقه و برقراری رابطه جنسی گرانی داشته باشد. فردی که دچار اضطراب اجتماعی است غالبا انقدر غرق در اطمیان پیدا کردن از رضایت حنسی طرف مقابل می شود که لذت جنسی را از یاد خواهد برد.

در نتیجه ، ممکن است که آن ها در و=وارد شدن به برانگیختگی جنسی و ماندن در آن با مشکل مواجه شوند. این امر به نوبه ی خود می تواند رسیدن به ارگاسم را دشوار سازد و علاقه رابطه جنسی را پایین بیاورد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مراکز روانشناسی در ارتباط باشید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Plugin "Contact Form 7" not installed or activated
HomeServicesCall UsContact