چه چیزی ما را شادتر و سالم تر می کند؟


  • هشت دهه تحقیق نشان می دهد که ویژگی ها و رفتارهای خاص افراد با افزایش سطح شادی در گروه های مختلف در طول زمان مرتبط است.
  • روابط عاشقانه و اجتماعی مثبت مهمترین عوامل شادی و طول عمر هستند.
  • پرورش و حفظ کیفیت روابط ، شامل ابراز علاقه به هم و وقت گذاشتن برای مکالمه با یکدیگر می باشد.

در سال 1938، محققان دانشگاه هاروارد یک مطالعه بلندمدت و بلندپروازانه را آغاز کردند تا مشخص کنند چه چیزی باعث شادی در زندگی می شود. تا به امروز، این پروژه 724 مرد را از پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی مختلف – از گروه اصلی 268 نفری از دانشجویان دانشگاه هاروارد تا محله‌های درون شهری بوستون – در یکی از طولانی‌ترین مطالعات جهان در مورد زندگی بزرگسالان دنبال کرده است!

در طول سال‌ها، محققان مجموعه وسیعی از اطلاعات را از سوابق سلامت هر شرکت‌کننده و همچنین مصاحبه‌های حضوری، پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌هایی با اعضای خانواده درباره زندگی و سلامت روانی و عاطفی آنها در فواصل دو ساله جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده‌اند. . نتایج نشان می دهد که صفات و رفتارهای خاص با افزایش سطح شادی در کل گروه و در طول زمان مرتبط است.

چه چیزی ما را شادتر و سالم تر می کند؟

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، مهمترین عنصر در سلامتی و شادی، موفقیت شغلی، موفقیت مادی، ورزش یا رژیم غذایی نیست. ثابت‌ترین یافته در طول 85 سال تحقیق این است که بیش از هر عامل دیگری، روابط بسیار مثبت با خانواده، دوستان و جامعه ما را شادتر و سالم‌تر نگه می‌دارد و به ما کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کنیم.

روانپزشک جورج ویلانت به عنوان محقق در سال 1966 به تیم مطالعاتی هاروارد پیوست و این مطالعه را از سال 1972 تا 2004 رهبری کرد. ویلانت که به عنوان روانکاو آموزش دیده بود، دریافت که روابط کلیدی برای داشتن کهنسالی سالم و توانایی افراد برای زندگی طولانی و رضایت بخش است.

محققان همچنین دریافتند افرادی که از حمایت اجتماعی قوی برخوردار بودند، با افزایش سن، زوال روانی کمتری را تجربه کردند. انسان ها برای معاشرت با یکدیگر به سختی می توانند ارتباط برقرار کنند، که باعث ایجاد تحریکات ذهنی و عاطفی می شود که بخش پاراسمپاتیک سیستم عصبی خودکار را فعال می کند و خلق و خو را تقویت می کند، در حالی که انزوای اجتماعی باعث ایجاد تنهایی و کاهش خلق و خو می شود. این نشان دهنده ارزش سلامتی و تندرستی تمرکز بر تقویت روابط مثبت و کم کردن افراد منفی در زندگی شما است –  (با انتخاب عمدی در مورد تعاملات خود با آنها یا حتی رها کردن رابطه)

در حالی که نقش ژنتیک هنوز قابل توجه است، به نظر می رسد که اهمیت کمتری نسبت به میزان رضایت از روابط در میانسالی دارد. سایر عوامل حفاظتی عبارتند از: فعالیت بدنی معقول، عدم سوء مصرف الکل و سیگار، داشتن مکانیسم های بالغ برای مقابله با فراز و نشیب های زندگی و وزن مناسب. هر چه شرکت کنندگان با این خصوصیات در مطالعه بیشتر شواهد داشته باشند، شانس آنها برای زندگی طولانی تر و شادتر بیشتر است.

رابطه اولیه/رضایت زناشویی اثر محافظتی ویژه ای بر سلامت روان افراد دارد. تحقیقات مرتبط توسط مدیر فعلی مطالعه هاروارد، رابرت والدینگر، روانپزشک ، نشان داد که افرادی که در دهه 80 زندگی خود ازدواج های شادی داشتند، گزارش دادند که خلق و خوی آنها حتی در روزهایی که دردهای جسمی بیشتری داشتند، تغییر منفی نداشت . کسانی که ازدواج ناراضی داشتند، هم درد عاطفی و هم درد جسمی بیشتری را احساس می کردند!

 

 

friends hiking through hills los angeles 1 scaled
1- چه چیزی ما را شادتر و سالم تر می کند؟

 

گام هایی برای پرورش و ارتقای کیفیت روابط خود

“تناسب اندام رابطه ای” را تمرین کنید. ما تمایل داریم فکر کنیم که وقتی دوستی و روابط صمیمی برقرار کنیم نیازمند مراقبت ما نیستند. اما روابط اجتماعی ما سیستم‌های زنده‌ای هستند که تکامل می‌یابند و نیازمند توجه و اقدام برای حفظ ارتباطات سالم در طول زمان و تغییر شرایط زندگی هستند. تناسب اندام رابطه ای مستلزم تهیه فهرستی مداوم از ارتباطات ما با دیگران است. این شامل ارزیابی آنها با توجه به این است که آیا آنها همچنان به سلامت و رفاه ما خدمت می کنند یا خیر. کدام یک از روابط شما برای شما معنا و ارزش دارد؟ کدام یک به کیفیت زندگی شما کمک می کند، کدام یک از آن ها کم می کند و دوست دارید کدام یک بهتر باشد؟ به طور خاص، یک رویکرد مفید برای ارزیابی تناسب اندام رابطه‌ای شما شامل زمینه‌های زیر است:

  1. ایمنی و امنیت : در مواقع عدم قطعیت و/یا بحران به چه کسی می توانید مراجعه کنید؟
  2. یادگیری و رشد : چه کسی شما را تشویق می کند تا چیزهای جدید را امتحان کنید، با بیرون رفتن از منطقه راحتی خود، ریسک های سالمی را بپذیرید و اهداف زندگی خود را دنبال کنید؟
  3. نزدیکی عاطفی و اعتماد : وقتی در حال مبارزه  با احساسات هستید به چه کسی می توانید اعتماد کنید و با او تماس بگیرید و در مورد احساساتان صادق باشید؟
  4. تایید هویت و تجربه مشترک : چه کسی در زندگی شما تجربیات مهمی را با شما به اشتراک گذاشته است؟ چه کسی به شما کمک می کند تا احساس خود را نسبت به اینکه چه کسی هستید و اولویت هایتان چیست ، تقویت کنید؟
  5. صمیمیت عاشقانه : آیا میزان مناسبی از ارتباط و صمیمیت عاشقانه در زندگی خود دارید؟
  6. کمک آموزنده و کاربردی : هنگامی که برای حل یک مشکل عملی (مثلاً تعمیر خانه، تعمیر اتصال WiFi خود) به راهنمایی یا کمک نیاز دارید، به چه کسی مراجعه می کنید؟
  7. تفریح و آرامش . : چه کسی شما را می خنداند؟ برای دیدن فیلم یا رفتن به سفر جاده ای با چه کسی تماس می گیرید؟ چه کسی به شما احساس آرامش می دهد؟
  8. عمدا و اغلب لبخند بزنید. : لبخند واقعی یک عمل کوچک و در عین حال عمیق از مهربانی و سخاوت است که با تحریک ترشح انتقال دهنده های عصبی سروتونین و دوپامین، خلق و خو را افزایش می دهد.
  9. وقتی با مردم روبرو می شوید سلام کنید.  :  بگویید «سلام»، «صبح بخیر» و «عصر بخیر». هر زمان که ممکن است، به نام به مردم سلام کنید، که این کار نمادی از شناخت و ارتباط است و یکی از دسته کم گرفته شده ترین و در عین حال قوی‌ترین تجربیاتی است که یک فرد می‌تواند داشته باشد.
  10. ابراز قدردانی/سپاسگزاری . : بگو متشکرم.” این راهی برای شناخت دیگران و ارج نهادن به تلاش های آنهاست.
  11. کمی برای مکالمه وقت بگذارید.  :  یک مطالعه جدید منتشر شده نشان می دهد که عمل ساده تماس با یک دوست برای گفتگو – حداقل یک بار در روز، در صورت امکان – باعث افزایش شادی و کاهش استرس می شود.
  12. درگیر انواع لمس مراقبتی. : (هر زمان که مناسب باشد و از نظر احساسی ایمن باشد)، مانند قرار دادن آرام دست بر روی شانه دیگری برای برقراری ارتباط حمایتی یا به اشتراک گذاشتن یک آغوش صمیمانه. لمس مراقبتی فواید فیزیولوژیکی و عاطفی متعددی برای هر دو نفر دارد. فشار خون را کاهش می دهد، هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد و ترشح اکسی توسین، هورمون پیوند را تحریک می کند.
  13. وقتی مردم را دوست دارید به آنها بگویید. : خواه یک همسر/شریک، فرزند، والدین یا دوست – به جای اینکه تصور کنید می‌دانند دوستشان دارید، مستقیماً با آنها ارتباط برقرار کنید. جیمز تیلور این میخ را مستقیماً به سر می زند: “به افرادی که دوستشان دارید عشق بورزید”.
  14. درگیر نوعی خدمت به دیگران باشید. : صرف وقت و انرژی داوطلبانه ، راهی موثر برای ارتباط با افراد بیشتری با علایق و اولویت های مشابه است. داوطلب شدن نیز راه دیگری برای افزایش شادی با ایجاد حس هدف است. تحقیقات نشان می دهد که این مزیت به ویژه در بین افراد 45 تا 80 ساله و بالاتر بسیار قوی است .
  15. برای گسترش و تعمیق روابطی که برایتان اهمیت دارد، هیچ وقت دیر نیست. فعال بودن در برقراری ارتباط جدید و یا ارتباط مجدد با افراد زندگی خود برای غنی سازی رابطه خود با آنها، مزایای زیستی-روانی-اجتماعی-روحی عمیقی دارد. این مزایا نه تنها می توانند مادام العمر باشند، بلکه می توانند به افزایش طول عمر شما نیز کمک کنند. خواه یک متن دوستانه، ارسال پیام از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل، تماس تلفنی یا تماس حضوری باشد، همه ی لحظات توجه اختصاصی ، معنا و ارزش دارند.

چه چیزی ما را شادتر و سالم تر می کند؟

مطالب مختلف روانشناسی بیشتر :

روش هایی برای درمان خستگی ذهنی

چطور “تفکر خلاق” داشته باشیم؟ 

احساس خجالت | ۵ روش مدیریت کمرویی 

 

 فکر میکنید چه چیزی شما را شادتر و سالم تر می کند؟ نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *